معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبری؛ خون پاک شهدا به ثمر نشسته است/نگاه جهانی به آموزه‌های شیعی افزایش پیدا کرده است

  حجت الاسلام احمد مروی
تاریخ، سرشار از فراز و نشیب هاست و هیچ وقت شیعه به جز چندسالی که در زمان حکومت حضرت علی (علیه السلام) و دوره ضعف بنی امیه و اوایل دوره عباسیان، فرصت مغتنمی نداشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: امروز نگاه به فرهنگ و آموزه‌های شیعه افزایش یافته است، بنابراین روحانیان ابتدا باید جایگاه امروز خود را بشناسند و سپس بدانند دشمنان چه می‌کنند.
 حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، شامگاه یازدهم اردیبهشت در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد گفت: تاریخ شیعه سرشار از فراز و فرودهای فراوان است، سختی‌ها، مشکلات، فشارها و شهادت‌ها در آن موج می‌زند، به خصوص روحانیت شیعه که هیچ وقت در طول تاریخ فراغت نیافته است.

وی افزود: ابن خلکان از مورخین صاحب نام اهل تسنن می‌گوید انقدر که برای ولایت خون ریخته شد، برای اصل اسلام ریخته نشده است؛ بسیاری از گروه‌ها بوده‌اند که به تدریج از صفحه روزگار محو شده‌اند و فقط نامشان باقی مانده است، اما شیعه هر روز بالنده‌تر و شکوفاتر شده است که علت اصلی آن مسأله علم، دانش، فقاهت، تهذیب نفس و پاکیزگی باطن است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌ها، اصالت بخشیدن به علمای شیعه از ناحیه ائمه معصومین(ع) بود که از دوران امام باقر(ع) آغاز شد، چنان که امام عسگری(ع) می‌فرمایند«اگر نبودند علمای راستین که مردم را از دام شبکه‌های شیطانی نجات داده و آنان را به سوی حق رهنمون کنند، همه از دین خدا مرتد شده بودند».

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی یکی از بحران‌های شدیدی که شیعه با آن مواجه شد را مسأله غیبت کبری دانست و گفت: جریان اصیل شیعه بعد از غیبت صغری باقی ماند که علمای شیعه نگه دارنده آن بودند، طلاب امروز نیز باید بتوانند از این سرمایه بهره‌برداری کرده و به آن بیافزایند.

وی خاطرنشان کرد: مسأله بعدی، حضور در زمان و شناخت تحولات زمان بوده که به برکت احادیث ائمه اطهار حاصل شده است، چنان که امام صادق(ع) می‌فرمایند«کسی که عالم به زمان خود باشد، سختی‌ها به او هجوم نمی‌آورند»، حضرت علی(ع) نیز می‌فرمایند«کسی که از شبهات به وجود آمده تعجب نکند، عالم به زمان خود است».

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، شهید مطهری را نمونه فقیه و فیلسوف عالم به زمان معاصر دانست که کتاب‌هایی مثل داستان راستان و حقوق زن در اسلام دارد و گفت: روحانی اگر بخواهد تأثیرگذار باشد باید بداند چه شبهات و امواج گمراه کننده‌ای ذهن جوان‌های جامعه را مشغول کرده است، زیرا کار او مرزبانی فکری است.

وی در خصوص وظیفه امروز روحانیت گفت: امروز شعاع حضور روحانیت در همه عالم گسترش پیدا کرده و نگاه به فرهنگ و آموزه‌های شیعه افزایش یافته است، بنابراین روحانیان ابتدا باید جایگاه امروز خود را بشناسند و سپس بدانند دشمنان چه می‌کنند، امروز جنگ احزاب با یهودیت، مسیحیت صهیونیست و حوزه‌های علمیه مورد تربیت طالبان در پاکستان است.

وی تأکید کرد: دشمنان اسلام دیگر با نیروی نظامی خود به جنگ مسلمانان نمی‌آیند و این را اعلام کرده‌اند که باید از نیروهای خود مسلمانان استفاده کرد، کاری که امروز در سوریه صورت گرفته و مدیریت اصلی مسأله سوریه، اتفاقات عراق، پاکستان و افغانستان علیه شیعیان در دست صهیونیست‌هاست ولی یک آمریکایی و صهیونیست در این قضایا نیست و آسیب نمی‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تصریح کرد: در رأس برنامه‌های امروز دشمن، مسأله اختلافات عقیدتی و قومی و مذهبی است، قبلا نیز از این ابزار استفاده کرده و نتیجه گرفته‌اند و امروز نیز برگشته و از همان ابزار استفاده می‌کنند که روحانیت باید مردم را در این زمینه آگاه کند.

وی یادآور شد: اگر فرهنگ دین فقط متکی به احساسات باشد خطرناک است، بلکه باید متکی به عقلانیت و تعمیق دینی باشد، چنان که محافلی که جنبه احساسات قوی دارند از جوانان پر است ولی محافلی که جنبه عقلی بیشتری دارند مورد استقبال واقع نمی‌شوند؛ از این رو نقش روحانیت به عنوان هادیان و مربیان و جامعه تغییر ذائقه‌ها به معنویت گرایی است.

معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدرسه علمیه سلیمانیه به نقش حیاتی و رمز موفقیت روحانیت شیعه و وظیفه  و رسالت امروز حوزه‌های علمیه اشاره کرد و اظهارداشت: این تاریخ، سرشار از فراز و نشیب هاست  و هیچ وقت شیعه به جز چندسالی که در زمان حکومت حضرت علی (علیه السلام) و دوره ضعف بنی امیه و اوایل دوره عباسیان، فرصت مغتنمی نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با اشاره به محرومیت‌ها و شکنجه های روحانیت شیعه، ابرازداشت: ابن خلکان که از علمای سنی است می‌گوید آنقدر که در اسلام برای ولایت خون ریخته شد برای اصل اسلام این گونه نشده است.

*شیعه در مسیر بالندگی

وی با بیان این که البته روز به روز بر بالندگی شیعه در طول تاریخ افزوده شده است، گفت: عواملی همچون اصالت بخشیدن به علمای شیعه و فقه، از ناحیه معصومین (علیهم السلام) از مهمترین علل این رشد، بالندگی و شکوفایی است.

معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری افزود: جریان امروز شیعه که از ایران برخاسته است، چالشی برای مستکبران می‌باشد.

وی با اشاره به دوران غیبت کبرای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اظهارداشت: علما، فقها و بزرگان روحانی، جریان اصیل اسلام را در این دوران به خوبی حفظ و مدیریت کرده و می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با تأکید بر این مطلب که سرمایه عظیم امروز در اختیار حوزویان می‌باشد، ابرازداشت: باید با عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر این سرمایه افزود.

وی علم، دانش، فقاهت، تهذیب و اخلاق را از دیگر عوامل رشد و بالندگی شیعه دانست و یادآورشد: این امور به ویژه مسائل معنوی و اخلاقی، بیت الغزل زندگی علمای دین است.

معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، حضور در زمان و شناخت تحولات آن را از دیگر عوامل مهم در بالندگی و رشد شیعه برشمرد و با اشاره به احادیث «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» و «اعرف الناس بزمانه من لم یتعجب من احداثه» خاطر نشان کرد: این روایات می‌بایست برای طلاب علوم دینی تبیین شود تا اهمیت علم آموزی و فراگیری علوم دین را با توجه به شناخت زمان، بشناسند.

حجت الاس






نظرات بسته هستند