راه‌کارهای تعامل دولت و مجلس با حوزه علمیه

DSC00553  حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفرعضو اتاق فکر تبلیغ و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی ،نحوه تعامل حوزه با ارکان نظام از قبیل مجلس و دولت را تشریح کرد.

عضو اتاق فکر تبلیغ :اینکه حوزه نمی‌تواند مثل سایر مراکز آموزشی، تحت برنامه‌های دولت قرار گیرد گفت: بزرگان و مسئولین حوزه با تأسی از علمای سلف با این موضوع مخالف هستند که حوزه علمیه زیر مجموعه حاکمیت قرار بگیرد، زیرا آن حریتی که حوزه های علمیه از قدیم‌الایام داشته و به عنوان نگهبانان دین و ارزش‌های اسلامی  بدون هیچ ملاحظه‌ای به وظیفه خود عمل کرده‌اند خدشه‌دار می‌شود

حوزه همواره استقلال مالی داشته است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: به همین دلیل است که حوزه های علمیه بیش از هزار سال است هیچ گاه زیر مجموعه حاکمیت‌ها نبوده و همواره نقش محوری خود را در موقعیت‌های مختلف ایفا نموده‌اند، از طرفی، در برخی دوران‌ها که حاکمان دغدغه امور دینی داشت‌اند برای خدماتی که حوزه به جامعه ارائه داده زیرساخت های لازم را تامین نموده‌اند، که در این خصوص می‌توان به بناها و مدارس و مساجدی که در عصر صفویه و … احداث شده‌ اشاره نمود.

عضو اتاق فکر تبلیغ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت حوزه علمیه به وجود آمده و همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، «حوزه مادر نظام است» یک مادر هیچ گاه دوست ندارد فرزندش ضعیف شود، بنابراین برای تقویت نظام، نیازمند خروجی‌های حوزه اعم از نیروی انسانی و تولیدات علمی در عرصه‌هایی چون کتابخانه‌های تخصصی، مراکز آموزشی هیئت‌های علمی، دستگاه‌های دولتی و نهادی فرهنگی و تبلیغی و تربیتی هستیم و پرورش و کادرسازی چنین نیروی انسانی کارآمدی، فقط در دامان پاک حوزه علمیه امکان‌پذیر است.

این نماینده مجلس و عضو اتاق فکرتبلیغ خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد چنین مجموعه‌‌ای را اداره کند باید سالانه هزینه‌های‌ گزافی را بپردازد. حال آنکه حوزه در قبال این خدمت بزرگ هیچ سرانه‌ای را از دولت مطالبه نمی‌کند، مگر تامین زیرساخت‌هایی مانند احداث مدارس و ایجاد فضاهای آموزشی.

حجت‌الاسلام پژمانفر یادآور شد: همانطوری که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند «دولت موظف است زیر ساخت ها را برای حوزه های علمیه فراهم کند»، به همین دلیل حوزه در خصوص معاش طلاب و پرداخت شهریه و حق‌الزحمه اساتید در سطوح مختلف هیچ کمکی را از دولت قبول نمی‌کند و در طول این سنواتی که از انقلاب گذشته اگر کمک و مساعدتی از سوی دولت و نظام به حوزه شده فقط در خصوص مباحث زیربنایی و ساخت‌و سازهای مدارس بوده که این امر حتی در زمان های گذشته نیز وجود داشته است.

*حوزه سرانه ندارد

 عضو اتاق فکرتبلیغ ونماینده مشهد با بیان اینکه بر اساس نیازهایی که نظام از حوزه دارد، هنوز عدد و رقم قابل دفاعی به عنوان سرانه حوزه ارایه نشده است، گفت: امیدواریم روزی به سمتی برویم در قبال خدماتی نظیر تربیت قاضی برای دستگاه قضا یا مربی و دبیر کارآزموده دینی برای آموزش و پروش یا برای مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی و ده‌ها موارد دیگر که حوزه متکفل تربیت و پرورش آنهاست، دولت هم وظیفه خود را در قبال این نهاد مقدس و کم‌توقع انجام دهد.

*حوزه برای نظام فرصت است

نماینده مشهدو عضو اتاق فکر تبلیغ  افزود: بخش قابل توجهی از خدمات نظام جمهوری اسلامی مرهون تلاش‌های حوزه علمیه، علما، روحانیون و شخصیت‌هایی است که از آغاز انقلاب تاکنون دوشادوش دیگر خدمت‌گزاران نظام فعالیت کرده‌اند و دولت برای تربیت این نیروی انسانی کارآمد و مهذب هزینه‌ و سرانه‌‌ای اختصاص نداده است در صورتی که هر دولت و کشوری بخواهد این خیل عظیم نیروی کارآمد را تربیت کند، باید سالیان سال با تحمل هزینه‌های سنگین کار کند، اما حوزه در قبال این اقدامات هیچ بودجه‌ای را از دولت طلب نمی‌کند، حال سئوال من این است آیا دولت نباید زیرساخت‌ها را برای این نهاد مقدس آماده کند؟!مثلاً با سرمایه‌گذاری در ساخت فضاهای آموزشی و تحویل آن به حوزه، پس از چند سال بدون پرداخت هیچ گونه حقوق و دستمزدی به اساتید و مدیران آن، نیروهای خود را تحویل بگیرد.

