آیت‌الله استادی: گسترش تشیع مرهون خدمات حوزه‌ است

  آنچه از برکات انقلاب اسلامی یاد می شود بیشتر مربوط به خدمات حوزه علمیه قم است و برکات این حوزه نیز مرهون خدمات و تلاش‌های بزرگان و علما حوزه‌های علمیه می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله رضا استادی امروز در کنگره بزرگداشت علامه کلباسی، طی سخنانی با اشاره به گسترش فرهنگ تشیع در سراسر گیتی اظهارداشت : تمام برکات این گسترش مرهون خدمات حوزه‌های علمیه است.

این استاد حوزه با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در گسترش فرهنگ تشیع تاکید کرد: آنچه از  برکات انقلاب اسلامی یاد می شود بیشتر مربوط به  خدمات حوزه علمیه قم است و برکات این حوزه نیز مرهون خدمات و تلاش‌های بزرگان حوزه‌های علمیه تشیع چون حوزه کربلا، نجف، حله، جبل‌عامل، اصفهان و مشهد در طول هزار  و ۳۰۰ سال گذشته است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه کشور با بیان این‌که احیای حوزه‌های علمیه  توسط علمایی است که از حیث علمی و اخلاقی سیره انبیا را در پیش گرفته باشند افزود: حوزه علمیه نجف وقتی مشهور شد که شیخ طوسی عَلَم این حوزه را برافراشت و آن را احیا کرد.

وی در خصوص حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: حوزه علمیه اصفهان نیز ابتدا با و جود بزرگانی چون علامه مجلسی و شیخ بهایی  در اوج  رشد و بالندگی  قرار گرفت ولی پس از آنها این دوره به سستی گرایید.

آیت‌الله استادی افزود: در اوایل قرن ۱۳ سید شفتی و حاجی کلباسی با حضور در اصفهان موجب رونق  و احیاء دوباره حوزه این شهر  شده  و خدمات بسیاری از جمله تالیفات گران‌بها در این حوزه صورت گرفت.

*بزرگان دین الگوهای عملی برای سبک زندگی اسلامی

وی اظهار داشت: امروز  بزرگان دین برای تمام افراد از جمله حوزویان و دانشگاهیان الگو‌های شایسته و مناسب هستند؛ همه باید با تاسی والگوبرداری از سبک زندگی آنها  تلاش علمی خود را افزایش  و روز به روز رشد دهیم

عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: خدمات و تالیفات این بزرگان نشان از این حقیقت است که آنها در مرحله اول خود عامل به دین بودند و به مصداق حدیث حضرت علی‌(ع) که می‌فرمایند ثمره علم عبادت است، خود رابه  اخلاص و عبادت آراسته بودند.

وی گفت: این بزرگان به گونه‌ای تواضع و اخلاص داشتند که مردم با مشاهده آنها از آنها الگو می‌گرفتند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری کنگره و همایش هایی در خصوص تجلیل از مقام علمی و شخصیتی بزرگان دین اشاره و گفت:  یکی از اهداف برگزاری این کنگره‌های آشنایی با سبک زندگی این بزرگان است؛ اینکه مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی تاکیدات بسیاری دارند به این واسطه هست که ما از زندگی بزرگان درس بگیریم که چگونه روشی برای زندگی سالم و صحیح داشته باشیم.

امام جمعه قم با تاکید براینکه امروز در حوزه‌های علمیه به عالم دینی به معنای واقعی نیازمندیم اذعان داشت: روزگاری در همین اصفهان حدود ۲۰۰ مجتهد وجود داشته و اصفهان سابقه‌ای بسیار درخشان‌تر از امروز داشت ولی امروز از چنین بزرگانی خبری نیست ؛ عالمانی چون آیت‌الله‌العظمی بروجردی ده‌سال در این حوزه علمیه درس خوانده اند.

*تربیت طلاب توانمند برای مقابله باشبهات

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر ضرورت تربیت علما و دانش پژوهان توانمند در حوزه‌های علمیه گفت: امروز دشمن با حمله به مقدسات و ایجاد شبهات در صدد ضربه زدن به مبانی عقیدتی و اخلاقی جامعه است و این مسئله تربیت طلاب مروج فرهنگ اهل‌بیت‌(ع) که توان پاسخ‌گویی به شبهات را داشته باشند را دوچندان می‌کند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6