اولویت جامعه منتظر، کادرسازی است

 boshehri_l92llll_156640 باید برای زمینه‌سازی ظهور تلاش مجدّانه انجام دهیم اگر زمینه‌سازی و کادرسازی در تربیت انسان صالح انجام نگرفته باشد ظهور صورت نخواهد گرفت. آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز دوم تیرماه در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه و عالمان دین در زمینه‌سازی تربیت نسل ظهور گفت: مقوله اندیشه ظهور منجی، منحصر به شیعه نیست گرچه یک سلسله امتیازاتی که با نگاه جامع به مسئله مهدویت می‌نگرد؛ اما طوایف مختلف مسلمانان بلکه صاحبان ادیان و مکاتب در رابطه با این مسئله اتفاق نظر دارند که سرانجام در عالم فردی منجی ظهور خواهد کرد که خیر بر شر پیروز می‌شود و زمین پر از عدل و داد خواهد شد.

* وظیفه منتظران

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه آیا برای رسیدن به آن روز باید صرفا منتظر بمانیم یا نیاز به زمینه‌سازی دارد که بسترها و مقدمات کار برای آمدن فراهم کنیم اظهار داشت:‌ آنچه از روایات برداشت می‌شود یک وظیفه و تکلیف راکه زمینه‌ساز باشد متوجه ما  می‌کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به روایات وارده درباره حضرت مهدی (عج) از شیعه و سنی یادآور شد: روایات اهل سنت در رابطه با امام زمان (عج) بیشتر از روایات شیعه است و این نقطه قوّتی برای ما است. آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیا زمینه‌سازی لازم است یا نه و این رسالت سترگ عمدتا به عهده چه کسانی است و حوزه‌های علمیه و عالمان دین چگونه می‌توانند در آن نقش‌آ‌فرینی کنند به دیدگاه‌هایی در خصوص زمینه‌سازی ظهور اشاره کرد .

* چهار دیدگاه در زمینه ظهور

وی اذعان داشت: در مقوله زمینه‌سازی ظهور چهار دیدگاه وجود دارد،‌ دیدگاهی بر این باورند که ظهور آن حضرت مانند مسئله قیامت است و انسان‌ها در زمینه‌سازی آن نقشی ندارند و دیدگاه دوم  بر این باوراند که باید زمینه‌سازی منفی به وجود بیاید، یعنی به گونه‌ای فساد در سراسر عالم گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور فراهم شود لذا باید به فساد دامن زد  و آن را گسترش داد.

آیت الله حسینی بوشهری در خصوص دیدگاه سوم بیان داشت: این دیدگاه معتقد است، باید علت های غیبت را شناسایی کنیم که چرا حضرت غیبت کرده در حالیکه می‌توانست، مانند سایر امامان (ع) زندگی کند و بصورت طبیعی از دنیا برود یا شهید شود که اگر این علت‌ها برای ما روشن شد ما می‌توانیم زمینه‌سازی کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری دیدگاه چهارم را دیدگاهی کامل و براساس حق برشمرد و گفت: ‌این دیدگاه معتقد است که ما در عصر غیبت همان تکلیف و وظایف را داریم که در عصر امامان داشتیم، چون «حلال محمد حلال إلی یوم القیامه و حرامه حرام إلی یوم القیامه». تکالیف  از دوش ما برداشته نمی شود .

* وظیفه زمینه‌سازان

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: علاوه بر وظایف معمول یک سلسله وظایف خاص بر دوش داریم که مهمترین مسئله در بحث زمینه‌سازیست؛ ما بر این باوریم که اراده انسانها در سرنوشت پاره‌ای از مسائل تأثیرگذار است که نمونه آن انقلاب اسلامی و هدایت‌های حضرت امام است. اگر این همت والای امام، مردم، تلاش مجاهدان و قطرات خون شهیدان نبود امروز ما شاهد تحقق انقلابمان نبودیم.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت دعا برای تعجیل در فرج امام عصر (عج) اظهار داشت: روایات زیادی برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی (ع) وارد شده است که اگر راز و نیاز و دعای ما تأثیر نداشت به ما توصیه نمی‌کردند. وی با بیان اینکه ظهور بدون زمینه‌سازی نتیجه نخواهد داشت گفت:‌  در بحث ظهور انتظار داریم مردانی با وفا و با اراده در کنار امام زمان (عج) حضور پیدا کنند و سختی‌ها را با جان بخرند که حضرت بتواند حکومت جهانی را برپا نماید. ما معتقد نیستیم که حضرت با معجزه و قدرت اعجاز ظهور و حکومت می‌کند، بلکه سختی‌هایی در راه است.

