سونامی فساد در بی بی سی

هرکسی که دیوار همسایه را خراب کند، خانه خودش را ویران می کند؛ حکایت بی بی سی اینچنین است. رسانه ای که درصدد ترویج فساد در جهان بود، اکنون فساد اخلاقی، درون آن را به بحران های زنجیره ای مبتلا کرده تا جایی که مدیران آن از احتمال نابودی بی بی سی سخن می گویند.

به گزارش فرهنگ نیوز، فرهاد مهدوی در پی افشای فساد اخلاقی که در درون ساختار بی بی سی ریشه دوانده است در وبلاگ خود نوشت:

67_891218_L600.jpg1

زمان زیادی از سخن وزیر خارجه انگلیس نمی گذرد که گفته بود؛ بخش جهانی «بی بی سی» صدای رسا و قدرتمند انگلیس در جهان است. اکنون این صدای قدرتمند فاسد در حال نمایان شدن است. بخش های زیادی از این موسسه به دلیل کاهش مخاطب تعطیل شد و محبوبیت آن در انگلیس به زیر ۵۰ درصد رسیده است و با رسوایی های به وجود آمده موجودیت این موسسه در معرض تهدید قرار گرفته است.بی بی سی رسوایی های بی شماری دارد، این رسانه اخیراً رکورد دار رسوایی شده است و هر ماه شاهد یک رسوایی خبری، سیاسی، اخلاقی و حتی مالی است.
یکی از مهم ترین رسوایی های بی بی سی سوء استفاده جنسی جیمی ساویل یکی از مهم ترین و مشهورترین مجریان بی بی سی از کودکان بوده است. در این رسوایی تا کنون بیش از ۳۰۰دختر جوان که تعدادی از آنها حدوداً ۱۲ ساله بوده اند قربانی آزار و اذیت جنسی وی شده اند و پارلمان، پلیس، وزارت خارجه انگلیس، نخست وزیر و حتی کاخ ملکه انگلیس را مجبور به واکنش کرده است.

در دوران چهار دهه فعالیت حرفه ای ساویل بارها شایعاتی در مورد رابطه جنسی وی با افراد زیر سن قانونی منتشر شد، اما احاطه تبلیغی بی بی سی مانع از آن شد که پلیس و یا دستگاه قضایی انگلیس، شبکه کاخ سلطنتی را در میان افکار عمومی بی اعتبار کنند.

این در حالی بود که برخی از ادله جرایم جنسی علیه ساویل از سوی شاهدانی از میان کارمندان بی بی سی تأیید شده بود. در اواخر عمر ساویل فیلمی از وی ساخته شد به نام «افشاگری: روی دیگر جیمی ساویل» بی بی سی که برای پوشش رسانه ای چنین خبرهایی همواره لحظه شماری می کرد اکنون که خود را یک سوژه رسانه ای می داند از افشا شدن ماهیت خود واهمه دارد و از پوشش رسانه ای به این مستند فرار می کند و هرگز حاضر نمی شود مستند افشاگری را پخش کند.

در نهایت اسکاتلند یارد به دلیل شکایت قربانیان این حادثه، از گوشه ای از فساد اخلاقی مجری مشهور بی بی سی پرده برداشت و در جریان این افشاگری، مشخص شد که ۳۰۰نفر قربانی هوسرانی جنسی جیمی ساویل، مجری بی بی سی شده اند.
وی طی چهار دهه به سیصد کودک و نوجوان تجاوز کرده که برخی از موارد تجاوز در اتاق های بی بی سی صورت گرفته است. یکی از اولین افرادی که از میان این ۳۰۰نفر حاضر شد بخش هایی از زندگی شرم آور این مجری بی بی سی را به صورت سر بسته و کوتاه بگوید، «لیز کرشاو» بود.
او شکایت خود را اینگونه مطرح کرد که به طور مداوم، حتی موقعی که در حال اجرای برنامه بوده، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. لیز کرشاو گزارشگر سابق رادیو بی بی سی گفت: «یکی از مجریان به طور مداوم به من دست می زد. من در استودیو پشت به در نشسته بودم، هدفونم هم روشن و برنامه زنده روی آنتن بود… که دست های ساویل را روی لباسم…»

ماجرای مهم تر زمانی رخ داد که بی بی سی احساس کرد که از سوی سیاستمداران تحت فشار قرار گرفته و در این حال فساد جنسی و کودک آزاری سیاستمداران به اصطلاح خوشنام انگلیسی را کلید زد.

