انتقاد از بی‌توجهی به پایان نامه‌های قرآنی در کشور

IMAGE633811162342183506 رییس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از بی توجهی به پایان نامه‌های قرآنی در کشور، خواستار استفاده بیشتر مبلغان از قرآن در خطابه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن قرائتی شامگاه یکشنبه در جمع روحانیون و طلاب قزوین در مسجدالنبی(ص)، اظهار کرد: حق قرآن ادا نشده است و از مدرسین حوزه می خواهم خطوطی را که بر ما حاکم شد و نگذاشت قرآن حاکم شود را اصلاح کنند چراکه باید کارها از آغاز قرآنی باشد، منبرها قرآنی باشد تا همه سخنان برخاسته از قرآن و حدیث باشد، باید دو سوم مطالب منبری ها قرآن باشد، قرآن متعلق به همه است ولی هرکس با سوادتر است، استفاده بیشتری از قرآن می برد.

وی ادامه داد: همان گونه که هرچیزی فصلی دارد، فصل قرآن نیز رمضان است از این رو اهمیت ماه مبارک رمضان به روزه نیست بلکه به قرآن است به طوری که خداوند سبحان در قرآن کریم عظمت ماه مبارک رمضان را به قرآن می داند نه به روزه از سویی وقتی سر امام حسین(ع) بالای نیزه رفت قرآن می خوانند و این بدین معنی است که این سرم می گوید از تن جدا می شوم ولی از قرآن جدا نمی شوم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: متأسفانه در برخی از منبرها کمترین استفاده از قرآن می شود از این رو باید در ماه مبارک رمضان نهضتی برای قرآن راه بیندازیم و همانطور که قرآن خودش می فرماید این کتاب آسمانی را جدی بگیریم.

وی تصریح کرد: اگر به سخنان علمای بزرگ و برجسته در سال های پایانی عمرشان دقت کنیم، می بینیم که همه آنها اقرار می کنند که آنطور که باید به قرآن نپرداخته ایم و بیشتر خودمان را سرگرم صوت و لحن قرآن کردیم، حال آنکه اگر فتنه ها زیاد شد باید به قرآن رجوع کنیم و در سختی ها از قرآن یاری بجوییم.

حجت الاسلام قرائتی اضافه کرد: برخی از افراد که حتی به قرآن بی توجه هستند به اسم دین می گویند دین از سیاست جداست و این در حال است که ۵۰۰ آیه سیاسی داریم که اثبات می کند دین از سیاست جدا نیست.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر در حوزه قرآن این است که برخی از فارغ التحصیلان دانشگاه نمی توانند حتی یک صفحه قرآن بخوانند که این امر یا ناشی از جهالت و یا ناشی از غفلت است، توصیه من این است قرآن را اصل قرار دهید و پرداختن به مسائل دیگر همچون تاریخ قرآن، کتابت قرآن، قاریان قرآن و امثالهم فایده ای ندارد از این رو یک اصل را فراموش نکنید که آنچه می آموزید باید علمی واجب یا مستحب باشد و یا مشکلی را برای جامعه و یا فرد حل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: متأسفانه درس های امروز حوزه و دانشگاه نه واجب است و نه مستحب و نه مشکل فرد یا جامعه ای را حل می کند حتی در رساله مراجع مطالبی هست که لزومی ندارد مانند شک بین دو و پنج که حتی هیچ جنی نیز چنین شکی نمی کند، در واقع چرا ما باید به دنبال علمی برویم که هیچ سودی ندارد.

وی توضیح داد: برخی قرآن نمی خوانند و برخی نیز به خیال عدم فهم قرآن از تدبر در قرآن می ترسند، حال آنکه خداوند سبحان خود، ما را به تدبر در قرآن فراخوانده است و اگرچه ما نمی توانیم به اندازه اهل بیت از قرآن بهره ببریم ولی بدانیم که هرکس در قرآن تدبر کند و عمیق تر بنگرد، دستاورد بیشتری به دست خواهد آورد.

