مشکلات چندین ساله در چند ماه و چند روز حل نمی‌شود/ به آینده امیدوارم

13920326000426_PhotoAرئیس‌جمهور منتخب ایران با بیان اینکه مردم به خوبی می‌دانند که مشکلات چندین ساله در چند ماه و چند روز حل نمی‌شود و بایستی مشکلات را با مدارا و سعه صدر تحمل کنند گفت: به آینده و حل مشکلات بسیار امیدوارم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران که در جمع گروهی از علما و روحانیون در تالار وزارت کشور سخن می‌گفت با اشاره به نقش علما و روحانیون در خلق حماسه سیاسی گفت: روحانیون، خطبا و علما از منابع و تریبون‌ها برای خلق حماسه سیاسی که مورد‌ تاکید مقام معظم رهبری بود اقدام کردند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان، افزود: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن و ماه رحمت و مغفرت الهی است که در این ماه خطبا روش خاص خودشان را خواهند داشت.

روحانی ماه رمضان را فرصتی مغتنم برای سخن گفتن با علما و روحانیون خواند و اظهار داشت: در این ماه درهای رحمت الهی باز خواهد بود دلهای مردم بیش از گذشته آماده‌تر می‌شود و گوشها شنواتر خواهد شد.

* طلبه هستم و به داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران با بیان اینکه یک طلبه هستم و به یافته‌ها و داشته‌های طلبگی خود افتخار می‌کنم، افزود: اعتماد اکثریت مردم ایران به این طلبه آن هم در سایه پرتو حماسه سیاسی سرنوشت‌ساز که مدنظر مقام معظم رهبری بود برای همه مایه مباهات و افتخار است و از سوی دیگر مسئولیت را برای بنده سنگین‌تر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه از بزرگان، مراجع تقلید، علما و روحانیون استمداد دعا، نصیحت و حتی نقدهای دلسوزانه دارم، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تخریب‌هایی که در طول سالیان گذشته به روحانیت معظم وارد شده بود، تخریب‌های که نه از سوی افراد به ظاهر متدین، بلکه افرادی که در قرابت به دین و اهل دین دو آتشه بودند مردم رفتار دیگری داشتند.

* مردم به تخریب‌هایی که علیه روحانیت صورت می‌گرفت پاسخ دادند

وی با تاکید بر اعتماد مردم به روحانیت گفت: مردم به تخریب‌هایی که علیه روحانیت صورت می‌گرفت پاسخ دادند و خواستند بگویند که روحانیت را ورای مسائل سیاسی می‌بینند و به آن می نگرند.

روحانی با تأکید بر اینکه جایگاه روحانیت در جامعه ما محفوظ است و از امتیازات ویژه نهاد روحانیت در تاریخ مردمی بودن این نهاد بوده است، ادامه داد: این از دل ایمان و خواست مردم برآمده و همواره مردم را به عنوان تکیه‌گاه خود قرار داده است.

* امروز اساس قدرت ملی ما را مردم تشکیل می‌دهند

رئیس‌جمهور منتخب مردم تصریح کرد: به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فراز و نشیب‌های بعد از انقلاب با تکیه بر مردم بوده است و امام و روحانیت همواره بر مردم تکیه داشته‌اند. از این رو اساس قدرت ملی ما را امروز مردم تشکیل می‌دهند.

* اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت باید برقرار باشد

وی با تأکید بر اینکه هویت روحانیت در مردمی بودن آن است و روحانیت همواره باید مستظهر به اعتماد و حمایت مردم باشد، افزود: ادامه جایگاه این نهاد و پایداری آن در سایه نزدیکی با مردم محقق می‌شود و حساسیت این مسئله امروز بیش از همیشه است که اعتماد متقابل بین مردم و روحانیت باید برقرار باشد.

روحانی، روحانیت را زبان و نهاد واسط بین مردم و حکومت دانست و تأکید کرد: روحانیت باید سخنگوی حرمت، عزت و حقوق اساسی مردم باشد و خواست جامعه برای اصلاح و بهبود، معیشت و ارتقای اخلاق را به حاکمان منتقل کند.

رئیس‌جمهور منتخب مردم وظیفه حکومت را تأمین امنیت، عظمت، زندگی و حقوق مردم برشمرد و ادامه داد: کارهای ما به عنوان مسئولان نظام اسلامی کمابیش به پای روحانیت نوشته می‌شود و از این رو هیچگونه شکاف و گسستی بین حکومت و روحانیت با مردم در شرایطی که آنها به تغییر و تحول امید بسته‌اند، نباید وجود داشته باشد.

