نظام نامه فقهی روابط خارجی تدوین شود

 

  معاون بین الملل حوزه های علمیه خواستار تدوین نظام نامه های فقهی به ویژه نظام نامه فقهی روابط خارجی شد.  به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، در دومین نشست مجمع عمومی فقه و حقوق اسلامی حوزه که در سالن انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد، ، گفت: امام بزرگوار تاکیدی داشتند مبنی بر این که فقه، تعیین تکلیف، تمامی رفتارهای جامعه بشری در همه گونه های زندگی فردی و اجتماعی افراد تاریخ بشر است .

معاون بین الملل حوزه علمیه با بیان این که برای خارج کردن فقه از عزلت کتابخانه ای باید نهضت نرم افزاری و پژوهشی در اولویت کار ها قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده کلیسا این بود که نتوانست منطق عقلانی منابع دینی خود را از عزلت کتابخانه ای بیرون بکشاند و این تجربه تلخی در جامعه مسیحی به شمار می ورد .

وی با اشاره به بایسته های فقهی شیعی، خاطرنشان کرد: اولین بایسته جوامع فقهی، استخراج آموزه های فقهی اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به صورت نظام های رفتاری و قوانین اجتماعی و حقوقی برای اجرا و مطابقت قالب های آن آموزه ها با شرایط خاص کشور ها و جوامع بشری است .

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به خلاقیت و پویای فقه شیعه، گفت: اگر معقتد به ناب بودن فقه شیعه هستیم باید کاربردهای آن را به دنیا معرفی کنیم.

معاون بین الملل حوزه یادآور شد: باید راهکارهای تدوین آموزه های فقهی را بدون تغییر در اصل مبانی به دست آوریم؛ به طوری که بتواند جامعه شیعی، اهل سنت، بودایی، مسیحی و… را به خود جذب کند .

وی، تدوین نظام نامه های فقهی مانند نظام نامه عبادی را از را ازدیگر بایسته دانسته و ابراز داشت: باید نظام عبادی به گونه ای تدوین شود که جوانان و دیگران را بسوی نماز سوق دهد؛ اگر در جامع دینی ما جوانان کمتر به سراغ نماز می ورند، نشان دهنده آن است که نتوانسته ایم وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم؛ در مباحث روابط خارجی، یک کتاب نظام روابط خارجی از نگاه روایات اسلامی و مدل های قابل عرضه را ارائه نکرده ایم و از این بابت دستمان خالی است.

وی با تاکید بر این که باید  پردازش و تصویر جدید از نماز را به عنوان نظام عبادی اسلام، مطرح کنیم؛ چرا که غنی بودن آن روشن است؛ افزود: در مکاتب مختلف دنیا نظام های خانواده به روز شده می نویسند، ولی ما در کتاب نکاح، برداشت های اصولی و فقهی را با زبان روز بررسی نکرده ایم، و تا نظام خانواده تدوین شود؛ این کار تولید علم و نهضت نرم افزاری است .

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به این که دولت های اسلامی در کنفرانس های بین المللی از حوزه علمیه، نظام بانکی اسلامی را مطالبه می کنند، گفت: مبانی فقهی خمس و زکات هنوز به حکومت راه نیافته است و نیازمند پژوهش و کارهای نرم افزاری است.

معاون بین الملل حوزه، تطبیقی شدن فقه شیعه را یکی دیگر از بایسته ها برشمرد و تصریح کرد:  فقه شیعه باید با فقه مذاهب اسلامی، فقه ادیان دیگر و نظام ها و قوانین دنیا تطبیق شود؛  البته تمام ابواب فقه ما قابلیت تطبیق با آن ها را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مسیر محتوا را از آنها نمی گیریم، ولی قالب و موضوعات جدیدی که وارد فقه ما نشده را می گیریم و بررسی می کنیم که در نتیحه روش های پژوهشی جدید ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: اصول فقه ما تنها اصول فقه خالص شیعه است، گرچه در این میان برخی گفتند که این اصول فقه از اهل‌سنت اخذ شده است ولی باید دید که اهل‌سنت در برخی موضوعات اصول فقه چگونه برخورد می‌کنند.

وی با بیان این که خیلی از ادیان متد خاص خودشان را دارند، افزود: ادیان دیگر متد استنباط و دانشی برای فهم از نصوص کتاب‌های مقدس دارند و باید این اصول مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

وی تعامل با مراکز فقهی دیگر را موجب رشد علمی دانسته و گفت : هم اکنون در نجف و لبنان کارهای گسترده فقهی صورت می گیرد، اما حوزه علمیه قم با این دو حوزه شیعی ناب ارتباط زیادی ندارد و این امر خلاء بزرگی به شمار می رود .

معاون بین الملل حوزه خاطرنشان کرد: اساتید و پژوهشگران حوزوی باید با حوزه های لبنان و نجف ارتباط علمی برقرار کنند؛ مرکز فقهی جده و الازهر نیز در جهان اسلام در حال فعالیت هستند و باید راهکاری برای چگونگی برقراری ارتباط با این مراکز اندیشیده شود.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + 6 =