آیت‌الله مصباح یزدی: در عرصه هنر ضعیف عمل کرده‌ایم

  IMAGE634949838832656250امروز متاسفانه هنر ناخواسته ابزاری در دست شیطان شده است و حال آن که ما باید از ابزار هنر در جهت رشد و شکوفایی فطرت الهی انسان بهره بگیریم. 

عضو خبرگان رهبری با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه هنر اسلامی و انقلابی پیشرفت قابل توجهی نداشته ایم، گفت: امروز متاسفانه هنر ناخواسته ابزاری در دست شیطان شده است و حال آن که ما باید از ابزار هنر در جهت رشد و شکوفایی فطرت الهی انسان بهره بگیریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ، ظهر امروز طی سخنانی در دیدار رییس سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان شاخص بسیجی و متعهد کشور که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری بالای هنر بر قلب و روح آدمی اظهار داشت: باید از ابزار هنر هر چه بهتر و بیشتر در راستای ترویج معارف الهی و هدایت بشریت استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که به لطف الهی و به برکت خون شهدا، در بسیاری از رشته های علوم تجربی، فنی، نظامی و فضایی، کشور پیشرفت های بسیاری کرده و رقیب پیشرفته ترین کشورها شده ایم، گفت:  قبل از انقلاب حتی برخی چیزهای ابتدایی را نمی توانستیم تولید کنیم، اما امروز پیشرفت های ما به جایی رسیده که موشک و ماهواره تولید کرده و به هوا می فرستیم.

عضو خبرگان رهبری همچنین با اشاره به موفقیت های چشم گیر کشورمان در عرصه های سیاسی و بین المللی پس از پیروزی انقلاب اظهار داشت: امروز تاثیر ما در سیاست جهانی طوری است که بسیاری از مشکلات بین المللی بدون حضور جمهوری اسلامی ایران حل نمی شود.

وی با بیان این که تاثیر هنر در زندگی فردی و اجتماعی عمیق و گسترده است، گفت: هنر ابزاری است که می تواند بهترین خدمات و بهترین ضرر را به جامعه انسانی برساند کما این که امروز می بینیم عمده جنگ نرم از طریق هنرهایی چون فیلم ، موسیقی های مخرب و … صورت می گیرد.

رییس موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره)، در ادامه با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما در زمینه هنر اسلامی و انقلابی پیشرفت قابل توجهی نداشته ایم، خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه هنر ناخواسته ابزاری در دست شیطان شده است و حال آن که ما باید از ابزار هنر در جهت رشد و شکوفایی فطرت الهی انسان بهره بگیریم.

وی همچنین با اشاره به لزوم تلاش در مسیر هنر اسلامی و انقلابی بیان داشت: هنرمند اگر باطنش به سمت و سوی حق و خدا باشد یقینا اثرش نیز همان رنگ و بو را دارد، اما اگر بر خلاف این مسیر باشد، طبعا نتیجه هم متفاوت خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که باید در کوتاه مدت در زمینه تبیین و ترویج هنر اسلامی، فعالیت های کوتاه مدت و اورژانسی داشته باشیم، گفت: از طریق تشکل های متعهدی چون بسیج هنرمندان و انجمن های اسلامی که دغدغه مند و با انگیزه هستند باید در این راستا گام برداشت و البته ما نیز به سهم و توان خود به چنین مجموعه هایی در مقولات نظری کمک و یاری می رسانیم.

وی در خاتمه بر لزوم خودسازی به منظور بهره گیری از هنر متعالی تاکید کرد و گفت: باید اول خودمان را بسازیم و بعد قدمی برداشته و دیگران را با خود در مسیر مقدسی که داریم، همراه کنیم.

* بیش از هر زمانی به مبلغان شیعی در غرب نیازمندیم

مستندساز ، خبرنگار و عکاس دوران دفاع مقدس نیز در این دیدار گفت: متاسفانه ما نسبت به جریانات اسلامی و شیعی در دنیا و تبلیغ برای آن ها ، تا حدود زیادی غفلت کرده ایم.

بر پایه این گزارش، رضا برجی، اظهار داشت: اگر نسبت به جریانات اسلامی به ویژه شیعی غفلت کرده و بی توجه باشیم ، چه بسا این ها در دام افراطیون، سکولارها و لاییک ها بیفتند.

وی افزود: البته به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های مقام معظم رهبری، اتفاقات بسیار خوب و مبارکی در دنیا در حال اتفاق افتادن است؛ با این حال آنچه مهم است این که ما باید به میدان آمده و دست مسلمین و شیعیان را در کشورهای مختلف مخصوصاً در غرب بگیریم.

این مستندساز که تاکنون در چندین جنگ نیز حضور داشته است، گفت: امروز در دنیا مسیحیت از یک سو و ادیان و فرق شرقی همچون بودیسم و هندوئیسم در حال تبلیغ خود، هستند و ما نباید از آن ها عقب بیفتیم و بیش از هر زمان دیگر به مبلغ دینی در اروپا و غرب نیازمندیم.

 


  کارگردان سینما و تلویزیون،بر لزوم ورود فقه به عرصه سینما تاکید کرد و گفت: سینما از جهات نظری و تئوری مشکلات عدیده ای دارد که مستلزم ورود فقها به این عرصه می باشد.

جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون ظهر امروز در دیدار هنرمندان بسیجی با آیت الله مصباح یزدی در قم ضمن اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: در مسئله سینما به جهت حساسیت، معضل بسیار است و به دلیل مورد توجه بودن گاهی کوچکترین  مساله ای را در آن بزرگ نمایی کرده و برخی به این واسطه علیه انقلاب دست به جو سازی می زنند.

وی بر لزوم ورود فقه به عرصه سینما تاکید کرد و افزود: سینما از جهات نظری و تئوری مشکلات عدیده ای دارد که مستلزم ورود فقها به این عرصه می باشد.

این فیلمساز سینمای ایران، خاطرنشان کرد: اکثر فیلمهای ماندگار آن هایی هستند که صبغه دینی دارد،  ولی در حال حاضر برخی از فیلم سازهای ما به این مقوله نپرداخته و با دین ارتباط چندانی ندارند.

وی گفت: هنر از آبشخور دین می تواند خود را طاهر و طیب کند، ولی متاسفانه باید اذعان داشت عمده سینما دست کسانی است که با دین و انقلاب مشکل دارند و به قول معروف ، اغیار هستند.

شورجه تصریح کرد: متاسفانه بعد از انقلاب ، هنرمند دین مدار و دغدغه مند تربیت نکرده ایم، طبعا چنانچه دغدغه هنرمند و فیلمساز ما نشات گرفته از اندیشه های سکولار ، شهوانی و ماتریالیستی باشد، نتیجه و خروجی اش هم این گونه مسایل در فیلم ها می شود.

این کارگردان سینما  همچنین خواستار ورود حوزه های علمیه در بحث هنرهای نمایشی و سینما شد و گفت: نیازمند راه اندازی فقه سینما هستیم زیرا سینما اسب چموشی است که روحانیون می توانند آن را هدایت و کنترل کنند.

وی در خاتمه بر لزوم ایجاد کرسی هایی با این موضوع در حوزه های علمیه، دانشگاه امام صادق(ع) و موسسه امام خمینی (ره) و دیگر نهادهای مشابه تاکید کرد.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 13