* جلب اعتماد مردم کلید اصلی همه مشکلات است

وی با اشاره به احتمال وجود خطا در هر انسانی تصریح کرد: هیچ اشکالی ندارد که حکومت اسلامی به مردم بگوید چه موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشته یا کجا توانسته‌ است برنامه خود را به خوبی اجرا کند؛ جلب اعتماد مردم و تکیه بر همبستگی آنها کلید اصلی همه مشکلات است هرچند که باید در این مسیر تحمل نظرات صاحب‌نظران را داشته باشیم و بدانیم دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

روحانی با تأکید بر اینکه این مردم هستند که برای حل مشکلات کشور باید در صحنه حضور یابند و دولت تسهیل کننده و سامان‌دهنده است ادامه داد: مردم و بخش‌های غیردولتی در یک منظومه سامان‌ یافته باید برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند که در این میان نقش روحانیت و علماء بسیار تعیین کننده است.

رئیس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به نیاز جامعه به برخورداری از یک دولت قوی خاطرنشان کرد: امروز زمینه مشارکت مردم فراهم شده و مردم با امید به آینده در این انتخابات حضور یافته‌اند اما این مشارکت و حضور آغاز راه است. لذا ما باید زمینه مشارکت مردم را بیشتر کنیم و از سوی دیگر نیز زمینه تصدی‌گری دولت در امور جامعه و مردم را کاهش دهیم.

*دولت قوی و مقتدر به معنای دولت مداخله‌گر در زندگی خصوصی مردم نیست

وی ادامه داد: دولت قوی و توانمند به معنای دولت مداخله‌گر و متصدی در همه امور و محدودکننده در زندگی خصوصی مردم نیست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومی و تقویت سرمایه اجتماعی است، ارائه خدمات، کم کردن رنج‌ها و مشکلات مردم، زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی همه شهروندان در جهت درست، باید خواست تحول‌خواهان جامعه و مردم باشد.

وی افزود: باید مردم را محرم بدانیم. باید مردم را صاحب کشور بدانیم و با آنان حرف بزنیم و باید حرف مردم را با روی گشاده بشنویم، مردم ما ملت فهیم و موقع‌شناس و بزرگواری هستند و اگر مطمئن شوند راهی که دولت آغاز کرده، راه درستی است، همه مشکلات را تحمل می‌کنند.

رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم می‌دانند مشکلات چندین ساله در چند روز و در چند ماه حل نمی‌شود، مردم صداقت می‌خواهند، مردم از دولت قوی سدید می‌خواهند، کلام دولت، کلام روحانیت و کلام همه باید قول سدید باشد، قول سدید کلام محکم، استوار، راست و درستی است.

وی با تاکید بر اینکه جز با راستگویی و درستگویی و سخن قوی و مستحکم، کار پیش نخواهد رفت گفت: قول سدید قول میانه و معتدلانه است، هم دولت باید قولش سدید باشد و هم علما و روحانیت.

روحانی خاطرنشان کرد: مسائل معیشتی مردم تورم، گرانی و بیکاری نه تنها دامن طبقات پایین جامعه را فرا گرفته بلکه حتی دامن طبقات متوسط جامعه را هم فرا گرفته است اما باید مردم نسبت به آینده احساس اطمینان کنند و باید احساس کنند سرمایه‌های مادی و معنوی آنها افراط نخواهد شد.

وی با بیان اینکه باید افراط و تند‌روی کنار گذاشته شود، متذکر شد: افراط و تندروی همواره به ما ضربه زده است، مردم باید احساس امنیت و آرامش، احساس امنیت فکری، سیاسی و اقتصادی کنند.

*هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلات دولت یازدهم مواجه نبوده است

رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه امروز مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی ماست تصریح کرد: بنده با آگاهی از همه مشکلات در این راه قدم گذاشته‌ام، هیچ دولتی در تاریخ ایران با مشکلاتی که دولت یازدهم با آن روبروست، مواجه نبوده است، ولی من امیدوارم و به آینده امید دارم.

وی ادامه داد: با کمک مردم و حمایت آنان، مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت البته باید فرصت و زمان لازم در اختیار دولت یازدهم قرار گیرد، مردم به خوبی می‌دانند که تا فرصت‌های لازم، بایستی مشکلات را با صبر و مدارا و سعه صدر تحمل کنند. نقش حکومت و نقش روحانیت در قبال مسائل جامعه یکسان نیست.

