حوزه همواره همراه رهبری و مراجع حرکت می‌کند

boshehri_l92_146439
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که حوزه علمیه امروز، همراه با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مراجع تقلید حرکت می‌کند، گفت: امروز ما نیاز به طلبه زمان‌شناس، دانشمند و آگاه به مسائل روز داریم.

 آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در اجلاسیه اساتید سطح یک مدارس علمیه استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد با اشاره به مقام و جایگاه اساتید در حوزه های علمیه گفت: یکی از وظایف اساتید در حوزه علمیه کشف و شکوفایی استعدادهای طلاب است.
وی با بیان این‌که آموختن علم درجات بسیار بالایی نزد پروردگار دارد، افزود: در این راستا امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «علم دل‌ها را از نادانی حفظ و زنده می‌کند و سبب روشنایی چشم و توان بخشیدن بدن در مقابل ضعف‌ها می شود.»
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور اظهار داشت: اگر استعداد طلاب با کمک اساتید از همان سال اول و بدو ورود به حوزه علمیه شناسایی شود، می‌تواند از شکوفایی خوبی بهره‌مند شود و جامعه‌ای با استفاده از همین شکوفایی از خطرات دشمنان ایمن بماند.
وظیفه استاد در گام اول سازندگی شاگرد است
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که استاد در گام اول وظیفه سازندگی شاگرد را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: استاد باغبانی است که نهالی را که به دست او سپرده شده آرام آرام آبیاری و به او رسیدگی می‌کند تا به درخت توانمندی تبدیل شود.
وی ادامه داد: اگر باغبان در رسیدگی به نهال کوتاهی کند و به صورت مستمر به او رسیدگی نکند و یا بیش از اندازه به این نهال برسد به آن نتیجه مطلوب دست پیدا نمی‌کند و این نهال به ثمر نشسته و رشد بالنده‌ای را نخواهد داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اساتید باید در پرورش طلاب همکاری جدی و صمیمانه را با مدیران و مسؤولان مدارس علمیه داشته باشند تا هم مشکلات بیشتری شناسایی و رفع شود و هم طلاب به صورت کامل و جامع تربیت شده و رشد پیدا کنند.
اساتید ایفاکننده نقش کلیدی در حوزه‌های علمیه
وی با بیان این که اساتید نقش کلیدی را در مدارس علمیه ایفا می‌کنند، ابراز داشت: بعد علمی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی مدارس و طلاب نشأت گرفته از وجود استاد است.
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: در تراز تربیت اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و علمی، تربیت مسائل سیاسی هم مورد نیاز طلاب است و لی این تربیت سیاسی باید به دور از هرگونه سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی باشد چون حوزه علمیه با هر گونه سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی طلاب مخالف است.
حوزه نیازمند طلبه زمان‌شناس، دانشمند، آگاه به مسائل روز و  دور از سیاست‌زدگی 
وی با اشاره به این‌که حوزه علمیه امروز، همراه با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مراجع تقلید حرکت می‌کند، گفت: امروز ما نیاز به طلبه زمان‌شناس، دانشمند و آگاه به مسائل روز داریم و این امر محقق نخواهد شد مگر با همکاری اساتید، میران و مسؤولان مدارس علمیه در سلسر کشور.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه طرح مباحث اخلاقی در حوزه را از ضروریات برشمرد و افزود: همه اساتید باید در بیان مطالب اخلاقی همت داشته باشند و در بین دروس خود چندین مطلب اخلاقی و روایی ذکر کنند تا طلاب در کنار کسب دروس علمی دروس اخلاقی را هم بیاموزند.
تعلیم و تذکیه دو وظیفه استاد برای تربیت شاگرد
وی با اشاره به این‌که استاد هم نقش تعلیم و هم نقش تذکیه را دارد، اظهار داشت: استاد باید هم علم بیاموزد و هم طلاب را تذکیه و توصیه به اخلاق کند تا این طلبه در آینده به موفقیت‌های خوبی در سطح جامعه دست پیدا کرده و بتواند دیگران را نیز برای رسیدن به اخلاق حسنه یاری کند.
وظیفه امروز حوزه بسیار سنگین است
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: وظیفه حوزه وظیفه سنگینی است، چون مطالبات امروز جامعه ما نسبت به سال‌های گذشته به مراتب سنگین‌تر و شبهات دشمنان به مراتب بیشتر شده است و ما باید با تربیت طلاب دانشمند و مستعد پاسخ‌گی این نیازها باشیم.
وی با بیان این‌که مدیران بازوان پرتوان حوزه‌های علمیه هستند، گفت: مدیران، اساتید و مسؤولان حوزه باید تلاش کنیم تا طلاب را واکسینه و آنها را برای رسیدن به اهداف عالیه یاری کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری زیادی دروس حوزه را یکی از معضلات و مشکلات حوزه دانست و افزود: اگر وقت طلاب فقط برای شرکت در دروس برنامه‌ریزی شود به صورتی که طلبه روزی در چهار تا پنج کلاس درس شرکت کند دیگر فرصتی برای مطالعه و مباحثه پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند به اهداف عالی خود دست پیدا کند.
تعطیلات حوزه به حداقل برسد
وی با اشاره به این‌که تعطیلات در حوزه علمیه بسیار است، اظهار داشت: باید تعطیلات حوزوی را به حداقل برسانیم و به مباحثه و مطالعه طلاب توجه بیشتری داشته باشیم.
آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: باید برای طلابی که زمینه و استعداد تدریس در حوزه را دارند فرصت ایجاد کنیم تا بتوانند با آشنایی بیشتر با دروس ابتدایی حوزه قدم در عرصه استادی بگذارند و بتوانند با ورود به رسائل، مکاسب و کفایه تأثیر بیشتری را در طلاب دیگر بگذارند.
احساس مسؤولیت در طلاب ایجاد کنیم
وی با بیان این‌که باید به طلاب شخصیت دهیم و احساس مسؤولیت را در آنها ایجاد کنیم، ابراز داشت: شورای عالی اگر موافقت کند از سال تحصیلی جدید در برخی مدارس از طلاب سال‌های اول استفاده کنیم وآنهایی که توان استادیاری را دارند به کار بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه‌های علمیه سخت و مجدانه در حال پیگیری مطالبات رهبری و مراجع تقلید است و برای تحول در برنامه‌ها و دروس حوزه های علمیه تلاش کرده و درصدد روی آوردن به تربیت اساتید از بین طلاب مستعد در حوزه است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14