گویا در این رسوایی بی بی سی درصدد بود که به برخی از مسئولان دولتی که در انتقاد از فساد جنسی در بی بی سی سخنان کوتاهی را به زبان آورده بودند ضرب شستی نشان دهد. در این زمان فردی به نام «استیو ماسوم» در برنامه نیوز نایت این شبکه مدعی شد در زمان کودکی از طرف «لرد مک آلپاین» یکی از سیاستمداران حزب محافظه کار انگلیس بارها مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

در این برنامه برخی سیاستمداران حزب محافظه کار در دوران مارگارت تاچر متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان بی سرپرست شده بودند.

در پی متهم شدن «لرد مک آلپاین» به آزار جنسی کودکان در یکی از مهم ترین برنامه های خبری بی بی سی، حزب کارگر انگلیس که اعتماد عمومی خود را از دست رفته می دید، مدیر کل خبر بی بی سی را به پارلمان فراخواند و از وی توضیح خواست و شبکه را وادار کرد که مدیر کل خبری این شبکه را به دلیل عدم سانسور این برنامه مجبور به استعفا کند، سپس مدیران بی بی سی «جورج انتویسل»، مدیرکل این شبکه خبری را تخت فشار قرار داد و با پرداخت یک جایزه که خشم پارلمان را برانگیخت، هم از این حزب سیاسی پر قدرت معذرت خواست و هم مدیر کل خود را کنار گذاشت.

جورج انتویسل پیش از استعفا گفته بود که گزارش برنامه نیوزنایت به غلط لرد مک آلپاین، از اعضای برجسته حزب محافظه کار را به کودک آزاری متهم کرده بود و نباید این برنامه پخش می شد. آلپاین به صورت غیرمستقیم از سوی فردی به نام «استیو میشام» متهم شده است که چند دهه پیش، او را در یک مرکز نگهداری کودکان در ولز مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.

«هلن بوآدن»، مدیر بخش خبری بی بی سی و معاون وی نیز در ادامه رسوایی های این بنگاه خبرپراکنی و شیوع اپیدمی استعفا به دلیل گرفتار شدن این بنگاه در فساد، از سمت های شان کناره گیری کرده اند. کناره گیری این دو نفر یک روز پس از استعفای «جورج انتویسل» مدیر کل بی بی سی انجام شده است.

بحران بی اعتمادی

اعتماد و اعتبار یگانه سرمایه هر رسانه است، اگر رسانه ای هیچ سرمایه مالی، انسانی و فنی نداشته باشد، اما اعتماد مخاطب را داشته باشد، می تواند اهداف خود را در نگرش و رفتار مخاطب دنبال کند. اعتبار منابع خبری به عواملی نظیر بی طرفی، عینیت، درستی، جامعیت. نظایر آن نسبت داده شده است. همچنین مفاهیمی نظیر اعتماد، تخصص، خبرگی، صلاحیت، پویایی، درستی و بی طرفی از شاخصه های اعتبار رسانه و جذب مخاطب به سمت پیام رسانه است.

با این حال که بی بی سی خود را در همه موارد فوق سرآمد می داند، اما اتهام فساد اخلاقی در یک منبع اطلاع رسانی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن سبب شده است که بی بی سی با بحرانی مواجه شود که در نیم قرن گذشته سابقه نداشته است. «تیم دیویی کفیل» مدیریت بی بی سی با اذعان به وجود مشکلات زیاد در این شبکه وعده اصلاحات داده است. برخی در بی بی سی، بحران اخیر را شدیدترین بحران در طول فعالیت این موسسه می دانند.

