آیت الله مصباح یزدی: خواندن دروس حوزوی به نیت کسب درآمد حماقت است

آیت الله مصباح یزدی
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که پوشیدن لباس روحانیت به نیّت لباس کار ارزش چندانی ندارد گفت: برای کسب درآمد، کارهای زیادی می توانیم انجام دهیم که درآمد بسیار بهتری هم داشته باشد؛ این که انسان همه کارها را رها کند و درس دینی بخواند به نیّت کسب درآمد حماقت است؛ این کار بسیار بدتر از کسی است که به تکلیف واجب عمل نمی کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که پوشیدن لباس روحانیت به نیّت لباس کار ارزش چندانی ندارد گفت: برای کسب درآمد، کارهای زیادی می توانیم انجام دهیم که درآمد بسیار بهتری هم داشته باشد؛ این که انسان همه کارها را رها کند و درس دینی بخواند به نیّت کسب درآمد حماقت است؛ این کار بسیار بدتر از کسی است که به تکلیف واجب عمل نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم عامه گذاری طلاب مدرسه علمیه معصومیه(س) با بیان این که ارزش و روح هر عملی به نیّت است، اظهار داشت: به نیّت های خود باید خیلی بها دهیم؛ برخی «الأعمال بالنیات» را ساده تلقی می کنند، نباید نقش نیّت را فراموش کرد.
وی با تأکید بر این که باید نیّت خود را از پوشیدن لباس روحانیت مشخص کنید، گفت: اگر کسی این پوشش را صرفا لباس کار خود می داند مانند افراد نظامی که لباس خاصی برای کار خود دارند، این نیّت خیلی ارزش ندارد اما اگر نیّت این باشد که با این لباس می خواهم با امام زمان(عج) ارتباط برقرار کنم هر چند که بی لیاقتم، این ارزشمند است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر نیّت خود را خالص کنیم و تنها برای رضای الهی این لباس را به تن کنیم آنگاه آثار، برکات و نورانیت لباس را درک خواهیم کرد؛ در این صورت مشمول عنایت امام عصر(عج) خواهیم شد و حضرت به اقتضای آقایی اش با ما رفتار می کند.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که باید قصد شما از پوشیدن این لباس خادمی ولی عصر(عج) باشد، گفت: با حضرت عهد ببندید که می خواهم نوکر شما باشم و از هر کاری که شما بدتان می آید اجتناب کنم و عمدا خلاف خواسته شما عمل نکنم؛ از ایشان بخواهید آنچه را که نمی فهمید به شما بفهماند در این صورت از بلا ها و دام شیطان حفظ می شوید.
نباید دین را خادم نفس و شیطان کرد
وی با بیان این که اگر کسی عکس این نیّت را داشته باشد خطرناک است، ابراز داشت: خیلی زشت است کاری را که باید برای خدا انجام شود استخدام کنیم برای شکم؛ کسی که مبتلا به این رسوایی بزرگ شود بسیار احمق است؛ نباید دین را خادم نفس و شیطان قرار داد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: ما برای کسب درآمد خیلی کارها می توانیم انجام دهیم که درآمد بسیار بهتری هم داشته باشیم؛ این که انسان همه کارها را رها کند و درس دینی بخواند به نیّت کسب درآمد حماقت است؛ این کار بسیار بدتر از کسی است که به تکلیف واجب عمل نمی کند.
آیت الله مصباح یزدی در تبیین آثار نیّت عمل، گفت: ممکن است یک کاری را با یک کیفیت و بدون هیچ تغییری دو نفر انجام دهند، یکی از آنها با همان بهشتی شود و دیگر به قعر جهنم سقوط کند؛ در روایت داریم دو نفر وارد مسجد می شوند و مانند هم نماز می خوانند یکی با آن نماز به بهشت و آن یکی به جهنم می رود برای این که اولی نیّت عملش خالص و دومی برای ریا بوده است.
لباس روحانیت هم شرافت اعتباری و هم شرافت معنوی دارد
وی با بیان این که نیّت تأثیر حقیقی به جسم و عالم طبیعت می بخشد، گفت: با وجود نظریات الحادی در دنیای امروز کمتر کسی این را باور می کند اما همان گونه که هر سنبلی یک سری آثار اعتباری دارد در عالم معنویت هم برخی چیزها شرافت معنوی دارند؛ در تمام دنیا لباسهایی وجود دارد که علامت و احترام خاصی دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر به کسی که لباس نیروی انتظامی به تن دارد توهین شود آثار اعتباری اش بسیار متفاوت است از زمانی که به همان شخص با لباس عادی توهین شود؛ در شریعت ما به خصوص در مذهب جعفری لباسی داریم که غیر از این شرافت های اعتباری شرافت معنوی هم دارد هرچند برخی چندان توجهی به این مهم ندارند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارزش لباس روحانیت را به نیّت شخص دانست و گفت: اگر کسی چشم نورانی داشته باشد می تواند ارزش معنوی این لباس را ببیند و دریابد که نیّت اصلی فرد در پوشیدن لباس روحانیت چیست.


شرافت چوب های ضریح به نیّت ساخت آن برای امام حسین است

آیت الله مصباح یزدی در توضیح بیشتر آثار حقیقی و معنوی نیّت بر عالم خارج، اظهار کرد: چوب های ضریح امام حسین(ع) از برمه یا همان میانمار امروزی آمده است؛ تا قبل از این که نیّت ساخت ضریح حضرت به آن نسبت داده شود ارزش خاصی نداشت اما به محض این که برای این کار استفاده شد مراجع و بزرگان برای احترام به بازدید آن رفتند؛ چه بسیار حاجاتی که به واسطه همان چوب برآورده شد.
وی به ماجرای کربلایی کاظم اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان فرد بی سوادی بود که با عنایت خداوند تنها خطوط قرآن را نورانی می دید و می توانست بخواند؛ تعدادی از علمای بزرگ ایشان را امتحان کردند، آیت الله خزعلی می گوید من روی یک کاغذ دوبار حرف واو را نوشتم یکی به نیّت بخشی از آیه قرآن و دیگری بدون این نیّت، کربلایی کاظم تنها حرفی را که به نیّت قرآن نوشته بودم نورانی می دید و می گفت این از قرآن است.
آرزو داشتم شبانه روز در خدمت طلاب باشم
آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تبریک این ایام با ابراز خوشحالی از حضور در کنار طلاب، گفت: دیدن چهره های نورانی شما عزیزان یکی از فرح بخش ترین امور این عالم برای بنده است؛ آرزو داشتم وضعیت جسمانی و هم شرایط اجتماعی و مسؤولیت ها اجازه می داد تا شبانه روز در خدمت طلاب باشم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 9 =