آیت الله نوری همدانی: اعتقاد به انقلاب و درک مسائل سیاسی از ویژگی های روحانی مؤثر است

 آیت الله نوری همدانی
حضرت آیت الله نوری همدانی با تبیین ویژگی های یک روحانی و طلبه مؤثر در جامعه، گفت: ایمان و اعتقاد به انقلاب، آگاهی و هوشیاری، درک امور سیاسی و اوضاع دنیا از ویژگی های مهم یک روحانی مؤثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار طلاب مدرسه علمیه ثامن الائمه زیر کوه قائنات و طلاب مدرسه علمیه شهید حقانی قم حمله به منزل کاردار ایران در قاهره را محکوم کرد و اظهار داشت: این افراد به جرم حمایت به حق ایران از دولت سوریه چنین کاری را انجام داده اند و پرچم مخالفین دولت سوریه را در آن محل نصب کرده اند.
وی با توجه به حملات همه جانبه دشمنان ایران اسلامی، گفت: در شرایط دنیای امروز به آخوندی نیاز داریم که هم در بعد علمی تبحر و فضیلت های فراوانی داشته باشد و هم اهل مبارزه باشد؛ ایمان و اعتقاد به انقلاب، آگاهی و هوشیاری، درک امور سیاسی و اوضاع دنیا از ویژگی های مهم یک روحانی مؤثر است.
این مرجع تقلید حاج آخوند ملا عباس تربتی را شخصیت برجسته و الگویی مناسب برای طلاب دانست و افزود: امام(ره) فرمود کسی که می خواهد ملا شود باید از ایشان الگو بگیرد؛ با تجدید چاپ کتاب فضیلت های فراموش شده که شرح زندگی این عالم بزرگ است می توان طلاب را در این مسیر پر پیچ و خم راهنمایی کرد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم معارف اسلامی را در ۱۰ بخش تقسیم بندی کرد و گفت: معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، مدنی، حکومتی، فرهنگی، قضایی، سیاسی و جهادی هر یک از اهمیت فوق العادهای برخور دار است و طلاب باید در این زمینه ها تلاش و مجاهدت داشته و کسب علم کنند.
حضرت آیت الله نوری همدانی در تبیین بعد سیاسی و اقتصادی معارف اسلامی به اهمیت نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: سیاست اسلام با سیاست های سایر مکاتب متفاوت است ما باید این تفاوت را به دنیا نشان دهیم؛ تعریف ما از سیاست اداره امور زندگی بر اساس عدل، احقاق حقوق، تقوا و اخلاق است.
وی با تأکید بر این که دو جبهه تعلیم و تعلم و مبارزه با دشمنان اسلام پیش روی طلاب است، گفت: علما و حوزه های علمیه با قلم و بیان خود در جبهه اول مبارزه می کنند؛ در جبهه دیگر که راه مالک اشترها و عمارها است نیز باید فعالیت کنیم و هیچ گاه جهاد در اسلام نباید تعطیل شود؛ برخی از بزرگان ما از جمله شیخ فضل الله نوری در هر دو جبهه موفق بودند.
این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود به فضیلت های کسب علوم دینی اشاره کرد و ابراز داشت: افتخار ما این است که از میان مشاغل گوناگون این مسیر را انتخاب کرده ایم؛ روایات فراوانی در فضیلت طلاب علوم دینی وارد شده است از جمله این که هرکس در راه تحصیل علم بمیرد شهید است، خداوند طلاب علوم دینی را دوست دارد، فرشتگان بال های خود را زیر پای طلاب می گسترانند.
حضرت آیت الله نوری همدانی بلند همتی، اراده و جدیت در مسیر طلبگی را بسیار مهم خواند و گفت: به کمتر از فقاهت و اجتهاد قناعت نکنید چراکه در جامعه امروز تنها علمای با سواد تأثیر گذارند؛ همت خود را به اندازه شیخ طوسی ها، شیخ صدوق ها و شیخ کلینی ها بالا ببرید، کسانی که همت پایینی دارند و سستی و تنبلی می کنند به جایی نمی رسند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 8 =