سلفی ها، القاعده، جهادی ها، همگی خوارج امت اسلامی اند

download (1)این گروه های تندرو که سلفی و جهادی خوانده می شوند، نفوذی در کشورهای اسلامی نداشته و قبل از بیداری اسلامی نیز بر ضد الازهر و تمام امت اسلامی برخاسته بودند. آنها خوارج امت اسلامی هستند. هیچ شکی نیست که آنها از صف امت اسلامی جدا و سلاح برداشته اند.

حسن الشافعی مشاور ارشد شیخ الازهر و رئیس فرهنگستان عربی در گفتگو با بی بی سی فارسی، اسلام را دین سیاست خوانده و جدایی دین از سیاست را نامفهوم می خواند.

خبرنگار بی بی سی: پس از بهار عربی (بیداری اسلامی) برخی گروه هایی ظهور کرده اند که افراطی خوانده می شوند، سلاح به دست گرفته و خشونت از خود بروز می دهند. ناظران معتقدند که این گروه ها در مورد دین و سیاست از دیدگاه الازهر پیروی نمی کنند.

حسن الشافعی: هیچ تغییری در موضع این گروه ها چه قبل و چه بعد از بیداری اسلامی اتفاق نیافتاده است همچنین در میزان محبوبیت شان بین مردم نیز تغییری رخ نداده است.

من اکنون با امانت و صراحت کامل بگویم که این افراد بر همان باورهای قبلی ایستاده اند. هیچ تغییری در موضعشان رخ نداده است. اینان نه تنها الازهر را قبول ندارند بلکه همه فقه اسلامی را که در ۱۴ قرن گذشته پای گرفته را رد کرده و فقه جدیدی را برای خود آفریده اند. آنها خود را مستقیما در برابر قرآن و سنت قرار داده اند. این ها حتی دانش کافی ندارند که فقه را از قرآن و سنت استنباط و استخراج کنند.

شیوه آنها در استفاده از خشونت نیز کهنه است اما آنچه که تازه است و من انتظار داشتم شما از من بپرسید این است که این ها قبلا تنها در برابر غیر مسلمانان از خشونت استفاده می کردند اما امروزه بر ضد مسلمانان و در داخل کشورهای اسلامی نیز از خشونت استفاده می کنند و می جنگند.

خبرنگار بی بی سی: منظور من نیز همین است؛ این گروه ها با القاعده در ارتباط مستقیم هستند و …

مشاور ارشد الازهر: من به عنوان دانشمند مسلمان می گویم که القاعده رهبر جهان اسلام نیست و این گروه های وابسته به آنان نیز نیروهای تاثیرگذاری در کشورهای مسلمان نمی باشند. این جریان ها در غرب بزرگنمایی می شوند و من می ترسم که این بزرگنمایی عمدی باشد.

امر تازه ای نیست که این گروه های خشونت طلب، همه رژیم های مسلمان را چه اسلام سیاسی در آن حاکم باشد و چه جریان های دیگر را کفر و طاغوت بخوانند. این گروه ها زمانی که من در پاکستان بودم، بنده را مسلمان نمی دانستند و حتی جواب سلام من را هم نمی دادند.

این گروه های تندرو که سلفی و جهادی خوانده می شوند، نفوذی در کشورهای اسلامی نداشته و اگر هم هست بیشتر نشده است. این گروه ها قبل از بیداری اسلامی نیز بر ضد الازهر و تمام امت اسلامی برخاسته بودند. آنها خوارج امت اسلامی هستند. هیچ شکی نیست که آنها از صف امت اسلامی جدا و سلاح برداشته اند.

بر طبق آیه ۹ سوره حجرات؛ هر گاه دو گروه از مومنان وارد جنگ شوند، در میان آنها صلح برقرار کنید و اگر یکی بر دیگری رقابت کرد یعنی بر ضد نظام مشروع حاکم ، سلاح برداشت و برخاست، با گروه رقابت گر بجنگید تا به فرمان خداوند بازگردد، هرگاه که بازگشت؛ صلح بینشان برقرار کنید






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 6 =