مسئولیت‌پذیری؛ استحکام‌بخش زندگی مشترک

عوامل مختلفی در زندگی همسران سبب تفاهم می‌شود که یکی از آن موارد، مسئولیت‌پذیری است. این هفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیاتی استاد حوزه و پژوهشگر دینی، با استناد به آیه ۶ سوره تحریم، یکی دیگر از عوامل تفاهم در زندگی همسران را بیان کرده‌است. عوامل مختلفی در زندگی همسران سبب تفاهم می‌شود که یکی از آن موارد، مسئولیت‌پذیری است. این هفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیاتی استاد حوزه و پژوهشگر دینی، با استناد به آیه ۶ سوره تحریم، یکی دیگر از عوامل تفاهم در زندگی همسران را بیان کرده‌است.
خداوند در این سوره می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگاه دارید، چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ، فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آن‌ها حکم شود، انجام دهند.»
نکته‌ای پنهان در این آیه، مسئولیت‌پذیری است که به آن چنین اشاره شده: «خود و خانواده خویش را از آتش دور نگاه دارید». به طور قطع فردی که مسئولیت یک خانواده را دارد در مقابل آن‌ها مسئول است و اگر اشتباهی از سوی آنان انجام شود، مسئولیتش متوجه او نیز خواهد بود.
مرد و زن در زندگی مشترکشان در مقابل یکدیگر مسئولیت دارند. برای مثال، مرد مسئول تامین هزینه‌های زندگی است و باید برای آن کار و تلاش کند تا خانواده‌اش در رفاه و آسایش باشند. از سوی دیگر، زن هم باید مدیریت خانه را به عهده بگیرد. البته وظیفه مهم‌تر او تربیت فرزندان است. احساس مسئولیت در قبال زندگی و همسر، یکی از سفارش‌های ائمه(ع) در روایت است که از آن جمله می‌توان به این روایت پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد که می‌فرمایند: «مرد در مقابل اهل‌بیتش نگهبان است و زن نگهبان مال و فرزندانش است.»
هر دختر و پسر مجرد، مسئولیت چندانی در مقابل افراد دیگر ندارند، اما به محض ازدواج باید وظایفی را به گردن بگیرند. توجه داشته باشید که نباید نگاه در زندگی مشترک، خودمحوری باشد به این معنا که هر فردی برای خودش تلاش کند. این وظیفه مشترک مرد و زن است که با همکاری یکدیگر امور خانه را از جمله تربیت فرزندان، سر و سامان دهند. این را به یاد داشته باشید که احساس مسئولیت و اینکه هرکدام از مرد و زن نقش‌ خود را انجام دهند، نتیجه‌ای جز استحکام پیوند ازدواج را به همراه نخواهد داشت.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 8