شهید شیخ حسن شحاته که بود؟

shahateh_ll_157918  پس از گرایش به تشیع به اعلام عقیده خود پرداخت و موج گسترده ای در مصر ایجاد کرد و هزاران نفر از مردم با شنیدن سخن حق او، محبت فطری خود نسبت به اهل بیت (ع) را در این شخصیت یافتند و از او پیروی کردند. شیخ حسن در سال ۱۹۴۶ در یک خانواده حنفی مذهب در استان الشرقیه مصر متولد شد. وی فارغ التحصیل مرکز القراءات و استاد علوم قرآنی بود. وی اولین خطبه نماز جمعه را در سیزده سالگی و در مسجد روستای خود ایراد کرد و پس از آن به عنوان روحانی در نیروهای مسلح مصر به تبلیغ و سخنرانی اشتغال یافت.

وی از دانش آموختگان الازهر مصر و امام جماعت یکی از بزرگ ترین مساجد قاهره و از روحانیون معروف رادیو و تلویزیون مصر بود. مسجد او مقابل سفارت رژیم صهیونیستی بود و هزاران نفر نمازگزار برای اقتدا به ایشان و گوش دادن به سخنان ایشان در این مسجد جمع میشدند. مسجدی که این شهید در آن ندای ولایت و محبت اهل بیت را سر میداد و از این پایگاه، صهیونیست ها را با صدای بلند مورد حمله قرار میداد.

* استاد بسیاری از علمای مصر بود

شیخ شحاته فقط از علمای الازهر نبود بلکه استاد بسیاری از علمای مصر بود. از دوران کودکی نشانه های محبت امیرالمؤمنین(ع) در وی دیده میشد گرچه در آن زمان شیعه نبود بلکه مذهب حنفی داشت و با این حال در همان روزگار به اساتید خود میگفت: شما هر چه میخواهید بگویید، اما پیامبر و امیرالمؤمنین و زهرا و حسنین شجره واحد هستند و ثمره واحد دارند.

هجرت شیخ حسن به مذهب اهل بیت علیهم السلام ساده و ناگهانی نبود بلکه سفری بود که پنجاه سال طول کشید. شیخ حسن شحاته پس از گرایش به تشیع به اعلام و ترویج عقیده خود بر منابر پرداخت و موج گسترده ای در مصر ایجاد کرد و هزاران نفر از مردم با شنیدن سخن حق او، محبت فطری خود نسبت به اهل بیت را در این شخصیت یافتند و از او پیروی کردند.

این موج به سرعت در مصر منتشر شد و مردم سخنان او را بر سر زبانها نقل میکردند و به این ترتیب بود که وهابیت کوردل این شخصیت و رهبر شیعه را تهدیدی برای خود احساس کردند.

* اولین بازداشت در زمان حسنی مبارک

در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار جهت تحقیق و بازجویی بازداشت شد و به تهمت اعلام ولایت علی بن ابی طالب و ترویج تشیع زندانی شد و این تهمتی بود که شیخ از خداوند متعال خواست که او را همواره با این تهمت همراه سازد و پس از این بود که شیخ حسن شحاته از امامت نماز جماعت، منبر و تبلیغ و سفر به کشورهای دیگر محروم شد. شیخ حسن همچنین بار دیگر در سال ۲۰۰۹ نیز همراه ۳۶۰ نفر مصری شیعه بازداشت شد.

او همزمان با تبلیغات شدید رسانه ای علیه تشیع و حسینیه های شیعی در جولای ۲۰۱۲ در حسینیه روستای هربیط مورد اعتراض و حمله نسبی قرار گرفت اما مردم روستا هیچ خشونتی را علیه شیعیان موجود در حسینیه انجام ندادند. اما سؤال اینجا است که جنایت خونین اخیر که منجر به شهادت چند تن از شیعیان مصر آن هم فقط به اتهام گرایش به مذهب و عقیده خاص، تحت تاثیر چه عواملی صورت گرفته است؟ بدون شک چنین جنایاتی متاثر از تبلیغات طایفی علیه شیعه است که در چند سال اخیر شدت گرفته است و تمام نهادهای دینی مصر از جمله الازهر در آن سهیم بوده اند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + = 14