بزرگداشت حضرت آیت الله مدنی تبریزی(ره) در قم

 ll_156372 مراسم اولین شب ارتحال حضرت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی(ره)، با حضور مراجع عظام تقلید و شخصیت های حوزوی و کشوری، در قم برگزار شد.

در این مراسم که شب گذشته از سوی نهادهای حوزوی در مسجد اعظم قم برگزار شد، آیات عظام، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و شبیری زنجانی، علما، فضلا و مردم همیشه در صحنه و مومن قم، حضور داشتند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه کشور، اعضای جامعه مدرسین و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برخی از اعضای خبرگان رهبری و شورای عالی حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میر تاج الدینی، معاون رییس جمهور، مسئولین استان های آذربیجان شرقی و قم و… از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی، از فضلای حوزه در سخنانی با ذکر این مطلب که مرحوم حضرت آیت الله مدنی تبریزی از ذخایر ارزشمند تشیع بود، اظهارکرد: برخی از ویژگی ها در کنار ویژگی های علمی، ایشان را از سایرین متمایز کرده بود که این خصوصیات در واقع، از ویژگی های مردان خداست.

وی با اشاره به تالیفات ارزشمند این عالم فقید در حوزه های مختلف، افزود: مرحوم حضرت آیت الله مدنی تبریزی علاقه بسیار وافری به حضرت زهرا(س) داشتند و آن گونه که نقل شده است آخرین سخن  ایشان قبل از ارتحال، نام بردن از حضرت صدیقه شهیده(س) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: ایشان در هر مجلسی که حضور داشتند، سعی می کردند با بیان از یکی از روایات و احادیث ، بحث سودمند را برای حاضرین ترتیب دهند تا اوقات کسی بیهوده تلف نشود.

شمه ای از زندگی نامه

حضرت آیت الله حاج سید یوسف مدنی تبریزی در سال ۱۳۰۷ هـ ش در تبریز دیده به جهان گشود و در ۱۶ سالگی با حمایت و راهنمایی والد مکرم شان، وارد حوزه علمیه تبریز شد.

 ایشان در دوران تحصیل از محضر مراجع بزرگواری چون حضرات آیات عظام بروجردی، محقق داماد و امام خمینی کسب فیض کرد و به تحصیل و تدریس و تألیف پرداخت تا به درجه عالیه اجتهاد نائل شد.

این عالم فقید در عرصه تالیف، آثار ارزشمندی را به رشته تحریر در آورده اند که از آن جمله می توان به “الفواید الادبیه”، “توضیح المطوّل”، “درر الفوائد فی شرح الفرائد”، “حاشیه بر عروه الوثقی”، “منهاج الاحکام”، “الارشاد الی ولایه الفقیه”، “مختصر الاحکام”، “المسائل المستحدثه در ۴ جلد”، “الفوائد القمیه”، “کتاب القضاء”، “قواعد الاصول”، “کتاب الجهاد فی بیان حکم اقسامه”، “کتاب الدفاع فی بیان حکم اقسامه”، “رساله فی حکم المفسدین فی الارض”، “رساله فی المحارب فی بیان احکام اقسامه”، “رساله فی اقسام القتل”، “رساله فی قاعده لاضرر”، “رساله فی علم غیب الائمهŒ تفصیلاً”، “شرح حاشیه ملا عبد الله”، “شرح معالم الاصول”، “شرح مکاسب”، “شرح کفایه الاصول” و … اشاره کرد.

مرحوم حضرت آیت الله مدنی تبریزی همچنین در طول سال تدریس در حوزه علمیه قم به تربیت شاگردان فراوان همت گماشت.

این عالم وارسته سرانجام، صبحگاه روز یکشنبه ۲۶ خرداد، مصادف با هفتم شعبان المعظم ۱۴۳۴ پس از عمری تلاش و مجاهدت در ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت(ع) و تربیت شاگردان، در سن ۸۵ سالگی، به علت بیماری دعوت حق را لبیک گفته و به دیار باقی شتافت






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 3