آیت‌الله وحید خراسانی: عصاره تمام بعثت را در خطبه غدیر می‌یابیم

درس خارج فقه آیت الله وحید خراسانی در مسجد اعظم قم
 حضرت آیت‌الله وحید خراسانی گفت: کسی امام مبین است که نزد او علم تمام کتاب مبین حاضر باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در تفسیر آیه «و کل شیء احصیناه فی امام میبن» گفت: در قرآن دو عنوان کتاب مبین و امام مبین هر دو با احصاء کل شیء آمده است.
وی ادامه داد: انسان کامل وقتی به اعلی مرتبه انسانیت رسید و آنچه در قوه بود به فعل رساند و وقتی عقل کامل شد قهرا می‌شود مجموعه انعکاس کتاب مبین و در چنین حالتی است که می‌شود امام مبین.
این مرجع تقلید با بیان این‌که نتیجه قرائن و سنت این می‌شود که کتاب مبین کتاب صامت خلقت است، گفت: امام مبین کتاب ناطق حکمت است و روزی که قرآن سر نیزه شد حضرت علی(ع) فرمودند؛ «انا کتاب الله» آن کتاب لفظی است من واجد تمام آن هستم که در وحی منزل است؛ این حقیقت امام مبین است.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به آیات قرآن، ابراز کرد: کسی امام مبین است که نزد او علم تمام کتاب مبین حاضر باشد.
وی با بیان این‌که در یک جای قرآن «من عنده علم من الکتاب» و یک جای دیگر «من عنده علم الکتاب» است، به فرق‌های این دو اشاره کرد و گفت: آن کسی که گفت تخت بلقیس را به قدر چشم به هم زدن حاضر می‌کنم علمش در قبال علم حضرت علی(ع) به قدری است که یک پشه با بالش از آب دریا بردارد.
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که در خطبه غدیر عصاره تمام بعثت را می‌یابیم، اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند؛ هیچ علمی باقی نماند مگر این‌که خدا آن علم را در من احصاء کرد و هیچ علمی از آنچه خدا به من تعلیم داد بازی نبود./





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 11