آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی: از توهین به مخالفان خودداری شود

IMAGE634950696518281250  حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که باید از توهین به مخالفان خودداری شود، گفتند: روحانیون باید از حرکت انفعالی بپرهیزند و با تکیه بر مبانی قوی به شبهات و سئوالات پاسخ دهند. 

 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، شامگاه روز گذشته در هفتمین مجمع عمومی انجمن کلام اسلامی حوزه‌ علمیه قم که در دفتر معظم له برگزار شد، با ارزشمند دانستن توجه به علم کلام، اظهار داشتند: آغاز علم کلام به زمان نزول قرآن کریم باز می گردد و استفاده از دلایل عقلی در قرآن کاربرد فراوانی دارد و می‌توان به حقیقت این کتاب آسمانی را غنی‌ترین منبع کلام اسلامی دانست.

ایشان با بیان این که مباحث کلامی بخش عمده‌ای از قرآن را تشکیل می‌دهند و مباحث فروع شرعیه در مرحله بعدی مطرح می شود، گفتند: پیامبر اسلام(ص) در تمام مدتی که در مکه به تبلیغ اسلام می پرداختند، به دنبال تبیین «قولو لا اله الا الله تفلحوا» و تبیین توحید برای مردم بودند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به توجه علما و بزرگان به علوم مختلف، برای نیازهای به وجود آمده در جامعه، افزودند: شاهدیم که در زمانی، مسئله امامت و ولایت مورد هجمه قرار گرفت؛ در این شرایط بزرگان دین وارد عمل شده و در این عرصه آثار ارزشمندی چون الغدیر را نگاشتند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که امروز دشمنان برای رسیدن به خواسته‌های سیاسی خود به هجمه و شبهه افکنی ها علیه اسلام، به ویژه مذهب تشیع روی آورده اند، تصریح کردند: دشمن به این نتیجه رسیده است که با هجمه و آسیب زدن به اصول و فروع دینی در میان مردم، می تواند به خواسته خود دست یابد؛ بنابراین باید مراقب بود.

معظم له، لازمه پاسداری از اسلام در بعد اعتقادی و نیز حراست از نظام اسلامی از نظر سیاسی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که در چنین شرایطی ایجاب می‌کند که با اندیشه‌های مادی‌گیری و الحادی مقابله و به شبهات اعتقادی به درستی پاسخ داده شود، گفتند: امروز شاهدیم که در این راستا خدمات گسترده ای در رشته های گوناگون در حوزه انجام شده است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که زحمات دانشمندان شیعه و مسلمان موجب تحول در مباحث کلامی به ویژه در حوزه‌های علمیه شده است، خاطرنشان کردند: به همه فعالان این عرصه در شرایط کنونی توصیه می‌کنم با پیشکسوتان علم کلام در ارتباط باشند.

ایشان، شناخت مخاطبان را برای عرصه های مختلف علمی ضرورت دانسته و یادآور شدند: افراد دست به قلم در علوم مختلف، به ویژه در علوم کلامی، باید پیش از نگارش مطلب، ابتدا مخاطبان خود را به خوبی بشناسند و متناسب با سطح معلومات آنها به تنظیم متن و محتوا بپردازند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر این که نباید مخاطبان را افرادی ساده بدانیم؛ زیرا اشخاص نقاد در میان همه طیف‌ها هستند؛ ادامه دادند: اصرار بر کثرت دلایل ممکن است به متن آسیب وارد کند؛ چراکه اگر یکی از دلایل رد شود، احتمال دارد که دلایل محکم دیگر مورد توجه قرار نگیرد.

ایشان همچنین داشتن ادبیات متین و احترام به مخاطب حتی مخالفان را برای پژوهشگران ضروری دانستند و بیان داشتند: صحیح نیست که مخالفان را با توهین، تحقیر کنیم، بلکه تجربه ثابت کرده است ایجاد رابطه عاطفی و محترمانه صحبت کردن، نفوذ کلام را بیشتر کرده و حتی به مراتب از دلایل منطقی تأثیر بیشتری دارد.

این مرجع تقلید، تکرار و موازی کاری را آسیبی برای فعالیت‌های پژوهشی دانسته و گفتند: ارتباط با دیگر مجامع علمی و انتشار مجله برای مطرح کردن دستاوردها از تکرار و موازی کاری جلوگیری می‌کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به ترویج شبهات جدید از سوی دشمنان، گفتند: باید نسبت به این شبهات حساس بود و هرچه سریع تر پاسخ آنها را داد؛ البته بدانیم که بسیاری از این شبهات، همان شبهات گذشته است، فقط رنگ و لعابی جدید یافته‌اند، هرچند شبهات جدید هم به ویژه در حوزه قرآن دیده می‌شود.

معظم له با تاکید بر لزوم پاسخگویی شایسته و منطقی به شبهات با تکیه بر مبانی قوی و محکم اسلام، به ویژه مکتب ناب اهل بیت(ع)، تاکید کردند: طلاب و روحانیون باید از حرکت انفعالی بپرهیزند؛ زیرا معارف اسلامی و شیعی از چنان غنایی برخوردارند که می‌توان با تکیه بر آنها پاسخ هر سئوالی را داد.

ایشان در پایان نظم و ترتیب در امور، پشتکار برای رسیدن به هدف و خلوص نیت را سه عنصر ضروری برای همگان به ویژه برای طلاب دانستند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 + = 10