عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: سیستم بانکی کشور به شدت ربوی است/برنامه‌ریزی‌های افزایش ماندگاری زائر در مسیر هدف اصلی مشهد باشد

بحرینی عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: بانکداری کنونی اصولا ضد تولید است و پول را از جایی که باید باشد، بیرون کشیده و به جایی که نباید تزریق می‌کند، نظام بانکداری کنونی به ظاهر اسلامی اما به شدت ربوی است.
  همایش الزامات اقتصادی در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

 حجت‌الاسلام بحرینی در این همایش گفت: معنای حماسه اقتصادی این نیست که اگر تورم بالای سی درصد است تا پایان سال باید یک رقمی شود یا این‌که آمار بیکاری باید به صفر برسد؛ نخبگان توجه کنند که برای تغییر متغیرهای اقتصادی زمان زیادی نیاز است و نمی‌توان توقع داشت ظرف یک سال، کشور به وضعیت مطلوب برسد.

عضو اتاق فکر تبلیغ با اشاره به راهکار ایجاد زمینه برای حماسه اقتصادی، گفت: باید به دو موضوع پرداخته شود، اول این‌که اقتضای جهش‌های چشم‌گیر اقتصادی در ایران وجود دارد و مانند برخی کشورهای کوچک نیست، اما کشوری مانند ایران که مقتضای رشد در حد اعلی را دارد، موانع بسیار جدی هم سر راه خود دارد که باید به عنوان موضوع دوم برای رخ دادن حماسه، بر طرف شوند که این کار امسال همه است.

وی افزود: به عنوان نمونه در سال ۸۴، میزان نقدینگی کشور، ۹۲هزار میلیارد تومان بود که دوبرابر این مبلغ در آن سال تولید شد، اما در سال ۹۰، نقدینگی زیاد و تولید کم شده و به ازای هر ریال کمتر از ۴/۱دهم ریال تولید شده است، یعنی پدیده انحراف نقدینگی در کشور ایجاد شده و پولی که باید باعث رونق کشور باشد گلوی اقتصاد را گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یکی از مهم‌ترین موانع حماسه اقتصادی را نظام بانکداری موجود دانست و گفت: بانکداری کنونی اصولا ضد تولید است و پول را از جایی که باید باشد بیرون کشیده و به جایی که نباید تزریق می‌کند، نظام بانکداری کنونی به ظاهر اسلامی بوده ولی به شدت ربوی است که بنده این مطلب را به رهبری عرض کردم و آقا فرمودند: بله دیگران هم گفته‌اند، شما باید کار کنید و من هم سهم خودم را انجام می‌دهم.

وی تأکید کرد: انقلاب‌هایی که با شعار حمایت از محرومین اتفاق می‌افتد، بعد از پیروزی از قشر ضعیف حمایت می‌کند و سرمایه‌گذار واقعی، یعنی کسی که می‌خواهد فعالیت مولد و مشروع انجام دهد، کمتر حمایت می‌شود که شعار سال گذشته در راستای حمایت از سرمایه ایرانی بود و معنی آن لزوم برداشتن موانع سر راه سرمایه‌گذار است.

عضو اتاق فکر تبلیغ حماسه اقتصادی را در گرو برطرف کردن موانع از دست و پای تولید دانست و با اشاره به آماری، گفت: آمار نگرانی بنگاه‌های تولیدی از این‌که حکومت به سیاست‌های اعلام شده خود پایبند نباشد، آمار نگرانی از تغییرات گسترده بعد از تغییر دولت و آمار نگرانی از غیر قابل پیش‌بینی بودن احکام دادگاه‌ها در ایران حدود دو برابر نگرانی مردم دنیا در این سه موضوع است.

حجت‌الاسلام بحرینی در پاسخ به این سؤال که آیا کالاهایی مثل برنج و آهن در انحصار اشخاص خاصی است؟ گفت: در مورد برخی کالاها واردکنندگان مشخص از نظر تعداد و حتی اسامی وجود دارد که متأسفانه در برخی شرایط سخت مردم را تنها گذاشتند.

عضو اتاق فکر تبلیغ در بخش ابتدایی سخنان خود نیز گفت: اگر رهبر انقلاب در عالی‌ترین سطح کشور می‌گویند باید حماسه شکل بگیرد، مبتنی بر تحقیق و مطالعه و مشورت‌های مفصل است و شعار سال بدون بررسی انتخاب نمی‌شود؛ از این رو تأمل زیادی از طرف روحانیان می‌طلبد.

