دفاع از حقوق دینی و اجتماعی مردم وظیفه اصلی روحانیت است

مقریحجت الاسلام مقری  عضواتاق فکرتبلیغ  و امام جمعه نیشابوربا اشاره به تلاش عوامل بیگانه برای به انزوا راندن دین و پیشوایان دینی ابراز داشت: نقش روحانیت یک نقش حیاتی است، هر کاستی در این کشور باشد مردم انتظار دارند روحانیت حقشان را مطالبه کند و هرجا حقی تضییع می شود از روحانیت انتظار دفاع دارند.

حجت الاسلام مقری، امام جمعه نیشابورو عضو اتاق فکرتبلیغ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به تشریح نقش روحانیت از سال ۱۳۴۲ تاکنون پرداخت و گفت: چنان که خود غربی ها هم قبول دارند با بعثت نبی مکرم اسلام(ص) و نزول آیات وحی، تمدن اسلامی شکل گرفت، یعنی زمانی که مسلمانان در اوج تمدن بودند،غرب خبری از تمدن نداشت.

 

وی افزود: از آنجا که اسلام تربیت خاص خود را در حوزه علم، اخلاق و حقوق به جامعه می دهد، تمدن خاصی شکل گرفت که بعدها به مغرب زمین هم صادر شد؛ بنابراین می توان گفت تمدن غرب هم برگرفته از علوم و تمدن مسلمانان است. سپس آنچه از ما آموخته بودند ناجوانمردانه علیه خودمان استفاده کرده و آن را وسیله استعمار و استثمار ملت ها قرار دادند و دست به اشغالگری ها زدند.

 

مردم ایران بر مبنای تعالیم دینی از زمان آغاز جریان استعمار به دفاع از استقلال و تمدن خود برخاسته اند

حجت الاسلام مقری ادامه داد: از زمان شروع این اشغالگری ها مردم ما برای جلوگیری از زیاده خواهی های دشمن و دفاع از استقلال و تمدن خود به پا خاستند که حاصل آن انقلاب های متعدد بود. درست است که مردم ما در این انقلاب ها همیشه از حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شان سخن گفته اند اما وقتی دقت می کنیم، مطالبه مردم، مطالبه دینشان بوده است یعنی همه حقوق خود را بر اساس دین خود مطالبه کرده و حق دینی خود می دانستند. به عنوان نمونه در برابر کشف حجاب به عنوان یکی از حقوق اجتماعی مدنی خود ایستادند. بنابراین همیشه دین اصل بوده است.

 

تلاش عوامل بیگانه برای به انزوا راندن دین و پیشوایان دینی همواره بی نتیجه مانده است

امام جمعه نیشابور تصریح کرد: از سوی دیگر، روحانیت هم زمامدار دینی و عقیدتی مردم است و آنان همیشه رهبران بزرگ دینی خود را در روحانیت و علمای دین متبلور دیده اند. با وجود این که بسیاری در این کشور بوده اند که سعی داشتند مطالبات مردم و روحانیت را از هم جدا کنند و بدین منظور، چهره هایی را که صرفا روشنفکر بودند، برای مردم محبوب و دوست داشتنی معرفی می کردند اما نتوانستند. به عنوان مثال زمان رحلت آیت الله طالقانی که روشنفکر و اندیشمندی بزرگ بود و مردم در غم ایشان سوختند، سعی کردند از رحلت ایشان چنین استفاده ای کرده و این گونه القا کنند که علت ابراز ارادت مردم به ایشان، صرف روشنفکر بودن ایشان است.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ  ادامه داد: حضرت امام قاطعانه در مقابل این سوء استفاده ایستاده و فرمودند این ادعایی دروغ است، بروید در خیابان ها به شعارهای مردم گوش کنید، مردم نمی گویند وای روشنفکر ما از دست رفت بلکه نگاهشان این است که نایب امام زمان(عج) و یک عالم دین را از دست داده اند.

 

حجت الاسلام مقری با اشاره به تلاش عوامل بیگانه برای به انزوا راندن دین و پیشوایان دینی ابراز داشت: نقش روحانیت یک نقش حیاتی است، هر کاستی در این کشور باشد مردم انتظار دارند روحانیت حقشان را مطالبه کند و هرجا حقی تضییع می شود از روحانیت انتظار دفاع دارند.

