رییس جامعه‌المصطفی: نیازمند نگاه بین‌المللی هستیم

  رییس جامعه‌المصطفی گفت: بسیاری از تولیدات حوزه علمیه به زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است، برای معرفی این تولیدات به دنیا، نیازمند نگاه بین‌المللی هستیم. 

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در نشست اعضای شورای روابط عمومی مراکز حوزوی  اظهار داشت:  شناسایی کامل دست‌آوردها و ذخایر گذشته و حال حوزه علمیه  از اولویت برنامه های روابط عمومی های مراکز حوزوی است.

وی،زیر نظر داشتن بیش از ۱۵۰۰ واحد آموزشی و ارتباط با آنها، تحصیل بیش از صدهزار نفر در این واحدها، فعالیت دست کم پنج‌هزار استاد در واحدهای آموزشی مرتبط با حوزه علمیه، برخورداری از بیش از بیست‌هزار مبلغ، زیرپوشش گرفتن نزدیک به دویست‌هزار نفر و بهره‌مندی آنان از خدمات مراکز حوزوی، برگزاری هزاران کلاس درس را از ذخایر حوزه های علمیه بیان کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح نمود: حوزه‌های علمیه ما بیش از هزار سال قدمت دارند. بر خود می‌بالیم که تسلسل تاریخی حوزه‌های علمیه از ابتدا تاکنون ادامه داشته و قطع نشده است.

وی، با تأکید بر اهمیت تحول در حوزه و به‌روز بودن آن، آسیب ندیدن وجهه حوزوی را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: نه فقط دست‌آوردهای کنونی حوزه،  بلکه  لازم است عمق آن را نیز بشناسیم و به دیگران هم بشناسانیم و از حوزه صیانت کنیم. این یکی از مهم‌ترین وظایف ما، به ویژه روابط‌ عمومی‌های مراکز حوزوی است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی نقش حوزه‌های علمیه را در همه علوم و معارف بشری انکارناپذیر دانست و نگاه دوسویه به مخاطبان سازمانی را از دیگر مؤلفه‌های مورد نیاز فعالان عرصه روابط عمومی مراکز حوزوی برشمرد و گفت: در نگاه دوسویه، روابط عمومی باید سازمان را به مخاطبان بشناساند و از سوی دیگر، نگاه بیرونی را به سازمان منتقل کند.

رئیس جامعه‌المصطفی در ادامه، با تاکید بر بهره‌گیری از شیوه‌ها، روش‌ها و فنون ارتباطی افزود: لازم است همه نهادهای حوزوی بین‌المللی باشند.

وی ادامه داد:بسیاری از تولیدات قم در حصار زبان فارسی و زبان عربی قدیمی است. از این مهم‌تر، تولیدات حوزوی در حصار فرهنگ ایرانی است، نهادهای ما باید برای رفع موانع بکوشند. باید گنج‌های بزرگ حوزوی را از پستو خارج سازیم و برای این کار، به نگاه بین‌المللی نیاز داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، شناساندن حوزه به نخبگان و دانشگاهیان داخل و خارج کشور و نیز شناساندن دانشگاه به حوزویان را ضروری دانست و تصریح کرد: این دو، هنوز، به خوبی یکدیگر را نمی‌شناسند. گسست بین این دو، یکی از زیان‌بارترین گسست‌ها به شمار می‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در معرفی حوزه باید از لایه‌های رویین عبور کرده، لایه‌های عمیق‌تر، روش‌ها، و متدلوژی و به تعبیر مقام معظم رهبری، سنت‌های نانوشته حوزه را معرفی کنیم.

*دایره المعارف تولیدات حوزوی تدوین شود

رئیس جامعه‌المصطفی، با تأکید بر تدوین دایره‌المعارف جامع معرفی حوزه و تولید کتابچه‌هایی بدین منظور، خاطرنشان ساخت: امروزه، حوزه زیر ذره‌بین‌های فراوان و گوناگونی است و اگر ما حوزه را به درستی نشناسیم  افراد و مراکز دیگر به گونه‌ای که می‌خواهند، حوزه را معرفی خواهند کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به معیارهای فکری و اخلاقی فعالیت در عرصه اطلاع‌رسانی، تأکید نمود: برخی از این معیارها، راست‌گویی، پرهیز از مبالغه و بزرگ‌نمایی و نیز بی‌عدالتی است. روابط عمومی‌های مراکز حوزوی باید سرآمد معیارهای مزبور باشد. شایسته است این معیارها به صورت منشوری تدوین شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 13