وی می گوید که مسیر بازگشت بی بی سی به قلب ملت انگلیس مسیری دردناک خواهد بود. گفته می شود روحیه برخی از کارکنان بی بی سی به شدت کاهش یافته است و پس از یک هفته عناوین خبری منفی، چنین چیزی دور از انتظار نیز نیست.

برخی در بی بی سی، بحران اخیر را شدیدترین بحران در طول فعالیت این موسسه می دانند. بی بی سی موسسه خبری است که می گوید اعتبارش را از اعتماد مخاطبانش می گیرد و سوالی که مطرح می شود این است که این اعتماد تا چه اندازه از افشا شدن آسیب دیده است.

ماه گذشته و پس از افشای فساد اخلاقی گسترده «جیمی ساویل»، بنگاه «بی بی سی» به علت جلوگیری از پخش برنامه تحقیقی خود درباره فساد این مجری سابق، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و حتی مدیرکل «بی بی سی» نیز پذیرفت که جلوگیری از پخش این برنامه اشتباه بوده و به اعتبار «بی بی سی» لطمه جدی زده است. در حال حاضر چهار تحقیق جداگانه در مورد عملکرد بی بی سی در پوشش خبری رسوایی جیمی ساویل، فرهنگ و سنت های رایج در بی بی سی در دوره کاری او، روش های مقابله با آزار جنسی در بی بی سی و برنامه اخیر نیوزنایت (که به کناره گیری مدیرعامل بی بی سی منجر شد) در جریان است.

تاکتیک های بی بی سی برای پوشاندن فساد

۱- جلوگیری از انتشار اخبار درون سازمانی؛ یکی از قواعد مهم نزد رسانه هایی چون بی بی سی، جلوگیری از انتشار اخبار درون سازمانی شان در سایر رسانه ها است. البته این قواعد در زمره الزامات حرفه ای و ساختاری این رسانه ها علی الخصوص بی بی سی تلقی می شود. بی بی سی در ۹۰ سال گذشته در این رابطه سرآمد بوده است و در این مدت اجازه نداده است اخبار آن به بیرون درز کند و وجهه خود در بین مردم را از دست بدهد.

۲-تحریف دقیق وقایع؛ موضوع استعفای مدیرکل دو ماهه بی بی سی به دلیل دو رویداد متناسب با شرایط غیرحرفه ای این رسانه و میزان بازتابی که در سطح بین الملل و داخل انگلستان داشته است از جمله حوادثی است که در چگونگی انتشار و طرح آن، قاعده فوق به وضوح مشاهده می شود. در این زمینه، چرایی این استعفا و پروسه طی شده از ابتدا تا نتیجه آن، که منجر به استعفای مدیر این رسانه شد، تماماً در رسانه بی بی سی بازگویی شد، به نحوی که حتی گمانه زنی های سایر رسانه ها پیرامون حواشی و اصول و رئوس این تحولات در این رسانه توسط سایر رسانه ها نیز منبعث شده از همین فرایند است. بی بی سی از این رو به پوشش این خبر پرداخت تا این موضوع را نیز به شکل استادانه ای تحریف نماید و از تلاش سایر رسانه ها برای کشف حقیقت جلوگیری کند.

۳-وعده به اصلاح برای عبور از بحران؛ بی بی سی اکنون با بحران بی اعتمادی و بحران مخاطب مواجه است، بحرانی که برای هر رسانه ای کشنده و غیرقابل تحمل است و اکنون که بی بی سی در معرض فشار افکار عمومی جهانی قرار گرفته است، «کریس پتن» رئیس بی بی سی تراست گفت: اگر شما می پرسید که آیا بی بی سی به یک تغییر ساختاری بنیادین و اساسی نیاز دارد؟ بله باید بگویم که قطعاً این نیاز وجود دارد. بی بی سی نیاز به اصلاحات اساسی دارد تا در این توفان دوام بیاورد. این بحران که بی بی سی را احاطه کرده است با عمق این باور مرتبط است. بی بی سی خود را در یک بحران می بیند و تحت حمله قرار دارد. این شبکه اعتماد بخش زیادی از نهادهای سیاسی را از دست داده است. مسیر بازگشت بی بی سی به قلب ملت انگلیس مسیری دردناک خواهد بود، اما بسیاری از سوالات سخت و مهم برای مدیریت بی بی سی وجود خواهد داد.

