دولت آینده رویکرد انتفاعی به فعالیت‌های فرهنگی نداشته باشد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر،رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی و عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تخصیص اعتبارات مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی را مهم دانست و گفت: رویکرد انتفاعی داشتن به فعالیت‌های فرهنگی باعث می‌شود که نتوان کار خاصی در این حوزه انجام داد و ضروری است دولت آینده از این نوع رویکرد پرهیز کند.حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم در عرصه فرهنگی اظهار کرد: دولت نهم و دهم در مقایسه با سایر دولت‌ها عملکرد خوبی داشته و توانسته در برخی از امور که نیاز به زیرساخت‌هایی داشته به خوبی حمایت کند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با طرح این سؤال که آیا اقدامات دولت نهم دهم در عرصه فرهنگ در تراز جمهوری اسلامی بوده است یا نه؟ گفت: اگر بخواهیم از منظر به مسائل نگاه کنیم، با توجه به اینکه انقلاب ما فرهنگی است و اساساً جمهوری اسلامی را با یک رویکرد فرهنگی می‌شناسند و طبیعتاً انتظار می‌رود این نظام با زبان فرهنگ و هنر سخنان خود را مطرح کند، به نظر می‌رسد نتوانستیم در این حد موفق باشیم.

منتخب مردم مشهد در مجلس افزود: البته در مقام قیاس، دولت نهم و دهم توانست اقدماتی در عرصه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی کشور انجام دهد و در این زمینه موفق‌تر از سایر دولت‌ها عمل کرده و مسائل فرهنگی توجه داشته است؛ لذا رشد و توسعه زیرساخت‌ها و اعتبارات بخش فرهنگی کشور در دولت نهم و دهم بیشتر بود.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ ایجاد معاونت قرآنی را از مصادیق توجه دولت به مسائل فرهنگی به ویژه در حوزه دین عنوان کرد و گفت: اینکه در وزارت ارشاد معاونتی تحت عنوان معاونت قرآن ایجاد شود، رویکرد جدیدی بود که در دولت دهم اتفاق افتاد که باعث پیگیری جدی در مباحث قرآنی شد.

پژمان‌فر ادامه داد: عدد و رقمی که در توسعه و حمایت از مراکز قرآنی مطرح شد، بیش از سایر دولت‌ها بود، اما به هر حال انتظار می‌رفت به همه عرصه‌ها توجه شود.

وی با اشاره به تکلیف برنامه پنجم توسعه به دولت‌ در مورد تهیه پیوست‌های فرهنگی در همه زمینه‌ها اظهار کرد: یکی از وظایف دولت تهیه پیوست‌های فرهنگی با همکاری شورای انقلاب فرهنگی است که دولت باید مقدمات اجرایی شدن آن را فراهم کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به سایر تکالیف دولت پرداخت و گفت: تکالیف فراوانی دولت در عرصه‌ها سینما، هنر و مباحث مربوط به حمایت از نشریات مکتوب و دیجیتال و رسانه‌ها وجود دارد که گام‌هایی در این زمینه برداشته شده اما انتظار می‌رفت شتاب و عمق بیشتری داشته باشد.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که دولت بعدی باید حامل و دارنده نقاط قوت دولت قبلی و جامع آن نقاط قوت باشد و نقاط ضعفی دولت‌های قبلی را نداشته باشد، امیدواریم در دولت یازدهم با توجه به اینکه خود را دولت فرهنگی معرفی کرده، اتفاقات خوبی برای حوزه‌های فرهنگی رقم بخورد.

پژمان‌فر تخصیص اعتبارات مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی را مهم دانست و گفت: رویکرد انتفاعی داشتن به فعالیت‌های فرهنگی باعث می‌شود که نتوان کار خاصی در این حوزه انجام داد؛ طبیعتاً برای اینکه این فعالیت‌ها را بتوانیم پیش ببریم باید نسبت به موضوع فرهنگ حمایت‌های لازمی در عرصه تصویب قوانین و مباحث بودجه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگی خلأهایی وجود دارد، تهیه نقشه جامعی در این عرصه را ضروری عنوان کرد و افزود: در برخی از حوزه‌های فرهنگی دستگاه‌های متعددی به طور موازی ورود پیدا کرده‌اند و گاهی در کار یکدیگر دخالت می‌کنند و اگر اشکالی در پیشبرد کارها به وجود بیاید، این اشکلات را به دوش همدیگر می‌اندازند؛ برای رفع این مشکل نیاز به یک نگاه جامع فرهنگی داریم.

نماینده مجلس نهم خاطرنشان کرد: در سوی دیگر نیز بخش‌هایی هستند متولی خاصی ندارند و دستگاه و نهادی نیست که به صورت مشخص در این عرصه ورود پیدا کرده و نقش‌آفرینی کند.

عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ افزود: مثلا در موضوع «سبک زندگی» دستگاه‌ مشخصی نداریم که وظیفه توسعه فرهنگ و آموزش سبک زندگی را بر عهده داشته باشد و بررسی این روند را به عهده بگیرد و بتواند پاسخ‌گو باشد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر اظهار کرد: در این عرصه‌ها نیز مشکلاتی داریم که مربوط به ساختار عرصه فرهنگی در کشور می‌شود و امیدواریم دولت یازدهم با همکاری مجلس بتوانند اقدامات مناسبی در این زمینه‌ها انجام دهد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = 10