اشارات رهبری قطب نمای روحانیت است

IMAGE634949838832656250 عضو خبرگان رهبری، اشارات رهبر معظم انقلاب را قطب نمای روحانیت دانسته و گفت: روحانیت عهده دار تبیین دین و ترویج ارزش های دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی، امروز سه شنبه در دیدار جمعی از روسای عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که انقلاب اسلامی ایران دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، بین المللی، امنیتی و اجتماعی است، گفت: در هر کدام از این ابعاد به ویژه در ابعاد علمی و تکنولوژی، پیشرفت های ارزشمندی حاصل شده است.

ایشان با اشاره به این که انقلاب اسلامی با هیچ یک از انقلاب های دیگر قابل مقایسه نیست و مبتنی بر فرهنگ دینی است، افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی حرکت خود را براساس یک برنامه فرهنگی و روشنگری و تبیین ابعاد اجتماعی سیاسی اسلام آغازکرد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که در عرف معنوی قبل از انقلاب فعالیت سیاسی یک نقطه مثبت نبود، اظهار داشت: فعالیت های سیاسی در قبل از انقلاب، یک نقطه منفی به شمار می آمد و سیاسی بودن از شأن روحانیت می کاست، اما امام(ره) با یک فداکاری و تلاش مخلصانه این ورق را وارونه کرد و به آنجایی رساند که حتی مشارکت در برخی از فعالیت های سیاسی دینی را از نماز هم واجب تر می دانست.

تاکید امام بر تحول فرهنگی و اجتماعی

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: براساس این بینش و تبیین بعد اجتماعی – سیاسی اسلام، زمینه برای یک تحول اجتماعی فراهم شد؛ البته امام(ره) بر تحول فرهنگی اجتماعی تکیه کرد.

ایشان، تحول در نگرش مردم را از مهم ترین اقدامات حضرت امام(ره) دانسته و ابراز داشت: امام خمینی(ره) با تربیت شاگردانی برجسته، نگرش مردم را تغییر داد و زمینه را برای انقلاب اسلامی فراهم کرد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: امام در مدت کوتاهی چنان تحولی در مردم ایجاد کرد که نوجوانان عاشق شهادت شدند؛ البته خمیر مایه این عشق، عشق به سیدالشهدء(ع) و مکتب تشیع بود.

جایگاه دین از هر نهاد دیگری بالاتر است

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح این پرسش که چرا به قدر کافی بعد معنوی انقلاب اسلامی بیان نمی شود؟، عنوان کرد: تبیین ابعاد معنوی انقلاب اسلامی بر عهده روحانیت است و اگر در این زمینه کوتاهی شده باشد، سنگینی کار بر دوش ماست.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: باید برای مردم تبیین کنیم که چه نعمتی در دست ماست؛ من اعتراف می کنم که در این زمینه کوتاهی کرده ام؛ برای تبیین ابعاد معنوی انقلاب اسلامی باید نقش دین در زندگی انسان را به درستی تبیین کنیم.

ایشان با بیان این که انسانیت انسان بدون دین، فعلیت نمی یابد، تاکید کرد: اگر انسان دین نداشته باشد با سایر حیوانات چندان فرقی نمی کند و شاید درنده تر و خودخواه تر و جنایت کارتر هم بشود.

آیت الله مصباح یزدی افزود: انسان از منظر اسلام یک موجود دو سویه و شمشیر دولبه و سکه دو رویه است که با انتخاب و اختیار خودش می تواند یکی را حاکم کند.

همه باید زیر چتر دین باشند

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که جایگاه دین در زندگی از هر نهاد دیگری بالاتر است، ابراز داشت: همه نهادهای دیگر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باید زیر چتر دین قرار بگیرند تا ارزش پیدا کنند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: دین در عرض دیگر نهادها نیست، بلکه نهادی فوق نهادهای دیگر و مادر همه ارزش های انسانی است.

ایشان یادآور شد: اگر دین همراه استقلال و آزادی نباشد، انسان ها از این آزادی سوء استفاده می کنند؛ استقلال و آزادی به تنهایی یک بستر است که موجب سقوط انسان می شود.

نقش برجسته روحانیت

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در جامعه، عنوان کرد: روحانیون و دین شناسان باید دین را به مردم معرفی کنند؛ البته آنها می توانند از هنرمندان و سخنرانان هم کمک بگیرند تا مفاهیم دینی جابه جا نشود و ارزش ها با ضدارزش ها مخلوط نشود و این امر مهم کار کسانی است که دین را بهتر می شناسند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر این که روحانیت بزرگترین نقش را در جامعه ایفا می کند، گفت: باید ایستادگی کنیم تا اسلام حاکم باشد، درغیر این صورت، انسانیت بالفعلی وجود نخواهد داشت.

ایشان تاکید کرد: روحانیت به عنوان نهادی که عهده دار تبیین دین و ترویج ارزش های دینی است باید باورهای مردم را تقویت و ارزش ها را ترویج کند؛ زیرا این دو موضوع  اساس جامعه است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: کسانی می گویند اگر اقتصاد اصلاح شد، همه چیز اصلاح می شود، اما قشرهای مرفه بیشتر به گناه آلوده می شوند و بسیاری از مردم پابرهنه نیز انقلاب را به اینجا رساندند و خون دادند و امروز حاضرند در صحنه ها حضور پیدا کنند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که باید اسلام را در همه ابعاد به صورت جامع بشناسیم و آن را به طور کامل معرفی کنیم، یادآور شد: قبل از انقلاب بیش از نصف اسلام فراموش شده بود و فقط بر مسایل شکلی و نجاست و طهارت و شکیات تکیه می شد.

راهکار رهایی از فتنه ها

آیت الله مصباح یزدی همچنین به مسئولیت های اجتماعی روحانیت اشاره کرد و گفت: خاطرنشان کرد: برای رهایی از فتنه ها باید اسلام در جامعه عملی شود و بدانیم که اشارات مقام معظم رهبری، قطب نمای روحانیت است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 18