معاون بین‌الملل حوزه‌: آمریکا برای ایجاد اختلاف شیعه و سنی میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند

معاون بین‌الملل حوزه‌: آمریکا برای ایجاد اختلاف شیعه و سنی میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی، در همایش رسول مهر در جمع علما و روحانیون شیعه و سنی استان های خراسان که  در اردوگاه مازندران مشهد برگزارشد، با اشاره به آیه شریفه وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّهً وَاحِدَهً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ (مؤمنون/۵۲) و با بیان این که مهم آیات الهی است که بر وحدت تأکید دارند، ابرازداشت: تلاش برای وحدت اسلامی مصداقی از عبادت است و کار سیاسی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان این که یکی از صفات قرآن کریم حکمت است، گفت: خداوند در آیات مختلف بر توحید رب تاکید دارد و خطاب به امت اسلام می‌گوید که رب واحد امت واحد می‌طلبد.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه افزود: با توجه به این امر، وحدت اندیشه‌ای باید در میان امت باشد که با آن، تجلی وحدت ربوبی ایجاد نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی خطاب به علما و روحانیون شیعه  و سنی گفت: ترک وحدت خلاف تقواست،زیرا همه علمای اسلامی بر وحدت تاکید دارند بنابراین همه باید تلاش کنیم اندیشه تکفیری از بین برود.

معاون امور بین الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: با توجه به این که خواندن شهادتین گواه بر مسلمانی است، گفت: بزرگنمایی و ایجاد فاصله زیاد بین مذهب خود با سایرین باعث روی گردانی از وحدت می‌شود و باید برای مجال ندادن به دشمنان بر مشترکات دین تاکید کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی افزود: به هر حال در درون هر مذهبی اختلاف آرا وجود دارد و بر همین اساس اختلافاتی بین نظرات شیعه و سنی هست، اما مشترکات آنان فراوان تر می‌باشد.

وی غرض ازوحدت را با یکدیگر بودن دانست و افزود: برخی از افراد تند و ضد وحدت، تصور می‌کنند که با این کار باید از مواضع مذهبی خود صرف نظر کنند؛ در حالی که وحدت با کوتاه آمدن از این مواضع حاصل نمی‌شود، بلکه همزیستی پیروان اسلام همراه با عمل به مبانی و عقاید خود تعریف وحدت است.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، گفتگو و تبیین عقاید و فقه یکدیگر را بی اشکال برشمرد ابرازداشت: افراد جاهل و تند در طرفین هستند، اما نباید کار غلط آنان را به دیگران تسری داد.

وی با بیان این که نمی شود با جاهل وحدت کرد، بلکه عقلا باید بر این امر اهتمام ورزند، گفت: تعصب منفی و تحجر و عدم تمایل به کسب اطلاعات علمی و بهره‌گیری از دانش دیگران یکی دیگر از عواملی است که برخی افراد به  خاطر آن از وحدت روی گردان شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی بیان داشت: استفاده از کتاب‌های مذاهب مختلف و بهره‌گیری از دانش یکدیگر از اموری است که باید بهره برد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 11