حجت الاسلام قرائتی اظهار داشت: متأسفانه برخی می گویند کسی که فقه و اصول نخواند قرآن را نمی فهمد که این حرف درستی نیست، مگر سلمان و ابوذر قرآن را نفهمیدند، اگر کسی می خواهد چنین سخنی بگوید باید اظهار کند که هرکس فقه و اصول را بخواند درکش از قرآن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: آخرت پیامبر اکرم(ص) و قرآن به خاطر رها کردن قرآن شکایت می کند و ما باید آن روز پاسخ دهیم که چرا کاری کردیم که آن شخصی که رحمه للعالمین است ناراحت شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: اگر به دنبال هر سایتی و هر حرفی رفتیم به خاطر این است که دستمان از قرآن خالی است؛ یک زمانی در دوران آقای هاشمی رفسنجانی به او می گفتند سردار سازندگی حال آنکه سردار سازندگی ذوالقرنین است و یا در دوران خاتمی حرف از گفتگوی تمدن ها آمد و این هم در شرایطی بود که قرآن سراسر از قال، قالوا و قل های گوناگون است و بعد هم که در دوران احمدی نژاد حرف از هدفمندی و عدالت زد باید بدانیم که این عدالت را قرآن حتی درباره حیوانات هم گفته است.

وی افزود: نتیجه این حرف ها این است که باید توبه کنیم و به سمت قرآن و درس نهج البلاغه برویم یعنی قرآن و نهج البلاغه باید جزء متن شوند در حالی که مهجور هستند.

حجت الاسلام قرائتی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) می دانست که حق امیرالمومنین علی(ع) غصب می شود، در حق حضرت زهرا(س) چه می شود و با حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مردم چه می کنند ولی از مظلومیت آنها سخنی نگفت و شکایت نکرد بلکه از مهجوریت قرآن شکایت کرده است.

وی توضیح داد: اگر ما با قرآن مرتبط باشیم بسیاری از مطالب را بهتر درک می کنیم؛ امام فرمود حفظ نظام از نماز واجب است و این کلام مبتنی بر همان آیه سوره جمعه است که می گوید آنها که نماز را رها کردند ولی رها کردن آنها را از رهبری می داند یعنی رها کردن رهبر از نماز بدتر است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: من مخالف درس های فعلی حوزه نیستم ولی حوزه ای که قرآن و نهج البلاغه به اندازه مکاسب و رساله ارزش نداشته باشد، چه فایده ای دارد.

وی افزود: متأسفانه گاهی در کشور کارهای بی فایده ای انجام می شود به عنوان نمونه از کسی که روی دانه برنج آیه الکرسی نوشته است، تجلیل می کنند و یا اینکه یک نفر قرآنی را روی ۴۰ تن ورق نوشته است؛ این کارها چه فایده ای دارد.

قرائتی اظهار کرد: توصیه من به روحانیون این است که بیش از ۲۰ دقیقه حرف نزنید چراکه مردم در ۲۰ دقیقه اول به صحبت ها دل می دهند، در ۲۰ دقیقه دوم خسته می شوند و در ۲۰ دقیقه آخر دیگر گوش نمی دهند و توصیه دیگر بنده به روحانیون است که بین دو نماز سخنرانی نکنند این کار گروگانگیری است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور پایان نامه‌های قرآنی نوشته می‌شود ولی استفاده نمی‌کنند و از آنها هیچ بهره ای برده نمی شود، ما به دنبال علوم غیرضروری همچون حلال یا حرام بودن گوشت خرگوش هستیم و یا اینکه به دنبال تبر حضرت ابراهیم(ع) می گردیم، دانستن مطالبی از این دست هیچ فایده ای برای ما ندارد، پیش از ما قرآن را نچشیدند، ما نیز نچشیدیم و به نسل نو نیز نچشاندیم در نتیجه سر برخی از کارها مانند حج بیداریم اما به زکات که می رسیم، تعطیل می شویم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + = 10