اعتقاد به تحول فرهنگ عمومی حوزه شود/ ارائه پیشنهاد هدفمند کردن شهریه طلاب

آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این کارشناسان و صاحب نظران برجسته حوزوی باید دغدغه های و مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه را مورد بررسی قرار دهند، گفت: راهکارهایی که برای عملیاتی کردن انتظارات ایشان به ذهن می رسد را باید جمع آوری کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ظهر امروز با حضور در همایش طلبه عصر انقلاب از منظر مقام معظم رهبری که در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد، ضمن بیان برخی دغدغه ها و انتظارات ایشان از حوزه های علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: این که مرتب فضای حوزه علمیه را در معرض یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار دهیم کار بسیار مهم است؛ نباید اینگونه باشد که ایشان فرمایشی داشته باشند و بعد فراموش شود.

وی پیشنهاد کرد سمینارهایی با حضور اساتید و اندیشمندان بزرگ حوزوی با موضوع بررسی دغدغه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب برگزار شود و افزود: باید نشست ها و همایش هایی به شکل جدی برگزار کرد تا در آن افراد صاحب نظر فکر کنند و برای تحقق فرمایشات ایشان راهکار ارئه دهند، این مطالب جمع آوری و نوشته شود و با برنامه ریزی مناسب جامه عمل را به آنها بپوشانیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور جان مایه دغدغه های رهبر معظم انقلاب نسبت به حوزه های علمیه را نزدیک شدن حوزه به زمان خود دانست و گفت: باید اصلاح حوزه را جدی گرفت تا بتواند نیازهای امروز را برآورده کند؛ گام های بلندی در این زمینه برداشته شده است بیش از ۱۵۰مؤسسه علمی و پژوهشی به این منظور راه اندازی شده است اما با همه خروجی های خوبی که دارند همچنان فاصله زیادی با انتظارات رهبر معظم انقلاب داریم.

اعتقاد به تحول در حوزه باید فرهنگ عمومی شود

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید مجدد بر این که رهبر معظم انقلاب می خواهند بحث تحول حوزه جدی گرفته شود، ابراز داشت: باید کاری کنیم که این فرهنگ عمومی حوزه  شود تا بتواند کارساز باشد؛ برای این مهم باید طلاب و فضلای جوان هم به صحنه بیایند اما طبق نقشه راهی که رهبر معظم انقلاب تعیین فرموده اند حرکت کنند، مبادا به گونه ای عمل شود که ایجاد مشکل کند.

وی شناخت دردها و همت گذاشتن برای معالجه آنها را  رسالت سنگین حوزه های علمیه و روحانیت دانست و گفت: شما جانشین انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) هستید و در عصر غیبت باید این رسالت مهم را به سر منزل مقصود برسانید.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تجلیل از مقام شهید مطهری، اظهار داشت: هرکس که با جامعه روحانیت آشنا باشد می داند که ایشان جزو موفق ترین افراد این قشر است؛ دلیل موفقیت ایشان زمان شناسی و مخاطب شناسی درست بود؛ هنر ایشان این است که در مجموعه آثارش داستان راستان را در کنار عدل الهی دارد؛ داستان راستان را کسر شأن خود نمی داند و آن یکی هم موجب عجب وی نشده است زیرا بر اساس تکلیف هر دو را نوشته است؛ ایشان مصداق مناسبی برای طلبه عصر انقلاب هستند.

عضو جامعه مدرسیین حوزه علمیه قم یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب را استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی حوزه، عنوان کرد و گفت: حوزه آن گونه که شایسته است از اینها استفاده نمی کند؛ گاهی ممکن است دهها سال استعدادهایی به صورت بالقوه بماند، باید کاری کنیم که این استعدادها شکوفا شود؛ در عرصع تبلیغ، پژوهش و تحقق و همه بخش ها از وجود ایشان استفاده شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید حوزه دیگری در دل این حوزه ایجاد کرد، گفت: باید استعدادهای شناخت و بر این اساس طلاب را دسته بندی کرد و دروس خاصی را برای آنها در نظر گرفت، حوزه فقیه، اصولی، کلامی و مفسر نیز می خواهد؛ شهریه کسانی که فعالیت های بیشتری دارند را نسبت به سایرین افزایش دهیم و امکانات بیشتری در اختیار ایشان قرار دهیم؛ بنده به سهم خود این مهم را دنبال می کنم تا این ایده نشأت گرفته نگاه نافذ رهبر معظم انقلاب است، عملی شود.

دروس حوزه باید مطابق با نیازهای امروز تغییر کند

وی تغییر دروس علمی حوزه را بر اساس نظرات رهبر معظم انقلاب مهم خواند و ابراز داشت: ایشان می فرماید شیخ در مکاسب به فروعاتی پرداخته که با نیازهای آن روز سازگار بوده است؛ باید مجامعی از اساتید فقه و کلام تشکیل شود تا با رصد مطالبات اجتماعی به فروعات جدیدی بپردازند، در دنیای امروز هر روزه یک مسأله جدید مطرح می شود برای دریافت پاسخ نگاه ها به سمت حوزه است از جمله آنها بحث بانکداری است.

عضو شورای عالی حوزه با تأکید بر این که حوزه نباید در درون خود زندانی شود، گفت: رهبر معظم انقلاب به ما فرمودند با الازهر و سایر مجامعه علمی مسلمانان در ارتباط باشید؛ حوزه علمیه باید جهانی ببیند و جهانی بیندیشد.

آیت الله حسینی بوشهری عالم به زمان بودن و رفع نیاز های زمان را یکی از مهم ترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب دانست و تصریح کرد: شیخ مفید، شیخ طوسی و بزرگان دیگر با این که در زمان خود به لحاظ تعدد بسیار کمتر از ما بودند اما افزون بر پیش بردن مباحث علمی به امور مردم نیز اهتمام داشتند؛ امروز با این که تنها در قم حدود ۶۵ هزار طلبه داریم، حوزه نسبت به نیازهای زمانش عقب است؛ البته حجم نیازهای و مطالبات امروز قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی افزود: در عرصه داخلی، نظام و عرصه بین المللی کوهی از نیازمندی ها پیش روی ما است، باید در طراحی ها، برنامه ریزی ها و مدل هایی که ارائه می دهیم کاری کنیم که این مشکلات مرتفع شود؛ باید شرایط موجود را بدانیم و وضعیت را درک کنیم و تنها دغدغه ما این باشد که وظیفه خود عمل کرده ایم یا نه.

مدیر حوزه های علمیه قم در تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون علوم عقلی، گفت: ایشان می فرمایند بین فلسفه اسلامی با فلسفه غرب فاصله زیادی است؛ آنها برای ارائه داشته های خود حتی سطح تبیین مطالب را تا مقطع کودکان تنزل داده و برای این سنین هم کتاب های فلسفی می نویسند آنگاه استاد فلسفه ما اسفار را به خوبی درک و تدریس می کند اما نمی تواند این علم را با دغدغه ها و نیازهای جامعه تطبیق دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 16