جای تربیت دینی در تراز آموزش و پرورش اسلامی خالی است/ حضور جدی و مؤثر طلاب در مدارس کشور / حضور محتوایی حوزویان در آموزش و پرورش

مدیر حوزه‌های علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقطه کلیدی همکاری این دو نهاد نام برد و خواستار تحقق انتظارات رهبر معظم انقلاب و ایجاد تحول در این دو مجموعه شد./وزیر آموزش و پرورش خواستار حضور جدی و مؤثر طلاب علوم دینی در مدارس کشور شد و گفت: مطمئن‌ترین جا برای تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه است، از حوزه انتظار داریم در زمینه محتوایی و زمینه‌های گوناگون هرچه می‌تواند در میدان آموزش و پرورش وارد شود.

 آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در همایش سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در سالن دارالشفای حوزه علمیه قم برگزار شد، آموزش و پرورش را همانند حوزه نیازمند تحول دانست و از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقطه کلیدی همکاری این دو نهاد نام برد.

 وی برگزاری این همایش را گامی بسیار ارزشمند و بلند توصیف کرد و با بیان اینکه عشق و انگیزه دو نهاد مقدس حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را در کنار هم قرار داده است، خواستار تحقق انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این دو مجموعه شد.

 مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمود‌ند حوزه اگر حرکتی از خود نشان ندهد دچار ایستایی و سرانجام فراموش می‌شود، از باور و اعتقاد به عنوان دو عامل اساسی تحول نام برد و گفت: آموزش و پرورش نیز مانند حوزه نیاز به تحول دارد اما باید دید الزامات این تحول چیست.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در نهادینه شدن و ایجاد تحول فرهنگی در آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش کانون اصلی ساختن و پرورش دادن انسان و لازمه تحول در آموزش و پرورش توسعه نیروی انسانی است؛ اصلاح آموزش و پرورش، اصلاح جامعه است.

 وی با طرح این سؤال که آیا در عرصه مربوط به آموزش و پرورش، انتظارات رهبر معظم انقلاب برآورده شده است، خواستار بازبینی دوباره انتظارات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شد و گفت: همه برنامه‌ریزان،‌مدیران و تصمیم‌گیران باید مسأله تحول را به شکل جدی دنبال کنند.

 مدیر حوزه‌های علمیه توجه به آموزش و پرورش را سبب عزت مادی، سعادت معنوی و سیطره دانست و با بیان اینکه نیروی انسانی عمدتا در آموزش و پرورش تربیت می‌شود، بر اهمیت رسالت معلمی تأکید کرد و افزود: حوزه‌های علمیه بخشی از رسالت نبوی و آموزش و پرورش شاخه دیگری از این رسالت عظیم را به عهده دارند.

 وی با بیان اینکه تحول حرکت در مسیر توسعه است، توسعه نیروی انسانی را لازمه تحول در آموزش و پرورش دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب بر تربیت نیروی انسانی تأکید بسیاری دارند و امروز معلمی از معدود شغل‌هایی است که وظیفه آموزش، تولید دانش و توسعه را به عهده دارد.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه تاکنون کارهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش انجام شده، اما هنوز کارهای انجام نشده فراوان است، اظهار کرد: به سمت مسائل دینی حرکت کرده‌ایم اما بیشتر به سمت مفاهیم و اصطلاحات دینی پیش رفته‌ایم تا تربیت انسان و کتاب‌های ما از مفاهیم دینی، تعالیم دینی برخوردار هست، اما نیروسازی اتفاق نیفتاده است.

 وی تصریح کرد: مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر روی آموزش مفاهیم است حتی در حوزه دین، جای تربیت دینی آنگونه که می‌خواهیم و آنگونه که در تراز آموزش و پرورش اسلامی است خالی است؛ نیازمند ارائه برنامه در ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این زمینه هستیم.

 مدیر حوزه‌های علمیه ساختار و تشکیلات مناسب، نیروی انسانی اجرایی و داشتن محتوا را برای اجرایی شدن این برنامه ضروری دانست و گفت: قبل از بخشی‌گری و پرداختن موردی به این موضوع باید تمام جنبه‌های مختلف این امر تا دوردست‌ها دیده شود و بعد با تشکیل اتاق فکری بازدهی هر سال را به صورت مشخص ارزیابی کنیم.

 وی با بیان اینکه برای فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی نیازمند شاخص هستیم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را بی‌بدیل دانست و تأکید کرد:‌ باید سند تحول بنیادین دستور کار قرار گیرد و بر روی سطر به سطر، جمله به جمله، کلمه به کلمه و فصل به فصل آن برنامه‌ریزی و نقش حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در این زمینه به درستی بررسی شود.

 آیت‌الله حسینی با ضروری خواندن اعزام مبلغان به سراسر کشور برای آموزش و پرورش، خواستار ارائه طرحی جامع در این زمینه شد و افزود: حوزویان با برنامه‌ریزی مناسب، برگزاری دوره‌های آموزشی و تعیین محتوای دروس وارد عرصه شوند که این کار کم انجام شده و هرچه بر روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری شود کم است

حمیدرضا حاجی بابایی در همایش سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد یکی از فصول زیبای دوران مدیریت خود را همکاری با حوزه‌های علمیه عنوان کرد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه امروز بین آموزش و پرورش و ائمه جمعه در استان‌ها هیچ فاصله‌ای نیست، آموزش و پرورش در مسیر خوبی قرار گرفته و بیش از دوازده میلیون دانش آموز آماده پذیرش تربیت هستند، خواستار حضور جدی و مؤثر طلاب علوم دینی در مدارس کشور شد.