 

روحانیت در تداوم سیره انبیا برای حفظ اسلام گاهی باید از حق خود بگذرد

امام جمعه نیشابور در ارزیابی نقش آفرینی مبلغان دینی در پیش و پس از انقلاب اسلامی، گفت: ما به فرض این که وظیفه مان را به شایستگی انجام داده باشیم نباید هیچ گاه ادعا کنیم آن را انجام داده ایم چرا که اگر اینگونه فکر کنیم، متوقف می شویم. تا انسان به قصور خود اعتراف نکند جلو نمی رود بنابراین اگر بخواهیم بگوییم روحانیت نقش خود را نسبت به جامعه آنطور که باید انجام داده اند دیگر کاری نمی ماند.

 

وی با بیان این که غیر از معصومان(ع) کسی نمی تواند ادعای انجام کار بی کم و کاست داشته باشد، افزود: در این قضاوت باید مردم را در نظر گرفت.

 

وی تصریح کرد: قرآن کریم درباره پیامبران الهی می فرماید «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله» یعنی پیامبران از هیچ کس غیر از خدا نترسیده اند و در جای دیگر خطاب به پیامبر اسلام(ص) می فرماید «…و تخشی الناس …» یعنی تو از مردم می ترسی. این سؤال پیش می آید که چگونه ممکن است پیامبر هم از مردم بترسد و هم از غیرخدا ترسی نداشته باشد؟ در پاسخ باید گفت «تو از مردم می ترسی» را باید جزء «الاالله» بگذاریم چرا که ترس پیامبر(ص) از مردم، به خاطر جان و مالشان نبوده است بلکه به ترسی که از خدا داشته باز می گردد؛ ترس از عدم پذیرش جامعه، برداشت و جنگ روانی دشمن و بهانه ای برای تبلیغ علیه دین شدن.(مانند ترس از اعلام جانشینی امیرمؤمنان علی(ع) در غدیرخم)

 

امام جمعه نیشابور ادامه داد: نتیجه این می شود که ممکن است چیزهایی حتی حق پیامبر(ص) باشد ولی به دلیل عدم تحمل جامعه، از حق خود بگذرند. این همان چیزی است که امروز باید روحانیت داشته باشد. روحانیت بیش از آن که نباید خلاف کند، باید فداکاری کند. بسیاری چیزها امروز حق روحانیت است و باید داشته باشد ولی باید دید این مسأله بستری برای تبلیغات دشمن می شود یا نه؟

 

حجت الاسلام مقری اضافه کرد: روحانی باید بیش از آن که وظیفه اش هست فداکاری و از خودگذشتگی کند و زمینه جوسازی ها و سوء استفاده بدخواهان را فراهم نکند.

 

اولین انتظار از حوزویان، پاسخگویی به القائات و شبهات علیه اسلام است

وی در تشریح رسالت طلاب و علمای حوزه در قبال انقلاب اسلامی، ابراز داشت: قرآن یک «نَفر» نظامی را در برابر حمله دشمن مطرح می کند و یک «نفر» علمی را در برابر هجمه علمی و فرهنگی. حدود سال ۱۳۲۰ به کشور ما هجمه فرهنگی شد؛ کمونیسم و ماتریالیسم که با هیاهو شرق اروپا و شوروی را گرفته بودند قصد ورود به ایران را داشتند. این یک هجمه علمی بود و نَفر علمی نیاز داشت.

 

امام جمعه نیشابور، شهید مطهری، علامه طباطبایی، شهید سیدباقر صدر را از سربازان مبارز در برابر این هجمه دانست و گفت: انقلاب اسلامی ما بر اساس دین، قرآن و اسلام صورت گرفته و پیش از آن که یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی بود. بنابراین امروز نیز با هزارها هجمه فرهنگی در زیر سؤال بردن دین به اشکال مختلف مواجه است.

 

وی افزود: آن روز قرار بود با پهلوانان علمی در برابر هجمه ماتریالیسم بایستیم اما امروز باید در برابر صدها هجمه بایستیم؛ اگر روزی شهید مطهری را داشتیم امروز به صدها مطهری نیاز داریم. اولین انتظار از حوزویان به عنوان پاسداران مرز دین، پاسخگویی به این القائات و شبهات علیه اسلام است.

 

وی خاطرنشان کرد: نسل های آینده ما را نخواهد بخشید اگر امروز جواب این شبهه افکنی ها را ندهیم و دین زیر سؤال برود. غیر از حرف و زبان و نوشته هامان، در رفتار و منش خود زیر ذره بین و مورد سوء استفاده دشمن هستیم از این رو در تهذیب اخلاق و پیمودن مدارج علمی نیز باید کمر به دفاع دین ببندیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 13