این نماینده مجلس افزود: رهبری، انتخابات را به عنوان مظهر حماسه سیاسی اعلام می‌کنند که لزوم پرداختن به آن را مشخص می‌کند، اما این حماسه فقط حضور پررنگ مردم نبوده و دارای دو مؤلفه است که تعداد پرشمار مردم به عنوان مؤلفه اول، لازم است ولی کافی نیست؛ دومین مؤلفه نیز نتیجه انتخابات است که جزء مقومات حماسه سیاسی بوده و تکلیف روحانیان است که از الان فعالانه خود را آماده کرده و مردم را تشویق کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: شورای نگهبان افراد غیر صالح را جدا خواهد کرد، اما باید به اقتضائات کاری این شورا نیز توجه کرد که ضمن جدا کردن افراد ناصالح، شرکت حداکثری مردم را هم در نظر گرفته و تا حد خاصی جلو می‌رود که شکل‌گیری آراء مردم بعد از آن حد، بر دوش روحانیت است.

برنامه‌ریزی‌های افزایش ماندگاری زائر در مسیر هدف اصلی مشهد باشد

هم چنین حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید برای مشهد یک ماموریت تعریف کنیم و ممکن است این ماموریت از زاویه اقتصادی و متناسب با منافع ساکنان شهر باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: بهتر است مأموریت مشهد را به گونه‌ای تعریف کنیم که کارکرد اصلی و نقش بی‌بدیل آن ایجاد تحول و روحی پایدار در زائر باشد و سایر اهداف در ذیل آن تعریف شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی خاطرنشان کرد: اگر کارکرد و مأموریت اصلی شهر مشهد را نادیده بگیریم و به موضوع تنها از دریچه منافع اقتصادی شهر نگاه کنیم سبب افزایش ماندگاری زائران در مشهد شده و چرخه‌های اقتصادی شهر به حرکت در می‌آید.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تقویت بخش‌های اقتصادی، واحدهای اقامتی فعال شده و اشتغال رونق پیدا می‌کند؛ اما اگر زاویه دید خودمان را تغییر دهیم و از منظر ملی و با نگاه به منافع مذهبی و شیعی به این موضوع نگاه کنیم، قضیه متفاوت می‌شود.

عضو اتاق فکر تبلیغ ادامه داد: تمام مسئولان می‌گویند باید کاری بکنیم که ماندگاری زائر در مشهد زیاد شود اما هیچ کس نمی‌پرسد فلسفه این همه تلاش برای افزایش ماندگاری زائران در مشهد چیست.

وی یادآور شد: حرف من این است که اگر ماموریت مشهد این گونه تعریف شود که مشهد یک منبع نور است و افرادی که به این منبع نور وارد می‌شوند قرار است با تحولی معنوی از آن خارج شوند، با این تعریف، فلسفه ماندگاری زائر و نوع نگاه ما متفاوت می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی تصریح کرد: من با تلاش برای افزایش ماندگاری زائر کاملاً موافقم اما به شدت معتقدم که اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، باید متناسب و در مسیر هدف و مأموریت اصلی مشهد باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه وقتی نگاه سرمایه‌داری غالب شود نتیجه اش حاکم شدن موازین اقتصادی بر آرمان‌های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: اگر ماموریت اصلی خود و شهرمان را نصب‌العین قرار دهیم برخی از این کارها لزوماً نباید انجام شود و نقطه شروع ما در طراحی این الگو باید کاملا دقیق و حساب شده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در درجه نخست باید مأموریت ویژه مشهد تعریف و تبیین شود و اگر متوجه شدیم که مأموریت ما تبدیل مشهد به یک مرکز تفریحی نیست، رفتارمان را متناسب با آن تنظیم کنیم.

حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی اذعان داشت: مشهد و استان خراسان منهای حرم مطهر علاوه بر شهر و استان فرهنگی دارای ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی بالایی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ بیان کرد: بنابراین اولویت دوم برای مشهد باید اولویت فرهنگی، تاریخی باشد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: البته در ادامه اهدافی که در نظر می‌گیریم باید اهداف تفریحی نیز باشد اما باید بررسی کنیم که کدام هدف و مأموریت در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بحرینی تاکید کرد: اگر هوشیار نباشیم ممکن است به تدریج و در بلند مدت چشم باز کنیم و ببینیم که اولویت نخست به اولویت سوم تبدیل شده و آن وقت ممکن است بعضی افرادی که در آن زمان به مشهد سفر می‌کنند، گردشگر باشند نه زائر که این یک خطر بالقوه جدی است و باید امروز به آن توجه کنیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + 2 =