همه چیز ما قرآن است، مفاهیم قرآن نامحدود است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

 آیت الله مکارم شیرازی
 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که در تألیف کتاب گاهی به کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌شود، خواستار جلوگیری از سرقت‌های ادبی و کتابی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید بعد از ظهر یک‌شنبه در دیدار مسؤولان چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه، برگزاری همایش کتاب سال حوزه را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: این همایش به تشویق حوزویان برای نوشتن کتاب کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان این‌که کتاب بهترین حلقه اتصال تاریخ گذشتگان به امروز است، ابراز داشت: اگر کتاب وجود نداشت رابطه ما با پیشینیان قطع می‌شد؛ بیشتر علوم، دانش‌ها، تمدن‌ها، مسائل اقتصادی و سیاسی و علوم الهی با کتاب در ارتباط است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که علم و دانش مخصوص گروه خاصی نیست، اظهار کرد: دانشمندان فراوانی بعد از دانشمندان گذشته آمده‌اند و این‌که در برخی موارد از القابی برای برخی از بزرگان همچون خاتم الفقها و خاتم المحدثین استفاده ‌شده تعبیرات نا پسندی است و باید از آن پرهیز کرد، چون تداعی می‌کند که دیگران از فکر بلند برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: راه باید باز باشد و همه باید برای پیشبرد و تولید علم تلاش کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه کتاب‌های تکراری را یکی از آسیب‌ها در عرصه تألیف خواند و بیان داشت: متأسفانه امروز برخی با استفاده از اثرات دیگران و یا گرد‌آوری از منابع دیگر بدون تولید علم سرمایه‌ای‌ را هدر می‌دهند و دست به تألیف می‌زنند که این امر پسندیده نیست.

این مرجع تقلید افزود: در تألیف کتاب گاهی به کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌شود و این‌که عدد کتاب را بالا ببریم افتخار نیست و باید به کیفیت توجه کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین با انتقاد از سرقت‌های ادبی و کتابی اظهار داشت: این امر از نظر اخلاقی خوشایند نیست و این افراد بدانند که بالاخره رسوا می‌شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که در تألیف کتاب گاهی موضوعاتی انتخاب می‌شود که مورد نیاز نیست، افزود: برخی در اولویت‌ها اشتباه می‌کنند و راه حل آن این است که از سوی محققان حوزه سرفصل‌هایی ارائه شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که ضعف‌ها و نقاط قوت اثر برای مؤلفان باید بیان شود، اظهار داشت: سزاوار است در بخش داوری، کتاب‌ها بدون نام مؤلف در اختیار آنها قرار گیرد چون ممکن است خدای ناکرده روابط در آن دخیل شود و حق به حق دار نرسد.

وی بر ضرورت استفاده از تجربیات همایش‌های گذشته تأکید کرد و خطاب به مسؤولان همایش کتاب سال حوزه بیان داشت: این تجربیات را ثبت کنید و در اختیار عموم قرار دهید تا از آنها بهره برداری لازم صورت گیرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر این‌که بحث فقه و اصول و تفسیر و علوم قرآن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت:

وی در پایان بیان داشت: بنده ۷۰ سال است که دست به قلم هستم و قلم از دستم نیفتاده از این‌رو آسیب‌های قلم را خوب می‌شناسم از این رو امیدوارم همه در کارشان موفق باشند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 2 =