واکنش جهان اسلام به جنایت اخیر در مصر

 l_157893 خون این شهید مکر عالم نمایان مکّار و سیاست کاران مزوّر را باطل خواهد کرد و بی شک آغاز یک بیداری جدید در سرزمین مصر و سایر کشورهای اسلامی خواهد بود.  جنایت هولناک و شهادت مظلومانه چند تن از شیعیان مصر، دل ها را به درد آورد و اشک ها را جاری ساخت، به ویژه این که این جنایت در ایام ولادت یگانه حجت الهی بر روی زمین انجام گرفت.

اجیر کردن عده ای چماق دار و اراذل و اوباش، حمله به مراسم جشن پیروان اهل بیت (عدر روستای «زاویه أبومسلم» در در استان “الجیزه” مصر، به آتش کشیدن آن خانه و به انجام رساندن جنایاتی که قلم، قاصر از بیان است، جنایتی است که تاریخ، کمتر مانند آن را به خود دیده است و به طور حتم، خون شیخ حسن شحاته و همراهانش، مکتب پرافتخار اهل بیت را نه تنها در مصر و شمال آفریقا که در سراسر جهان آبیاری خواهد کرد. این جنایت هولناک با واکنش های مختلفی مواجه بوده است و همچنان ادامه دارد:

* الازهر: قتل شیعیان از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است

الازهر در بیانیه خود قتل چهار شیعه در روستای ابومسلم در الجیزه را حادثه‌ای خونین توصیف و تاکید کرد: این جنایت یکی از بزرگ‌ترین گناهان کبیره و از اعمال منکری است که شرع آن را به شدت حرام کرده و قانون نیز مرتکب این عمل را مجازات می‌کند. الازهر افزود: این حوادث برای مصری‌ها عجیب است و هدف از آن نیز برهم زدن ثبات کشور در این لحظه حساس است و اینکه مصری‌ها را به سمت فتنه سوق دهند و بر این اساس دولت و ملت مصر باید هوشیار باشند. الازهر همچنین از نهادهای مربوطه خواست تا سریعا درباره این حادثه تحقیق کرده و کسانی را که مرتکب این عمل شده‌اند به اشد مجازات محکوم کنند.

* حزب الله:  این جنایت وحشیانه در مصر بی‌سابقه است.

 حزب‌الله لبنان در بیانیه خود اعلام کرد: اقدامات تحریک‌آمیز گروه‌های افراطی که با حمایت طرف‌های خارجی صورت می‌گیرد و حزب‌الله نیز بارها نسبت به آن هشدار داده است، در نهایت به ارتکاب جنایت وحشیانه منجر شد. این جنایت وحشیانه ابدا با روحیه ملت مصر و فرهنگ برابری، اعتدال و تنوعی که مصر از آن برخوردار است، سازگاری ندارد. مسئولان مصری اقدامات لازم را برای دستگیری همه مجرمان و تحویل آنها به دادگاه اتخاذ نمایند.

* آغاز یک بیداری جدید در سرزمین مصر

حجت الاسلام والمسلمین هادوی تهرانی عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و رئیس موسسه رواق حکمت ابراز داشت: شهید حسن شحاته شب میلاد امام منتظر عجل الله فرجه الشریف به دست کوردلان بی عقل به شهادت رسید تا ستاره ی دیگری در آسمان عاشقان ولایت باشد و راه را برای جویندگان حقیقت روشن کند. شهید حسن شحاته که در مسیر عشق به اهل بیت علیهم السلام رنج های فراوان را به جان خریده بود، با شهادت مظلومانه خویش عشق به سالار شهیدان را به مفتیان بی خبر از اسلام و سیاست پیشگانی که اسلام عزیز را ملعبه ی اهداف پلید خویش قرار داده اند، نشان داد.

وی افزود: خون این شهید مکر عالم نمایان مکّار و سیاست کاران مزوّر را باطل خواهد کرد و بی شک آغاز یک بیداری جدید در سرزمین مصر و سایر کشورهای اسلامی خواهد بود. مسئولیت پیگیری سریع این اقدام وحشیانه را بر عهده ی دولت مصر می دانم و یقین دارم خردمندان مصری از درگیری های مذهبی جلوگیری خواهند کرد و با تقبیح این اقدام ددمنشانه، فتواهای خالی از حقیقت تکفیریان بی خرد را فاقد اعتبار اعلام خواهند نمود.

