آموزه‌های دینی باید یافتنی باشد نه بافتنی

IMAGE633811162342183506
رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این‌که بخشی از مشکلات حوزه ناشی از بازی با الفاظ است، گفت: آموزه‌هایی که برای مردم بازگو می‌کنیم باید باید یافتنی و نه بافتنی باشد، آخوند باید یافتنی‌ها را برای مردم بازگو کند، نه بافتنی‌ها را آموزش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، سه‌شنبه شب در کارگاه آموزشی روش تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: بخشی از مشکلات حوزه ناشی از بازی با الفاظ یا پژوهش در الفاظی است که مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که من تفاوت میان عهد و وفا را هم بلد نیستم و قصد یادگیری آن را هم ندارم، افزود: آموزه‌هایی که برای مردم بازگو می‌کنیم باید باید یافتنی و نه بافتنی باشد، آخوند باید یافتنی‌ها را برای مردم بازگو کند، نه بافتنی‌ها را برای آنان بگوید.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «نحن نقص علیک نبأهم بالحق» خداوند آموزه‌های بافتنی را برای ما نمی‌گوید، بلکه حقیقت و آن‌چه که حقیقت است را بیان می‌کند، از این رو باید در معرفی دین دقت کنیم.

وی با اشاره به این‌که توجه به ادبیات عرف در قرآن، ادامه داد: برخی عددهای قرآن جدی نیست، مانند دوست داشتن عمر هزار ساله از سوی یهودیان که این عدد می‌توانست، دو هزار ساله شود و در واقع خداوند این‌جا به طور عرفی با ما سخن گفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: همچنین خداوند در قرآن برخی از این عددها را جدی مطرح می‌کند به نحوی که منظور خداوند همان عدد است، مانند این‌که سال پیامبری حضرت نوح(ع) هزار سال، ۵۰ سال کم ذکر شده است، نباید فهم عرفی در فهم قرآن را کنار نگذاریم.

وی ابراز داشت: در تبلیغ باید بهشت و جهنم را باید با هم بگوییم، مانند قرآن، یا هنگامی که از بهشت سخن گفته می‌شود، بیان می‌کند این بهشت جزای کسانی است که تقوا و عمل صالح دارند.

مفسر قرآن کریم بیان داشت: اگر تنها از نعمت‌های بهشتی بدون توجه دادن به جهنم یا شرط ورود به بهشت که تقوا، عمل صالح و مانند آن سخن گفته شود، سبب غفلت مخاطب در جلسه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یأس در میان علما اولین گناه کبیره است، ادامه داد:‌ مشکل یأس با مراجعه به قرآن حل می‌شود، در اسلام بن‌بست وجود ندارد، کسانی که خودکشی، دیگرکشی یا افسردگی می‌گیرند با مراجعه به قرآن می‌توانند مشکل یأس را درمان کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: بیان حقایقی مانند، بچه‌دار شدن حضرت مریم(س) بدون همسر، فرستادن ابابیل بر سپاهیان ابرهه و مانند آن داستان‌هایی است که برطرف‌کننده یأس انسان می‌شود.

وی گفت: انسان‌ها هر کدام در زندگی خود حادثه‌ای سراغ دارند، که اتفاق افتادن آن را غیرممکن می‌دانستند، اما آن حادثه اتفاق افتاده است، این امر نیز موضوعی امیددهنده به انسان محسوب می‌شود.

مفسر قرآن کریم ابراز کرد: استفاده کردن از مثال‌ها برای مبلغ بسیار مهم است، رابطه میان گناه و جزای ابدی با تعبیراتی همچون کور کردن چشم در یک ثانیه و کشیدن کوری تا پایان عمر برای مخاطب به راحتی قابل فهم است.

وی با بیان این‌که کسانی از رحمت خدا مأیوس می‌شوند که یا کافر یا گمراه هستند، گفت: اعتقاد به صاحب داشتن هستی از عوامل برطرف کننده یأس است، این دنیا صاحب و حساب دارد، کل هستی هدفمند است، آن‌ موجودی را هم که ما هدف آن را نمی‌دانیم، هدفمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: خداوند افراد «توّاب» را دوست دارد، توّاب کسی است که بارها گناه خود را شکسته و باز بازمی‌گردد، گاهی وقت‌ها برخی یأس‌ها سبب می‌شود که انسان وصل به خدا شود.

وی افزود: خداوند توانایی‌ها ویژه‌ای به انسان داده است، نه جبر است و نه تفویض؛ ممکن است انسان درباره مسأله‌ای تصمیم بگیرد اما خداوند کار دیگری را برای انسان در نظر گرفته باشد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: موفقیت روحانیان با توجه به القاب و درس‌هایی که خوانده‌اند نیست، البته باید خوب درس بخوانند و تلاش کنند، اما خط و نشان‌هایی مانند این‌که فلان درجه را بگیرم، خداوند در این کارها نیست






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 5 = 8