آزاد اندیشی به بالندگی و پویایی حوزه کمک می کند

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان با اشاره به لزوم تقویت فضای آزاد اندیشی در حوزه های علمیه، گفت: در این فضا طلبه می‌تواند رشد و بالندگی علمی داشته باشد .

 حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی در ادامه بازدید اعضای شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان از مدارس علمیه، در جمع طلاب مدرسه علمیه اهل البیت (علیهم السلام) سبزوار، اظهار داشت:  با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که در پرتو نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد شده است، باید به رونق حوزه های علمیه پرداخت.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به پایه‌ریزی حلقه‌های علمی مخفی در زمان امام سجاد (ع)، ادامه داد: تفقه در دین انگیزه و دغدغه اهل بیت (ع) بوده است؛ تفقه در دین به معنی دین شناسی و فهم درست دین است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی با تأکید بر این که رسالت اصلی ائمه(ع)، تبیین و تفسیر معارف دین با نگاه وحیانی بوده است، گفت: فلسفه وجودی حوزه های علمیه، تفقه در دین با تاسی به سیره و روش اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به این که جامعه‌ای در مسیر دین استوار می‌ماند که فهم و درک درستی از آن داشته باشد، افزود: حوزه‌های علمیه باید در زمینه تفقه در دین و ارائه آن به جامعه کوشا باشند .

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی تاکید کرد: آنچه در این مقطع حساس باید به عنوان خط و رسالت اصلی روحانیت مورد اهتمام و همت قرار بگیرد، افزایش فهم دینی مردم است.

استاد حوزه علمیه مشهد با بیان این که روحانیت شجره طیبه‌ای است که به عنوان ارائه دهنده معارف دینی شناخته می‌شود، اظهارداشت: طلاب باید برای کارآمدی و اثرگذاری در جامعه، قواعد و معلومات علمی و فکری مختلف را فراگرفته تا بتوانند با فهم درست دین، مردم را با معارف دینی آشنا کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، لازمه این امر را دوری از نگاه سطحی به مسائل علمی دانست و تصریح کرد: نباید در محیطی بسته به فراگیری مسائل و فرمول‌های علمی پرداخت و با فضای جامعه بیگانه و بی تفاوت بود.

وی با اشاره به لزوم تقویت فضای آزاد اندیشی در حوزه های علمیه، گفت: در این فضا طلبه می‌تواند رشد و بالندگی علمی داشته باشد و افق دورتری را در زندگی خود ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین سید آبادی، حکمت را علم آمیخته با عقل دانسته و  با بیان خاطره‌ای از استاد خود،‌ آیت الله العظمی خامنه‌ای، ابرازداشت: معظم له می‌فرمودند که در قنوت نماز شب‌ “اللهم اجعلنی مجدد دینک و محیی شریعتک” را از خداوند متعال می‌خواستیم.

استاد حوزه علمیه مشهد همچنین بر تقویت ارتباط طلاب با امام زمان (عج) و قرائت روزانه دعای عهد تأکید کرد و ابراز داشت: طلبه به عنوان سرباز حضرت ولی عصر (عج) باید به حضرت عشق بورزد و تأییدات و توجهات ایشان را طلب نماید و از این امور غافل نشود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی با تاکید بر لزو استفاده طلاب از فرصت طلبگی، اظهار داشت: نور علم فقط با درس خواندن حاصل نمی‌شود، بلکه باید بستر تابش نور را با طریق خالص و پاک شدن، ایجاد کرد.

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان در پایان با اشاره به پیشینه فرهنگی سبزوار، ابراز داشت: مسئولان باید با همکاری و همفکری علمای شهر نسبت به رشد کمی و کیفی حوزه علمیه این شهرستان اقدام کنند.

برپایه این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی همچنین در این سفر از مدرسه علمیه حضرت نرجس (سلام الله علیها) سبزوار بازدید کرد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 12