در درس خارج مطرح شد؛تاکید آیت الله وحید خراسانی بر تعظیم فاطمیه

درس خارج فقه آیت الله وحید خراسانی در مسجد اعظم قم
 آیت الله وحید خراسانی گفت: در مملکت شیعی برای شهادت حضرت زهرا(س) باید متناسب با مقام آن بانوی بزرگوار عزاداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله وحید خراسانی امروز در درس خارج فقه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بر تکریم و تعظیم ایام فاطمیه تاکید کرد.

متن سخنان این مرجع تقلید بدین شرح است.

 

صدیقه کبری همان طوری که در عنوان اوست: المجهوله قدرا. این جهالت قدر بالنسبه به جمعی دون جمعی نیست. تارهً جهل، اسناد می شود به جاهل، قهرا متعدد می شود، تارهً طرف اسناد، مجهول است. در این جمله: المجهوله قدرا. لذا عامه ناس الا اخص الخواص از این معرفت محرومند، اما از کنه معرفت او همه محرومند، لان الخلق فطموا عن معرفتها، مطلق خلق قطع شدند از معرفت او. اگر ما او را می شناختیم این قصور و تقصیر نسبت به حق آن حضرت نبود.

هر شخصیتی معرفتش به دو امر است: یکی مبدأ، دوم منتها.

روایات در مبدأ و منتهای صدیقه کبری محتاج به سند نیست؛ چون در حد تواتر اجمالی است، علاوه، مشتمل بر صحاح و موثقات است از منابع عصمت. بحث مبدأ خلقت آن حضرت و منتها، هنگام وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ . این دو جهت بهت انگیز است، و ما به یک روایت اکتفا می کنیم که شیخ صدوق -اعلی الله مقامه- در معانی الاخبار ذکر کرده. عمده درایت این روایت است، فقه این حدیث است. حدیث مشتمل بر مبدأ خلقت آن حضرت و منتهای امر اوست. متن حدیث باید خوانده بشود:

عن أبی عبدالله، عن آبائه علیهم السلام، قال رسول الله صلی الله علیه وآله: خلق نور فاطمه قبل أن یخلق الأرض والسماء ، مبدأ خلقت این است. مقدّم بر خلق تمام سماوات و ارضین و کهکشانها و ثوابت و سیّارات، خلقت این قدّیسه عالم است. آیا گوهر وجود او چه گوهری است؟ خلق نور فاطمه قبل أن یخلق الأرض والسماء . حالا آن قبل چه اندازه بوده لا یعلم الا هو.

فقال بعض الناس : یا نبی الله! فلیست هی إنسیه ؟ این سؤال طرح شد: اگر خلقت مقدم بر خلق تمام عالم ماده است، پس این مخلوق انسیه نیست، انسان نیست، گوهر دیگری است؟ جواب آن حضرت این است… فقال بعض الناس : یا نبی الله! فلیست هی إنسیه ؟ فقال : فاطمه حوراء إنسیه ؛ صورت، صورت انسان است ولی سیرت، آن باطن وجود، حوراء است. در مرحله تقدس از تمام عوارض این عالم است.

قالوا : یا نبی الله! وکیف هی حوراء إنسیه ؟ باز این سؤال طرح شد: چگونه او حورای انسیه است؟ در این جا تعبیر عوض شد و عمده این است. آنچه محیر العقول است، این است: اول مجهول بود، خلق نور فاطمه، در اینجا معلوم شد. بیان خاتم نکته مهمش اینجاست: قال : خلقها الله عز وجل من نوره – اینجاست حیره الکمل- خلقها الله عز وجل او را از نور خود ذات قدوس. این را کسی می فهمد که سوره نور را بفهمد، بعد بفهمد: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ %






نظرات بسته هستند