روحانی با ذکر این نکته که روحانیت یک نهاد مستقل مردمی است، یادآور شد: هیچگاه نباید استقلال این نهاد صدمه ببیند، مردمی بودن و استقلال داشتن به معنای فاصله گرفتن از دولت و حکومت نیست، نهاد روحانیت به عنوان نهاد پایدار مورداعتماد مردم باید نقش‌آفرین باشد، البته این بدان معنا نیست که روحانیت بخشی از دولت باشد یا نباشد، روحانیت مستقل است.

رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه دولت یازدهم ساز و کار لازم را برای ارتباط میان دولت و روحانیت و قاطبه روحانیون برقرار خواهد کرد تا از این نهاد مردمی تاثیر‌گذار، حداکثر استفاده را ببرد، گفت: اصولا در جامعه، نیاز به پیوند مستحکمی میان حکومت با مردم، حکومت با روحانیون ، روحانیون با روحانیون و روحانیون با مردم و حتی روحانیون با مسئولان دیگر مذاهب و ادیان داریم.

*جامعه اسلامی ما جامعه تک گویی نیست

روحانی تصریح کرد: جامعه اسلامی ما جامعه تک‌گویی نیست، ما از یک طرف باید از افراط و تند‌روی فاصله بگیریم، جامعه را باید جامعه‌ای سالم، طبیعی و معتدل بسازیم، از طرف دیگر باید گرایش‌ها و سلیقه‌های گوناگون را پذیرا باشیم چراکه در یک جامعه آزاد و بزرگ نمی‌توان یک سلیقه را حاکم کرد.

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه سخنان خود در جمع علما و روحانیون گفت: همانطور که در علوم، اختلاف نظر است و آن موجب تعالی انسان است، مباحثه و نقد و بیان نظرات گوناگون از روی دلسوزی از سوی کارشناسان و متخصصان می‌تواند موجب ارتقاء سطح آگاهی مردم و موجب مشارکت بیشتر مردم شود.

روحانی افزود: خطر آن زمانی است که بین ارکان جامعه شکاف به وجود آید. خطر آن زمانی که یک گروه خود را مساوی اسلام و انقلاب بداند، خود را مساوی ولایت فقیه بداند و گروه مقابل را ضد دین، ضد انقلاب و ضد ولایت فقیه معرفی کند. تمام مشکلات از این جا نشأت می‌گیرد.

*رشد و تعالی بدون بالا بردن سعه صدر امکان پذیر نیست

وی با اشاره به اینکه رشد و تعالی بدون بالا بردن سعه صدر امکان پذیر نخواهد بود، تاکید کرد: هر شهروند ایرانی ممکن است گرایش خاص سیاسی و اجتماعی داشته باشد. این افراد نباید این گرایش‌ها را عین اسلام بداند، باید روحانیت ما ورای مسائل روزمره سیاسی در چارچوب ترویج نظام اسلامی این وظیفه سنگین را بر دوش خود احساس کند، البته ما دارای خطا واشتباه هستیم اما مهم این است که دغدغه ما دغدغه اسلام و مردم و کشور باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: باید از راهی که رهبری پیش پای ما گذاشته، بهره ببریم. مقام معظم رهبری فرمودند حتی آنانی که دلخوری از نظام دارند پای صندوق رای بیایند، واقعیت این است که ما باید مردم را انتخاب‌گر بدانیم ما باید بیان حق را به مردم عرضه کنیم اما بدانیم که انتخاب با مردم است.

*روحانیت و دولت نباید خود را قیم مردم بداند

رئیس‌جمهور منتخب در جمع علما و روحانیون با تاکید بر اینکه روحانیت و دولت نباید خود را قیم مردم بداند، تصریح کرد: ما همه خدمتگزار ملت هستیم. روحانیت دارای دو نوع حیثیت است در حیثیت شخصی، روحانیت می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد اما در حیثیت حقوقی ورای گرایش‌های شخصی و در بالای منبر و کنار محراب باید عمومی عمل کند و در آنجا دغدغه نظام و کشور را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رسالت روحانیت در بیان احکام خدا باید تؤام با امانت باشد،‌خاطرنشان کرد: ما باید آنچه حق است بیان کنیم و یادمان باشد تفسیرهای گوناگونی از احکام اسلام وجود دارد و این قضیه را مطلق نکنیم. مانند تقابل فقه و فلسفه نکنیم که این آن را از حق جدا می‌دانست، ما باید با سعه صدر به قضایا نگاه کنیم.

روحانی در ادامه افزود: جامعه باید احساس کند روحانیون پناهگاه آنان هستندو مدافع کرامت انسان‌ها هستند. روحانیت باید با سعه صدر گرایش‌های مختلف را تحمل کند، اگر اشکالاتی را در برخی گرایش‌ها می‌بینیم با حکمت و موعظه و جدال احسن با آنان برخورد کنیم نه با انگ و اتهام.

