خانواده های مثبت در قرآن

 خانواده های مثبت در قرآن

۱-    اهل بیت پیامبر اسلام (ص)

الف- صحنه مباهله

در مباهله ، پیامبر اکرم (ص) ، حضرت علی (ع) ، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) حضور داشتند. یک حرکت خانوادگی برای اثبات حق بودن اسلام و و مسلمانانی چون آنان.در جریانی که قرار شد مسیحیان که ادعای برحق بودن داشتند و پیامبر اکرم (ص) با زنان و پسرانو خودی هایشان حاضر شوند و یکدیگر را نفرین کنند تا معلوم شود کدام بر حق اند.(۶۱آل عمران) روزی که پیشوایان مسیحیان در محل مباهله آمدند از خواسته خود پشیمان شدند. یکی از آنان گفت: به خدا من چهره هایی را می بینم که به قدری نورانی هستند که با نفرینشان کوهها از جا کنده می شود.

این حرکت چه خصوصیاتی را برای آن ها می رساند؟ شاید بتوان این ها را ذکر کرد: خانواده ای دیندار، حق طلب، کوشا، به قول آن بزرگ مسیحیان نورانی، اهل وفای به عهد و قول و قرار.

و از این جا معلوم می شود که آنان به این آیه عمل کرده اند: قو انفسکم و اهلیکم نارا: خودتان و خانواده تان را از آتش جهنم حفظ کنید.

جالب است که خداوند به پیامبر (ص) می فرماید خانوادگی بیا. خدا به حق بودن این خانواده گواهی می دهد.

ب- نذر سه روزه

 تو سوره انسان قضیه اش اومده. که حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) برای بهبودی حال دو فرزند خردسالشان، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سه روز روزه می گیرند. شب اول موقع افطار، مسکین ، دوم ، یتیم و شب سوم اسیری می آید و از آنان طلب طعام و غذایی می کنند. آنان ، هر سه شب با این که خودشان به غذا احتیاج داشتند طعامشان را به این سه نفر می بخشند.

خصوصیات کشفی: حتی روح یک اسیر هم برایشان ارزشمند است که مبادا خجالت زده و دست خالی از در خانه آنان برگردد. ایثار گری، انفاق در شرایط سخت. از خدا درخواست کردن برای بهبودی آن هم نذری که باز آنان را به خدا نزدیک می کند.( این نشانه اینه که اگه خواستی نذر کنی نذری متناسب حال و اوضاعت بکن. نذری که تو را به خدا نزدیک تر کند. یعنی واسه خدات خودشیرینی کن.)یک چیز قشنگ دیگه هم هست: همکاری زن و شوهر برای حل مشکلاتشان.

۲-    لقمان و فرزندش

نمی دانم زن لقمان که بوده و چه، ولی می دانم که لقمان در سوره لقمان به عنوان یک پدر مطرح است و از اینجا یکی از روابط بین اعضای خانواده مد نظر قرار می گیرد. لقمان ، سلامت روحی فرزندش برایش مهم است و به دنیا و آخرت او می اندیشد.نصیحت های لقمان به فرزندش بر اساس رضایت خداوند است . اگر می گوید روی خود را با حالت تکبر از مردم برنگردان به این جهت است که خدا متکبر را دوست ندارد. معلوم نیست که حالا فرزند لقمان به حرف های پدرش توجه می کرده یا نه ولی این معلوم است که لقمان خوب نصیحت کرده که خداوند از قول او چند آیه آورده است. از کلمه “یا بنیّ” که لقمان خطاب به پسرش به کار برده است می توان مهرورزی و احترام او به فرزندش را دریافت زیرا وقتی تصغیر “ابن” یعنی “بنی” به “ی” (من) اضافه شود معنای تحبّب و دوست داشتن را می رساند و به معنای “پسرکم” می باشد.

۳-    خانواده حضرت ابرهیم(ع)

نکته قابل توجه در خصوص خانواده ایشان این است که یکدیگر را برای با خدا بودن، اجرا شدن فرمان خداوند و احقاق رضایت او یاری کرده اند. مثل همکاری حضرت اسماعیل (ع) با پدرش برای قربانی شدن و ساختن خانه کعبه. اطاعت هاجر از حضرت ابراهیم (ع) برای رفتن به سرزمینی بی آب و علف به همراه کودکش.

۴-    حضرت مریم و حضرت عیسی(ع).

حضرت عیسی (ع) هنگام تولد به اذن خداوند به سخن آمد و از پاکی مادرش دفاع کرد و فرمود که خداوند او را به نیکی به مادرش امر کرده است.

۵-     خانواده حضرت موسی(ع):

مادرش که خداوند به او وحی کرد که او را به آب بیندازد. خواهرش که او را تعقیب کرد تا ببیند چه کسی او را از آب می گیرد و به کجا می رود. همسرش که دختر حضرت شعیب بود و حیا در حرکات و رفتارش دیده می شد. برادرش که او را در امر رسالت یاری کرد. همه مددکار یکدیگر در خوبی ها بودند.

۶-     خانواده حضرت شعیب(ع):

   ایشان به همراه دو دخترشان. دختران ایشان که دیدند پدرشان دیگر توانایی کار کردن ندارند دوتایی باهم گوسفندان را می چراندند و چوپانی می کردند. آن قدر روابط پدر با دخترانش خوب بود که دخترش در نزد پدرش به اظهار نظر می پرداخت و تقاضای استخدام حضرت موسی(ع) را نمود. حضرت شعیب(ع) به فکر شوهر دادن دخترانش بود اما نه به هرکسی. وقتی تقوا و امانتداری و جوهره کار حضرت موسی(ع) را دید به او پیشنهاد کار و ازدواج با یکی از دخترانش را داد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 10