نماینده مشهد وعضو اتاق فکر تبلیغ گفت: هم‌اکنون مراکز مختلف علمی آموزشی و نیز مساجد و دستگاههای اجرایی و فرهنگی از حوزه علمیه نیروی توانمند علمی می‌خواهند و در خواست‌ها در این خصوص زیاد است، ولی با زیر ساخت‌های فعلی و موجود حوزه، نمی توان پاسخ این تقاضا‌ها را داد.

*حوزه در صدور انقلاب پیشتاز است

حجت‌الاسلام پژمان فر که قبل از این معاون پژوهش و آموزش حوزه علمیه خراسان بوده است، افزود: مگر امام خمینی نفرمودند؛ باید انقلاب را به دنیا صادر کنیم، یکی از نهادهایی که می‌تواند این ایده امام را اجرایی کند روحانیت و حوزه علمیه است، امروز نه تنها جهان اسلام بلکه بشریت، انتظاراتی از جمهوری ایران اسلامی دارد و ما به عنوان پرچم‌دار این ایده که دین می تواند به عنوان یک منبع کارآمد، همه نیازهای بشریت را تامین کند باید حضوری فعال در مجامع بین‌المللی داشته باشیم و  برای عملیاتی کردن آن نیازمند تربیت طلاب علوم دینی در عرصه بین‌المل هستیم، هم‌اکنون تعدادی از فضلای حوزه در مناسبت‌های تبلیغی به خارج از کشور اعزام می‌شوند و برخی از مراجع عظام تقلید در کشورهای اروپایی و آسیایی مراکز دینی، حسینیه و مسجد تاسیس کرده‌‌اند، اینها به برکت استقرار نظام جمهوری اسلامی است، حال اگر حوزه به نحو شایسته‌ای پشتیبانی مالی شود و تبلیغ در عرصه بین‌الملل را مدیریت کند حقایق نظام برای مردم دنیا بیش از آنچه هست تشریح خواهد شد، حال باید پرسید چه کسی باید زمینه حضور حوزه در میادین بین‌المللی را فراهم کند و اگر فراهم کند، آیا به حوزه کمک شده یا اهداف بلند نظام به وسیله حوزه در دنیا تبیین شده است،  قطعاً جواب این خواهد بود که به نظام کمک شده آنهم با نیروی انسانی کارآمد و کم‌توقع حوزه.

*مجلس و دولت به یک روال منطقی برسند

عضو اتاق فکر تبلیغ  با تاکید بر اینکه مجلس و دولت باید به یک روال منطقی برای کمک به حوزه های علمیه و مساجد برسند گفت: در دانشگاه سرانه ای داریم که به دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پرداخت می شود، ما نمی‌گوییم به طلاب سرانه بدهند، اما اگر کارآمدی نهاد حوزه را برای نظام می‌خواهیم، باید کمکها از محل بودجه‌های عمرانی و فرهنگی در حد قابل قبولی باشد که حوزه بتواند روی آن حساب باز کند.

*انتقاد از کمک‌های مقطعی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس وعضو اتاق فکر تبلیغ با انتقاد از کمک‌های مقطعی دولت به حوزه گفت: امروز ممکن است کمکی بشود و فردا دولت بعدی این کمک را نداشته باشد، با این گونه برنامه‌ها، متولیان حوزه را هم دچار دردسر می‌کنیم، زیرا آنان بالاخره به برکت نهاد مرجعیت و پشتیبانی‌های مردمی سالانه یک بودجه طلبگی دارند و می‌توانند برنامه‌های خود را طبق آن انجام دهند و به وظیفه خود در قبال دین و نظام عمل نمایند.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم مجلس و دولت می‌بایست لااقل هزینه بخشی از سرویس‌هایی که حوزه به نظام ارایه می‌کند را پرداخت کند گفت: طبیعتاً حاکمیت باید پاسخ منطقی در مورد نیازهای زیرساختی حوزه داشته باشد که متاسفانه تا به حال این گونه نبوده است.