رئیس‌جمهور منتخب جلب و جذب جوانان را نقش روحانیت دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که جامعه ما جوان است و جوانان ما ویژگی‌های خاص خود را دارند، اگر گاهی در رفتار آنان ایراد می‌بینیم باید باور داشته باشیم اکثر جوانان ما در اعتقاد دینی خود پایدار و معتقد هستند. همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تمام جوانان ما به معاد و روز قیامت معتقدند و با این وضعیت باید به جذب جوانان بپردازند و این کار با لحن تند امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اگر انحرافی هست باید آن را اصلاح کنیم اما باید بدانیم سروکار ما با جسم جوانان نیست بلکه با فکر و اندیشه و روح آنان است و راه اصلاح آن با سعه صدر و بیان نقد و قول سدید است. اگر هم احساس کردید پرسش جوانان از ما به حق است و پاسخ لازم را ندارید در اصلاح خود بکوشید.

روحانی خاطرنشان کرد: جوانان باید احساس حرمت کنند و احساس پدری نسبت به روحانیت داشته باشند و خود را فرزند جامعه اسلامی بدانند. همچنین همه ادیان و مذاهب نیز باید احساس کنند حقوق شهروندی آنان محفوظ است و احکام اسلام حقوق قانونی و شرعی آنان را مدنظر قرار می‌دهد. درمنطق اسلام تمام انسان‌ها محترم هستند و اقتدار جمهوری اسلامی در آن است که در چارچوب قانون از آزادی و حرمت آنان حفاظت می‌کنند.

رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه تفکر شیعی بر مبنای عدل است، گفت: جامعه ما هم باید با مفهوم عدل و اعتدال آشنا شود اعتدال هم روش است هم راه. اعتدال هم مسیر است هم مقصد. اعتدال بدون عقلانیت و فاصله گرفتن از شعار و بدون علم‌گرایی و بدون تحول‌خواهی در کنار ثبات و آرامش معنا نمی‌دهد.

رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه با عقلانیت و اعتدال خواهیم توانست از چالش‌های داخلی، ملی و بین‌المللی عبور کنیم خاطرنشان کرد: باید بدانیم که در این مسیر سخت با صبر و حوصله، عقلانیت و اعتدال قادر خواهیم بود مشکلات را پشت سر بگذاریم.

روحانی در ادامه سخنان خود از روحانیت، فرهیختگان، دلسوختگان و دلباختگان نظام اسلامی خواست که به دولت یازدهم که در آستانه تشکیل قرار دارد یاری برسانند.

وی همچنین به برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد آرایش کابینه دولت یازدهم اشاره و تصریح کرد: برخی‌ها امروز با گمانه‌زنی‌ها هم خود و هم دیگران را خسته می‌کنند و گاهی نیز توقعات نابجایی در جامعه به وجود می‌آورند و برخی از این سخن‌ها و رفتارها نیز با اخلاق اسلامی سازگار نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد گمانه‌زنی رسانه‌ها نیز اینگونه گمانه‌زنی‌ها را نادرست دانست و گفت: برخی رسانه‌ها شخصی را برای وزارت خاصی در نظر می‌گیرند و برخی رسانه‌ها نیز برای شخصی شرط و شروط می‌گذارند بنابراین این جز خستگی ذهنی و فکری دستاورد دیگری نخواهد داشت.

روحانی به فعالیت خود برای تشکیل کابینه دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: من مدتی با دوستانی که نه ادعا و نه مطالبه‌ای دارند با دقت کار افراد نسبت به کابینه را آغاز کرده‌ام و امیدوارم در مدت مقرر شایسته‌ترین‌ها را بدون در نظر گرفتن ارتباطات حزبی و جناحی انتخاب کنم.

وی از مبلغان دینی نیز خواست تا در ماه مبارک رمضان ضمن تزکیه نفوس و دعوت به تقوا و پاکدمنی مردم را با مشکلاتی که کشور با آن مواجه است آشنا و از سویی دیگر مطالبات مردم را در چارچوب امکانات موجود در کشور تعریف کنند.

رئیس‌جمهور منتخب با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید بدون اعتماد و امید مردم راه به جایی نخواهد برد، گفت: همه با صبر، امید و حمایت دولت یازدهم را کمک کنند و امیدواریم در مسیری که مردم ما را قرار داده‌اند، بتوانیم خدمتگزار خوبی باشیم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 13