* احمد راسم النفیس: مرسی مسئول است

«احمد راسم النفیس» از رهبران شیعه در مصر گفت: قتل شیعیان، در راستای جنایت‌های پاکسازی نژادی و کشتار جمعی است. «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر در این قضیه مسئول است و اگر دست به اقدامی نزند از مسئولیت خود شانه‌خالی کرده و باید در برابر دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.

* وزارت خارجه ایران: مردم مصر، این توطئه شوم را خنثی کنند

وزارت امور خارجه کشورمان قتل وحشیانه شهروندان شیعی مصر را مغایر با دین اسلام و کتاب و سنت پیامبر اکرم(ص) توصیف کرد و ابراز داشت: اطمینان دارد که ملت فهیم و انقلابی مصر به مدد رهبران مدبر خویش همانگونه که در گذشته توطئه صهیونیستی اختلاف انگیزی میان اسلام و مسیحیت را خنثی و از انقلاب و وحدت ملی خود دفاع کردند، در قبال توطئه شوم تفرقه افکنانه میان فرق اسلامی نیز هوشیارانه برخورد خواهند کرد و مانع هر گونه نفاق افکنی خواهند شد.

* ریاست جمهوری مصر؛ تعقیب و دستگیری عاملان جنایت

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای بر مخالفت کامل خود با چنین اقدامات جنایتکارانه تاکید کرد و افزود: دستورات لازم به دستگاه‌های مسئول برای تعقیب و دستگیری عاملان این جنایت فجیع و تحویل آنها به دادگاه صادر شده است. دولت هرگز در برخورد با کسانی که سعی دارند امنیت و ثبات کشور را به بازی گرفته و وحدت جامعه را برهم بزنند، کوتاه نخواهد آمد.

* عمرو موسی: قتل شیعیان جنایتی هولناک در نتیجه سخنان نژادپرستانه است

عمرو موسی رئیس حزب کنگره مصر تاکید کرد: این جنایت هولناک، به دور از انسانیت است. قتل و به زمین کشیدن افراد به دلیل عقیده و مذهب در نتیجه سخنان تحریک‌آمیز و نژادپرستانه و نیز سوء استفاده از مسائل مذهبی برای تحقق اهداف سیاسی تنگ‌نظرانه است. بار دیگر باید برای ایجاد تفاهم و همزیستی تلاش کنیم نه اینکه آتش فتنه طایفه‌ای و مذهبی را شعله‌ور کرده و تفرقه در میان ملت ایجاد کنیم.

* سفیر مصر را از بغداد اخراج کنید

شیعیان عراق با تجمع در برابر سفارت مصر در بغداد و اعتراض به کشته شدن یکی از رهبران شیعیان مصر و سه تن از همراهان او به دست تندروهای این کشور خواستار اخراج سفیر مصر از عراق شدند. این تجمع در اعتراض به اقدام برخی از تندروهای مصری در به قتل رساندن یکی از رهبران شیعیان مصر و سه تن از همراهان او صورت گرفت. شیعیان عراق خواستار اخراج «شریف شاهین» سفیر مصر در بغداد شدند.

* نخست وزیر مصر: مجازات قاتلان، عبرتی برای دیگران خواهد بود

«هشام قندیل» نخست‌وزیر مصر این حادثه هولناک را مغایر با اصول و تعالیم شریعت آسمانی دانست  گفت که تحقیقات مربوط به این حادثه را با نهادهای مربوطه مسئول اجرای عدالت پیگیری می‌کند تا عاملان ارتکاب این جنایت را مجازات کرده و عبرتی برای کسانی باشند که سعی دارند وحدت ملی را برهم بزنند.

* بیانیه مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام

 مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام طی بیانیه ای قتل شیخ شحاته و یارانش را متوجه حکومت مصر بویژه رئیس جمهور این کشور «محمد مرسی» نموده است که یک هفته پیش با شرکت در گردهمایی سلفیون تکفیری و نشان ندادن عکس العمل به سخنان آنها در آن جلسه مبنی بر کافر بودن شیعیان، بر عملکرد آنان و مباح بودن جان و مال و ناموس شیعیان صحه گذاشت.

در این بیانیه همچنین مسأله مهمی فاش شده است و آن اینکه مطابق گزارش ها و تصریحات برخی از سران تکفیری این کشور، فهرستی از رهبران شیعه مصر تهیه شده و قرار است که این افراد نیز مانند شیخ شحاته به خاک و خون کشیده شوند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 8 = 11