وی با اشاره به مقاله‌ای که از سوی یونسکو و با مقدمه بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد تدوین شده است، گفت: اگر بخواهیم در دنیا صاحب‌نام شویم و در مسائل اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از ریل آموزش و پرورش عبور کنیم.

حاجی بابایی با بیان اینکه امروز هر آنچه داریم از آموزش و پرورش است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها است که بر بصیرت‌افزایی تأکید می‌کنند که اگر نیروی بصیر، آگاه و تربیت شده داشته باشیم از هیچ نیرویی در دنیا هراس نخواهیم داشت که سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت و اقتدار به نیروی انسانی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا توپ و تانک تعیین کننده نیست، بلکه نیروی انسانی تعیین کننده است به حوادث کشور مصر اشاره کرد و گفت: مصر با یک حرکت سیاسی که نیروی انسانی را توجیه کنند در طول ۲۴ ساعت هر آنچه بخواهند اتفاق می‌افتد، اما این حوادث در ایران اتفاق نمی‌افتد و آن به واسطه تربیت نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش سخت‌ترین و مهم‌ترین کار که تربیت نیروی انسانی است را بر عهده این وزارتخانه دانست و گفت: تا روزی که عملا اعتقاد پیدا نکنیم آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن توسعه پایدار در تمام زمینه‌های است به اهداف بلندی که داریم نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در طول تاریخ نقشه جامعی برای وزارت آموزش و پرورش در این چهار سال تدوین شده است و رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی آن را ابلاغ کرده‌اند، افزود: افرادی در این کشور اعتقاد داشتند که خرج آموزش و پرورش زیاد و گسترده است، اما مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی فرمودند آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است.

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان و فعالیت‌های قرآنی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تربیت نیروی انسانی مناسب است اما باید نگاه را تغییر داد؛ روزی که در این کشور هر مسؤولی به این جمع‌بندی رسید که اولین هزینه‌ای که می‌خواهد بکند برای آموزش و پرورش است، در آن موقعیت رو به پیشرفت هستیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اگر معلم معلم باشد امام تربیت می‌کند، اظهار کرد: تا روزی که معلم در جامعه اول نباشد، نمی‌شود از دانش‌آموزان اول شدن را خواست؛ اگر جایگاه و ارزش معلم به درستی تعریف شود، همه چیز دگرگون می‌شود، اما اگر به جایگاه معلم در جامعه کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد شود در تمام زوایای تعلیم و تربیت خود را نشان می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مطمئن‌ترین جا برای تعلیم و تربیت را حوزه‌های علمیه می‌دانیم و نسبت به روحانیان احساس آرامش می‌کنیم، ادامه داد: بزرگ‌ترین افتخار سند تحول آن است که براساس آموزه‌های قرآنی و سیره معصومان‌(ع) به ویژه سیره حضرت زهرا‌(س) تدوین شده است.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف آموزش و پرورش در طول چهار سال مسؤولیت خود در این وزارتخانه، گفت: در طول ۳۳ سال تنها ۵۷۰ دارالقرآن در کشور تأسیس شد، اما در طول این چهار سال ۱۰ هزار مدرسه قرآن فوق برنامه راه‌اندازی شد و تنها به این بسنده نکردیم و از اول مهر ۱۳۰۰ مدرسه قرآنی برنامه‌ای را پایه‌ریزی کرده‌ایم که فرهنگ قرآنی جزئی از برنامه دانش‌آموز ابتدایی خواهد بود.

حاجی بابایی ابراز کرد: گفتند برای اداره این کارها معلم از کجا می‌آورید گفتیم در کشور بگردید هرکس برجسته قرآنی است به آموزش و پرورش بیاورید، ۵ هزار مربی قرآن را در سراسر کشور با آزمون‌های عملی انتخاب و وارد آموزش و پرورش کرده‌ایم که در صد سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی از همه افراد ی که در کشور می‌توانند در آموزش و پرورش تأثیرگذار باشند به شرطی که تعلیم و تربیت آنان قرآنی باشد، دعوت به همکاری کرد و با بیان اینکه از طریق مدرسه می‌شود بر ۷۵ میلیون جمعیت کشور در تمام زمینه‌ها تأثیرگذاری کرد، گفت: جوانان تشنه احکام نورانی اسلام هستند.

وزیر آموزش و پرورش از عدم ساماندهی فرهنگ به عنوان مشکل آموزش و پرورش در بخش فرهنگ نام برد و با بیان اینکه اسیر ستادها هستیم و به ستادها بیشتر از صف اهمیت می‌دهیم، گفت: آنچه عامل موفقیت روحانیت در طول تاریخ شده، توجه و تمرکز این نهاد بر روی صف بوده است.

وی در پایان گفت: از حوزه انتظار داریم در زمینه محتوایی و زمینه‌های گوناگون هرچه می‌تواند در میدان آموزش و پرورش وارد شود که این ورود را موفقیت نظام، رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی و مکتب اهل بیت‌(ع) می‌بینم.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + 2 =