آیت‌الله علم‌الهدی :تشویق زن در امور مردانه انحراف است نه افتخار / تکلیف زن و مرد از هم جداست

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی گفت: در سبک زندگی اسلامی دایره وظائف زن و مرد کاملا تفکیک و مشخص شده و از این حیث تشویق زن در امور مردانه نه تنها مدح نبوده بلکه انحراف است.

در یادواره ۷۵ شهید زن خراسان‌رضوی در محل مجتمع فرهنگی آیه‌ها اظهار کرد: در حوزه توسعه معارف اهل بیت(ع) مشکلات بنیادی در بخش معرفت شناسی داریم.

وی افزود: در تمام جوامع به ویژه امت اسلام، معرفت شناسی نسبت به اهل بیت همپای عرصه احساسات، عشق وعاطفه نبوده و این خود جای بسی تامل دارد.

علم الهدی با تاکید بر اینکه برخورد احساسی نسبت به ائمه چون امام حسن عسگری(ع) به اندازه برخورد احساسی با یک امامزاده بوده، خاطرنشان کرد: این مسئله ریشه در نبود شناخت و معرفت کافی نسبت به اولیا‌الله دارد.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: باید درک کنیم که امام حسن عسگری(ع) پدر بزرگوار وجود اقدس ولی عصر(عج) بوده ؛ در مقایسه با دیگر ائمه، امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) نقش خطیری در زمینه‌سازی غیبت امام زمان(ع) داشته‌اند.

وی از نقش کلیدی امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) در تدوام و استحکام حیات شیعه و جامعه ولایی یاد کرد و ادامه داد: نهادسازی و تشکیلاتی قرار دادن جامعه ولایی از دیگر دستاوردهای این دو معصوم بوده که باید نسبت به درک و معرفت آن عمیق‌نگری ویژه داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: مسئله زنان شهیدی که در جهاد فی سبیل‌الله نقش آفرینی کردند، مسئله ساده‌ای نبوده و نباید برگزاری یادواره آنان فقط جنبه برگزاری و مراسم محوری داشته باشد.

علم الهدی تاکید کرد: اصل مسئله یاد از شهید، بزرگداشت، پاسداشت و تکریم از انسان‌های جان باخته و جان‌داده در راه خدا نیست بلکه برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا باید با عنوان یک جریان فرهنگی در مسیر فرهنگ‌سازی حرکت کند.

وی ادامه داد: توجه به فلسفه شهادت و جان دادن در راه خدا را باید در راس برگزاری یادمان شهدا قرار دهیم؛ شهادت سرمنزل نهایی یک حرکت دینی و جهاد فی سبیل‌الله است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در عرصه دین‌ورزی و جهاد فی سبیل‌الله باید محور کارهای زن و مرد تفکیک شده و مشخص باشد به نوعی که مرد در محور امور مردانه و زن در محور فعالیت‌های مرتبط با خود نقش آفرینی کند.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه در فرهنگ دینی نقطه تمایز زن و مرد مشخص شده، خاطرنشان کرد: نباید زن، مردکاری و مرد زن‌کاری کند؛ در تمام عرصه‌های اجتماعی، علمی دینی و سیاسی مرد دایره وظائف مشخص خود و زن دایره وظایف مشخص برای خود را داشته که نباید خارج از دایره خود فعالیت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: زن ساختار ویژه‌ای در عرصه انسانیت و دفاع از دین خود دارد و برای مسئولیت خاص خود آفریده شد و در مقابل نیز مرد ساختار مجزا  توانمندی‌های خاص خود را برای فعالیت دارد.

وی ناپایداری و نابسامانی زندگی‌های امروز را ریشه در نبود تفکیک میان تکالیف و وظائف مرد و زن توصیف کرد و یادآور شد: در مدیریت زندگی علت اصلی زندگی‌های ناموفق، نبود تفکیک میان خط تکلیف زن خانواده با مرد خانواده است.

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در عرصه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی زنان ظرفیت عظیمی برای نقش آفرینی دارند و این ظرفیت مبین آن است که زنان نیز در این عرصه‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

علم الهدی افزود: فعالیت زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی باید در حوزه مشخص توانمندی‌های امور زنانه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری از نقش خطیر بسیج خواهران در این حوزه یاد کرد ادامه داد: بسیج خواهران بهترین بستر برای استخراج فرهنگ اصیل و ناب و اجرائی کردن آن در سطح جامعه در حوزه دایره وظایف زنان در عرصه‌های مختلف جامعه است.

وی تصریح کرد: تفکیک میان دایره مسئولیت زن و مرد سبب می‌شود بنیان زندگی  نهاد خانواده در جامعه، سبک زندگی اسلامی باشد.

امام جمعه مشهد یادآور شد: تشویق زن در امور مردانه در واقع مدح نبوده بلکه به منزله انحراف تلقی می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 5