حجت‌الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: تاکنون اگر کمک هایی به حوزه شده محدود و مقطعی بوده و به همین دلیل برنامه‌ریزان حوزه را هم با مشکل مواجه کرده، بالاخره وقتی کاری شروع می شود و مردم و سازمان ها می آیند و برای دریافت خدمات از حوزه  مراجعه می کنند، برنامه‌ریزان حوزه هم برای تامین نیازهای دینی و فرهنگی مردم تعدادی نیرو جذب می‌کنند و پس از آموزش‌های لازم به کارگیری می شوند، اما سال بعد اگر پشتیبانی نباشد، تعطیل می‌‌شود و در واقع ما اتلاف نیرو کرده ایم.

*کمک‌ها شفاف نیست

عضواتاق فکرتبلیغ افزود: اگر از همان اول می گفتند، ما به حوزه یک سال کمک کنیم، مسئولان امر هم براساس یک سال خدمات را ارایه می داد. اما وقتی در قبال برنامه‌هایی که حوزه در نظر گرفته و محصولش را سه الی پنج سال دیگر برداشت می‌کنیم، اما بودجه را یکساله می‌دهند، این کار غیر منطقی است و طبیعتا متولیان حوزه را هم از برنامه‌های معمولی خود باز می‌دارد.

عضواتاق فکر تبلیغ گفت: انتقادهایی که متولیان حوزه از مسئولان دارند از این باب نیست که چرا به ما بودجه ندادید، بلکه از باب این است که چرا ما را در مسیری قرار دادید و عمری را در آن صرف کردیم اما نتیجه نگرفتیم و از فعالیت‌های معمولی هم باز ماندیم، لذا انتقاد می‌کنند که شان حوزه های علمیه بسیار بالا است و هیچ گاه مطالبه بودجه نکرده است، اما اگر شما از حوزه مطالبه نیرو و علم دارید، باید هزینه آن را پرداخت کنید، در غیر این صورت طبیعتا ما به اندازه ای که توان داریم و بر اساس مشارکت های مردمی و منابع درآمدی که حوزه های علمیه از سابق داشتند کار می‌کنیم‌.

حجت‌الاسلام پژمانفرعضو اتاق فکر تبلیغ افزود: اگر دولت نتوانست زیر ساخت‌های حمایت از حوزه را را ارایه کند، جامعه و نظام از خدمات حوزه محروم می شود، نه اینکه حوزه های علمیه از بودجه محروم می‌گردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حوزه از آغاز انقلاب تاکنون اعلام آمادگی کرده  که ما در موضوعات مختلف می‌‌توانیم به نظام خدمت کنیم و ثابت هم شده که حوزه در این عرصه پیشتاز بوده است، حال وظیفه نظام است که زمینه را به گونه‌ای فراهم کند که از فرصت طلایی حضور بی‌منت حوزه استفاده نماید و بدون منت پذیرای حوزه و خروجی‌های آن برای اسلامی شدن امور باشد.

*بزرگان حوزه هیچ اصراری ندارند

عضو اتاق فکر تبلیغ ونماینده مشهد خاطرنشان کرد: مراجع و بزرگان حوزه هیچ اصراری ندارند که حتماً دولت در بحث بودجه به موسسات حوزوی نگاه داشته باشد، اما اگر نگاهی به خدماتی که امروز توسط موسسات علمی قم و مشهد می‌‌شود، مثلاً فقط مجموعه مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی را ببینیم، خواهیم دید که این حضور با نشاط علمی برای مجامع علمی  ما بسیار پرفایده و ارزشمند است، اما در عین حال دولت چقدر توانسته از این ظرفیت استفاده کند و در مقابل از توسعه آن پشتیبانی نمایند.

عضو اتاق فکر تبلیغ با اشاره به دیدار روحانیون با برخی بزرگان حوزه گفت: در جلسه ای که با دفتر این بزرگان داشتیم گفتند: ما خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی را در قالب کتاب چاپ می کنیم و در اختیار مردم قرار می دهیم. اما طبیعتا با توجه به عدم بودجه کافی به صورت گسترده در اختیار آحاد مردم قرار نمی‌گیرد در این صورت چه کسی محروم می شود؟ معلوم است، مردم محروم می‌شوند و قصور هم از دولت و سیاستگذاران فرهنگی است.

وی افزود: هم‌اکنون آثار پژوهشی فراوانی در حوزه داریم که جامعه برای استفاده از آن اشتیاق دارد و مساله ای از مسایل جامعه ما را حل می‌کند، اما اینها الان در آرشیو مراکز حوزوی خاک می خورند و به دلیل اینکه پشتیبانی وجود ندارد. بسیاری از کارهای فاخر علمی نوشته شده، اما در معرض استفاده دیگران قرار نمی گیرد. اینها مشکلاتی است که به جامعه علمی و فرهنگی آسیب می زند نه حوزه علمیه. زیرا حوزه‌های علمیه خالصانه کار خود را در این مسیر انجام می دهد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 12