امام جمعه مشهد:مجموعه داستان‌های قرآن واقعیت تاریخ بشر است

امام جمعه مشهد و عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان گفت: مجموعه داستانهای قرآن واقعیت تاریخ بشر است.
خبرگزاری فارس: مجموعه داستان‌های قرآن واقعیت تاریخ بشر است
 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت به خاطر برگزاری جشنواره قرآنی آیات تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه مسائل قرآنی در کشور از یک ویژگی خاصی برخوردار بود و در جشنواره‌های دهه فجر جشنواره قرآنی نیز افزوده شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت به خاطر برگزاری جشنواره قرآنی آیات تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه مسائل قرآنی در کشور از یک ویژگی خاصی برخوردار بود و در جشنواره‌های دهه فجر جشنواره قرآنی نیز افزوده شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسانافزود: در حرکت‌های انقلابی مردم در مبارزه با طاغوت، در آن تظاهرات ابتدایی و حرکت‌های مبارزاتی که در مقابله با سر نیزه و مسلسل دژخیمان شاه انجام می‌گرفت آن چه که بر سر و دست مردم به عنوان جلودار حرکت مطرح بود قرآن بود و در برخی از راهپیمایی‌ها، مردم قرآن بر سر و دست داشتند و به عنوان حمایت از قرآن برقراری یک نظام قرآن جوان‌های ما از گلوله‌های داغ جلادان شاه استقبال می‌کردند و قربانی قرآن می‌شدند.

عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه در جشنواره‌های دهه فجر یک خلأ فاحش وجود داشت گفت: این مناسب نبود که فیلم و موسیقی جشنواره داشته باشد اما قرآن جشنواره نداشته باشد خوشبختانه تعهد و تعبد این وزیر در این دولت دینی و اسلامی و پیگیری‌های مجدانه معاونان به ویژه معاونت قرآن و عترت این خلأ و کمبود را در جشنواره‌های دهه فجر از بین برد و جشنواره‌های قرآنی در رأس جشنواره‌های دهه فجر قرار گرفت و مطرح شد.

وی قرآن را معجزه عظیم، جاوید و ابدی دانست و بیان داشت: نکته‌ای که موجب جذب و جلب انسان‌ها در مرحله اول شد شخصیت هنری قرآن بود شاید بسیاری از معارف و عمده محتوالی علمی و فکری و سازندگی قرآن بر مردم جاهلیت آن روز پوشیده بود و مردم آن زمان نمی‌توانستند موقعیت و ارزش انسان‌سازی قرآن را درک کنند و با هیچ منطق و بیانی قابل توجیه هم نبود. آن چه مردم را به قرآن جذب می‌کرد موقعیت و شخصیت بی‌نظیر هنری قرآن بود.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: مردم در عرصه هنر سخن و بیان که عمده صنعت رایج در عرب آن روز بود قرآن را بی‌نظیر احساس کردند هیچ هنرمندی که در تاریخ هنر عرب جزو تاثیرگذارترین هنرمندان و صاحب نام بودند هم نمی‌توانستند به مصاف قرآن بیایند و با قرآن مسابقه بگذارند و شخصیت هنری قرآن باعث جذب مردم در مرحله اول شد.

وی افزود: در طول تاریخ حیات قرآن در کنار شخصیت هنری قرآن محتوای انسان‌ساز قرآن که از شفافیت و گستردگی فراوانی برخوردار است به هیچ وجه باستانی، کهنه نشده است و در دنیا پیدا نمی‌کنید اثری را که جذب هنری‌اش به اندازه قرآن باشد و معجزه آفرینی‌اش در جذب دل‌ها بیش از قرآن باشد و به اندازه قرآن به روز باشد این شخصیت هنری قرآن قابل توجه است.

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان با اشاره به برگزاری جشنواره داستان‌های قرآنی در مشهد اظهار داشت: ما در قرآن دو اثر هنری داستانی داریم یکی داستان کوتاه یکی داستان بلند، ذات مقدس پروردگار در جریان داستانی قرآن با توجه به این که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب داستان ، داستان به عنوان یک ابزار هدایتی به بهترین وجه در استخدام قرآن درآمده است، گاهی داستان یک پیامبر مانند حضرت موسی(ع) به دفعات متعدد مطرح می‌شود که قابل توجه و تأمل است در داستان بلند هم داستان با عظمتی که به عنوان احسن القصص عنوان می‌شود داستان حضرت یوسف(ع) است.

وی افزود: آن چه مهم است در جریان داستانی قرآن مجموعه داستان‌های قرآن واقعیت تاریخ بشر است و هیچ‌کدام افسانه نیست بر خلاف اینکه در یک عرصه هنری در مقام تالیف یک داستان غالبا از افسانه‌ها استفاده می‌شود و یا از داستان ساختگی که بتوان داستان را مطابق پیام فیلم یا سریال تنظیم کرد.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: قرآن نقطه‌های برجسته و واقعیت‌های جوامع گذشته را در شکل و شمایلی مطرح کرده است و در یک جریان هنری ارائه شده با آن نقطه خاص هدایتی که قرآن می‌خواهد از این داستان بهره‌برداری کند قابل تقدیر است؛ خصوصیتی که در داستان‌سرایی قرآن است هیچ ادیب و هنرمندی مشاهده نمی‌کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 4