تشدید محدودیت‎ها علیه مسلمانان چین

دولت چین محدودیت‎های اعمال شده علیه مسلمانان این کشور را تشدید کرده و این محدودیت‎ها حتی خواندن نماز و مراسم تشییع جنازه مسلمانان را نیز شامل می‎شود.
 فعالیت مسلمانان چینی که به اویغورها معروف هستند و در استان زینجیانگ این کشور زندگی می‎کنند به شدت از سوی دولت چین محدود شده است.
شدت این محدودیت‎ها به قدری است که حتی نمازهای روزانه و مراسم کفن و دفن مسلمانان را نیز شامل می‎شود.
یکی از معلمان اویغور در مصاحبه رادیویی گفت: از زمانی که معاون جدید فرماندار منصوب و موظف شده است که بر فعالیت‎های مذهبی نظارت کند این محدودیتها دو برابر شده‎اند.
هاکی، معاون فرماندار استان زینجیانگ که از دو سال پیش به این سمت انتخاب شده است، برخورد بسیار نامناسبی با فعالیت‎های مذهبی از خود نشان داده است.
وی از زمان انتخاب به این سمت به شدت با خواندن نمازهای واجب روزانه، حفظ قرآن و سایر فعالیت‎های مذهبی برخورد می‎کند.
یکی از ساکنان استان مسلمان‎نشین زینجیانگ می‎گوید: فعالیت‎هایی مانند خواندن قرآن و برگزاری جشن به مناسبت میلاد پیامبر(ص) که پیش از این بدون هیچ مشکلی در خانه برگزار می‎شد، اکنون ممنوع شده است.
وی افزود: از این پس، برای چنین فعالیت‎های مذهبی باید اجازه دولت را داشته باشید و تنها در مساجد می‎توانید به انجام فرایض دینی خود بپردازید، نیروهای پلیس در مقابل مساجد حضور دارند و به بازرسی بدنی افرادی می‎پردازند که قصد خواندن نماز جمعه دارند.
به گفته این معلم مسلمان، مقامات ویژه‎ای از سوی دولت تعیین شده‎اند تا لیست سیاهی از مردان ریشدار، زنان محجبه و جوانانی که در مساجد حضور داشته‎اند، تهیه کنند.
گروه‎های حقوق بشر سال‎هاست نسبت به سرکوب مسلمانان چینی از سوی دولت این کشور معترض هستند.
معلمان، استادان دانشگاه، دانشجویان و سایر کارمندان دولتی در چین از روزه‎داری در ماه رمضان، برگزاری نمازهای روزانه، پخش آثار مذهبی و پوشش حجاب محروم هستند.
نوجوانان زیر هجده سال نیز در چین نمی‎توانند در مساجد حضور یافته یا در مدارس مذهبی تحصیل کنند.
پیشینه ورود اسلام به چین به پیش از ۶۵۰ میلادی می‎رسد و نتیجه ورود اسلام به چین جمعیتی حدود ۴۰ میلیون مسلمان در چین است که بیشتر آنان در استان‌های شینجیانگ، گانسو، نینگشیا و چینگهای زندگی می‌کنند






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 + = 10