۴- عدم اشاره به اصل موضوع؛ بی بی سی خطاهای همه را از ریشه شناسایی می کند و خطاهای خود را با توسل به موضوعات جزئی پیگیری می کند و در تلاش است که بحران اخلاقی در این شبکه را فقط مختص فردی بداند که ممکن است در چند دهه پیش آن را مرتکب شده است.

۵-فرار از پاسخگویی؛ بی بی سی در تلاش است که از پاسخگویی به افکار عمومی در رابطه با فساد جنسی در این شبکه تلویزیونی و همچنین فساد جنسی سیاستمداران تا جایی که منافعش تهدید نشده است، خودداری کند و …

بی بی سی فارسی و پهلوی گرایی

یکی از بخش های دیگری که در آینده تشت رسوایی آن نیز بر زمین می خورد بی بی سی فارسی است؛ شبکه ای که برای براندازی ایران راه اندازی شده و در آینده با افشا شدن میزان کمک های یهودیان، بهایی ها وخانواده پهلوی اعتماد آن دچار خدشه خواهد شد.در سال جاری علاوه بر این کمک های ویژه، منابع موثق از کمک یک میلیون پوندی مرکز اصلی بهائیت در سرزمین های اشغالی (اسرائیل)، کمک ۷۵۰هزار یورویی چند خانواده ثروتمند و معروف بهایی و کمک یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوندی انجمن یهودیان ایرانی لندن به شبکه بی بی سی فارسی خبر می دهند.فرح پهلوی نیز در بازدیدی که از بی بی سی فارسی داشت، ۵۰۰ هزار دلار به این شبکه تقدیم کرد و اشرف پهلوی نیز سود یکی از سپرده های مالی هنگفت خود را به بی بی سی اختصاص داد.

در گفتمان بی بی سی فارسی رگه های پهلوی گرایی و حمایت از گروه های سلطنت طلب در داخل و خارج ایران به صراحت دیده می شود. این شبکه تلویزیونی درصدد است که با متهم کردن جمهوری اسلامی، نظام مستبد و پادشاهی پهلوی ها را یکی از نمونه های موفق حکومت داری در ایران معرفی کند. هرچند که این شبکه می کوشد که از ذائقه های اصلاح طلبی برای جلب مخاطب نیز بهره جوید، اما در عمق نگاه، تحلیل و راهبرد او براندازی جمهوری اسلامی مدنظر است. به نظر می رسد که با توجه به حمایت افراد فاسد از این شبکه و همچنین ماهیت فسادپرور آن سونامی فساد در آینده سبب شود که بی بی سی اعتبار خود را نزد مخاطبان از دست بدهد.

 






اخبار مرتبط

  • قواعد بازی عوض شده‌اند؛ چطور شبکه‌های اجتماعی به جنگ‌افزار تبدیل شدند؟
  • آثار منفی تماشای فیلم‌های محرک جنسی روی نوجوانان
  • کلیپهای ماندگار ۷:ظهور امام زمان علیه السلام در کلام آیت الله العظمی بهجت
  • شیطان پشت پرده انیمیشن‌های والت دیزنی با کودکانمان چه می‌کند؟
  • دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان: حمایت از نخبگان حوزه کلید تحول است
  • نسبت «فضای مجازی» با «انقلاب اسلامی» از منظر مقام معظم رهبری
  • بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فضای مجازی و اهمیت آن
  • هدف اصلی دشمن از جنگ نرم استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باورهای مردم است/ صداوسیما باید تحلیلی مبنایی و واقع بینانه از شرایط داخلی، منطقه و جهان داشته باشد/ موقعیت جمهوری اسلامی را با وضعیت کشورهایی که زیر سایه امریکا زندگی کردند مقایسه کنید 
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


    5 + 2 =