مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه: انکار امام زمان(عج) انکار همه انبیاست

kalbasi---lllll_106692  مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم دقت در پاسخ به شبهات در عرصه مهدویت، تصریح کرد: انکار امام زمان(عج) انکار تمام انبیاست.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، همایش مبلغان اعزامی دهه مهدویت دفتر تبلیغات اسلامی که در سالن اجتماعات  این دفتر برگزار شد با اشاره به اهمیت مسئله مهدویت، گفت: موضوع مهدویت در آیات و روایات انعکاس بسیار زیادی دارد و آیات فراوانی در قرآن و بیش از یک هزار و ۵۰۰ روایت غیر مکرر در این موضوع در دایره معرفتی اسلامی به چشم می خورد.

وی افزود: نکته جالب این است که کتب بسیاری پیش از تولد حضرت از سوی علمای اهل سنت نوشته شده است و از ابتدای ولادت ایشان تا کنون صدها کتاب با این موضوع به رشته تحریر در آمده است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه ادامه داد: بحث مهدویت به قدری مهم است که حتی در روایات ذکر شده که انکار امام زمان(عج)، انکار همه انبیاست؛ زیرا اگر مهدویت وجود نداشته باشد، فلسفه خلقت ناتمام می ماند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به این که تنها در پناه نگاه درست به گذشته و آینده است که می توانیم در عمل موفق باشیم، تاکید کرد: مهدویت از جمله مباحث اصیلی است که نگاه کلانی به آینده و رفتار آینده محور دارد؛ ‌در واقع شیعه نگاه عمیقی به آینده دارد و این نگاه به هیچ عنوان در سایر مذاهب به چشم نمی خورد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی اضافه کرد: به طور کلی در عرصه مهدویت دو نوع جهت گیری اثباتی و نقد و نفی وجود دارد که در بحث تبلیغ و پاسخ به شبهات باید به سراغ جنبه اثباتی برویم.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه یادآور شد: در پاسخ به شبهات نباید به شکلی عمل کنیم که

عامل نشر شبهات شویم؛‌ یکی از شبهات بسیار مهمی که در این بین وجود دارد و روی آن تکیه زیادی می شود، مسئله تولد حضرت است؛ این شبهه نیز توسط یک مورخ ذکر شده است، ولی ده ها مورخ دیگر ولادت حضرت را تصدیق کرده اند.

وی تاکید کرد: وجود وکلای متعدد برای حضرت، نقل ائمه اطهار(ع) به صورت متواتر که حداقل اگر آنان را از دیدگاه اهل سنت امام ندانیم، ثقه محسوب می شوند، عقیقه کردن حضرت توسط امام حسن عسکری(ع) و مشاهده حضرت توسط بسیاری از خواص، اصل این مطلب را تایید می کند؛‌ ضمن این که در قرآن نیز در خصوص تولد حضرت مسئله سنت حضرت موسی که تولد در خفا بوده، ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان این که طلاب و مبلغان باید توجه داشته باشند که پیش از بیان هر روایتی، نگاه جامع و تحلیلی به آن داشته باشند، گفت: باید در خصوص روایات حتما نگاه اجتهادی داشت و در این حوزه اجتهادی عمل کرد و گرنه دچار مشکلات بسیاری می شویم.

 وی بیان داشت: آسیب هایی که درحوزه مهدویت ایجاد می شود ریشه در جهل و نادانی داردکه سودجویان ،دشمنان و مغرضان نیز به آن دامن می زنند .

مدیر مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد:یکی از  شبهاتی  که  مطرح می شود  این است که امام زمان(عج) همه را از دم تیغ رد می کند؛ این شبهه نیز با سنت الهی کاملا در تضاد است؛ زیرا ایشان سیره پیامبر(ص) را دنبال می کنند و رحمه للعالمین هستند و قطعا چنین برخوردی با مردم ندارند و با رافت و عطوفت با مردم رفتار کرده، اما در مقابل گردنکشان و کافران کوتاه نمی آیند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که باید در عرصه تبلیغ بر آن تاکید کرد، مسئله فواید امام غایب است؛ از جمله فواید اصلی وجود امام غایب، مدیریت قلب هاست که ایشان هدایت باطنی دارند و این هدایت باید به خوبی برای مردم تشریح شود.

وی در پایان، آسیب ملاقات گرایی افراطی را از مهمترین آسیب های حوزه مهدویت ذکر کرد و گفت: در این مسئله باید برای مردم تشریح شود که این ملاقات می بایست توسط چه شخصی و در چه شرایطی انجام گیرد که پذیرفته شود تا هر کسی با این ادعا بر مردم حاکمیت ذهنی پیدا نکند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 15