* باید کادرسازی کنیم

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: باید برای زمینه‌سازی ظهور تلاش مجدّانه انجام دهیم اگر زمینه‌سازی و کادرسازی در تربیت انسان صالح انجام نگرفته باشد ظهور صورت نخواهد گرفت.

 وی خاطرنشان کرد: حضرت ،یاران مجاهد و فروتن می‌خواهد که در مقابل مؤمنان مهربان و در مقابل دشمنان سختگیر هستند و نیاز است نسلی مؤمن پاک و متدین آگاه به زمان و مطیع، بدون چون و چرا تربیت شود که در این صورت تبعیت از حضرت چندین برابر خواهد شد.

معاون جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: منظور از انتظار، انتظار خشک و بی‌روح نیست. کسی که منتظر مهمان است باید زمینه را فراهم کند فضا را مهیا نماید و آماده مهمان باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به نظریه «بوکویاما» که بحث پایان عصر تاریخ را مطرح کرده است گفت: بوکویاما تنها راه موفقیت غرب را چنگ‌آمیزی به آموزه‌های لیبرالیسم می‌دانست. اگر ما جوانان را آماده و تربیت نکنیم سمت و سوی جامعه به سوی لیبرالیسم  و غیره حرکت خواهد کرد.

* ویژگی‌های جامعه زمینه‌ساز

 وی با بیان اینکه جامعه زمینه‌ساز جامعه‌ای است که اهداف، روابط و‌ برنامه‌های خود را همسو با مقاصد امام قرار دهد به نقش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: ‌حوزه‌های علمیه رسالتشان تنها منحصر به داخل ایران نیست، بلکه فرامنطقه‌ای و فراملی است و زمینه سازی زمانی راه‌گشا است که آحاد جامعه آمادگی پیدا کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: نقش علما و روحانیت به علت برخورداری از پشتوانه علمی سازمان و تشکیلات و نهاد بلند مرجعیت و شخصیت کاریزما و نفوذ معنوی و مردمی و تأثیرگذاری مهندسی بر افکار عمومی و تربیت انسان زمینه‌ساز نقش کلیدی دارد.

وی بیان داشت: علما نقشی تربیتی، دلداری و امیدبخشی را در جامعه دارند. نقش اصلی عالمان مرزبانی است. علمای شیعه باید فرهنگ را گسترش دهند و با تهاجم فرهنگی و خرافات مبارزه کنند تا جهل بر جامعه حاکم نشود.

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید علمای دین نسل معتقد و بردبار و صبور را تربیت کند خاطرنشان کرد:  شناساندن حضرت به جامعه، بالا بردن معرفت به حضرت، تبیین ویژگی‌های حکومت جهانی و محیّا ساختن مردم برای زمان ظهور از دیگر وظایف علمای دین است.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز در جامعه شاهد هستیم کسانی دچار معرفت سطحی شده‌اند و به بیراهه می‌روند گفت:‌ عده‌ای دنبال تطبیق‌سازی و مصادیق‌یابی هستند که برخاسته از نشانه‌های ظهور است و گاهی با واقعیت فرسنگها فاصله دارد و وظیفه عالمان دین است که در مقابل این انحرافات بایستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری حاکم کردن اخلاق و امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به فضائل در جامعه را از دیگر وظایف عالمان برشمرد و تصریح کرد: عالمان دین باید بهره‌برداری لازم از خیزش‌های منطقه‌ای داشته باشند و الگوی مناسب برای جامعه  بیدار شده ارائه دهند.

وی در پایان اذعان داشت انقلاب و نظام اسلامی نیز باید مدل مناسب زمینه‌سازی برای بیداری‌های اسلامی ارائه دهد.

 






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 6