پیروی از خواسته های چشم انسان را از یاد خدا باز می دارد

استادیآیت‌الله استادی با تأکید بر این‌که انسان نباید به هر چیزی نظر کرده و به تماشا آن بنشیند، گفت: انسان نباید خود را گول زده و هر برنامه تلویزیون را به بهانه اسلامی بودن تماشا کند، درست است که ممکلت اسلامی است، ولی همان‌گونه که خود افراد هم می‌گویند تمام برنامه‌ها اسلامی نیست.

 آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، در هشتمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت(ع) در مسجد اعظم با تأکید بر این‌که انسان باید در خلوت نیز به یاد خداوند متعال باشد، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «شیعیان ما کسانی هستند که در خلوت نیز خداوند را زیاد یاد می‌کنند».

 یاد خدا در خلوت سبب حفظ انسان از گناه می‌شود، چرا که شیطان همواره در خلوت بوده و افراد را به گناه ترغیب و دعوت می‌کند،خلوت خود عاملی است برای انجام گناه، چرا که شیطان نیز در آن‌جا بوده و افراد را به گناه کردن تشویق می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث قدسی «ای فرزند آدم وقتی غضبناک می‌شوی به یاد من باش»، اظهار داشت: وقتی انسان گرفتار غضب می‌‌شود شیطان به او تسلط پیدا کرده و او را به هر مسیر که بخواهد هدایت می‌کند، غضب از چیزهای است که می‌تواند شیطان را بر انسان مسلط کند.

هر برنامه تلویزیون را نباید به بهانه اسلامی بودن تماشا کرد

وی افزود: لذت‌ها انسان را از یاد خدا غافل می‌کنند، انسان باید توجه کند که گرفتار لذت نشده و خداوند متعال را در همه حال یاد کند، انسان باید در کسب و کار خود به حلال یا حرام بودن مال توجه کرده و با دروغ‌گوی مردم را فریب ندهد.

آیت‌الله استادی با اشاره به این‌‌که در روایت آمده «در اعضا و جوارح چشم، کم‌ترین شکر خدا را انجام می‌دهد»، اظهار داشت: انسان نباید هر چرا که چشم می‌خواهد ببیند، اگر انسان به دنبال خواسته‌های چشم باشد، از یاد خدا غافل می‌شود.

وی تأکید کرد: انسان نباید خود را گول زده و هر برنامه تلویزیون را به بهانه اسلامی بودن تماشا کند، درست است که ممکلت اسلامی است، ولی همان‌گونه که خود افراد هم می‌گویند تمام برنامه‌ها اسلامی نیست.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به این‌که انسان باید از چشم برای قرائت قرآن کریم و کتاب‌های سودمند بهره‌ بگیرد، گفت: انسان نباید با دیدن هر برنامه‌ای اعمال خود را نابود کند، باید توجه کرد آیا برنامه‌ای که انسان می‌بیند گناه در آن است یا خیر؟

انسان نباید به مکان‌های که احتمال گناه است برود

وی تصریح کرد: برخی از افراد پس از افطار و عبادت راه مکان‌های همانند سینما که احتمال گناه است، را در پیش می‌گیرند، بدون این‌که توجه کنند آیا در آن مکان با دیدن افراد بدحجاب گرفتار گناه می‌شود یا خیر؟ افزون‌بر این‌که خودشان به مکان‌های که احتمال گناه است می‌روند، خانواده را نیز با خود همراه می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به بیان احکام اجاره پرداخت و گفت: ملکی مانند خانه یا مغازه که انسان اجاره می‌کند، به سه صورت انجام می‌شود، مورد نخست و دوم این است که اجاره دهند شرط کرده، فرد مستأجر باید از این ملک استفاده کند و یا شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تنها باید مستأجر از این ملک استفاده کند، در این صورت مستأجر نمی‌تواند این ملک را به دیگری اجاره بدهد.

وی افزود: مورد سوم نیز به این صورت است که خود مالک به مستأجر اجازه داده، تا این ملک را به دیگری اجاره دهد، در این صورت مستأجر می‌تواند آن مال را به دیگری اجاره دهد، البته باید توجه کرد که مستأجر حق ندارد بیشتر از آن مبلغی که اجاره کرده است را به دیگری اجاره بدهد، مگر این‌که در ملک تغیراتی همانند تعمیرات انجام داده و مبلغ اضافه را بابت این تغییرات دریافت می‌کند.

آیت‌الله استادی بیان داشت: اگر مستأجر قسمتی از خانه یا مغازه را به دیگری اجاره بدهد، برای نمونه اگر خانه دو اتاق دارد، یک اتاق آن را اجاره دهد و یا این‌که مستأجر مدتی برای نمونه نصف سال را خود در خانه ساکن بوده و نصف دیگر سال را به فرد دیگری اجاره دهد، در این صورت مستأجر می‌تواند از کسی که اجاره می‌کند به اندازه مبلغی که برای اجاره پرداخت می‌کند، مبلغ دریافت کند.

مالک باید در حق مستأجر انصاف را رعایت کند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اجرت گرفتن برای انجام کار را نیز نوع دوم اجاره دانست و خاطرنشان کرد: کسی که به دیگری اجرت می‌دهد تا کاری را برای او انجام دهد، در حقیقت او را اجاره می‌کند، برای نمونه اگر فردی به خیاط مبلغی بدهد تا لباس او را بدوزد، در این صورت خیاط در اجاره مالک لباس است.

وی تصریح کرد: اگر مالک با خیاط شرط کرده باشد که باید او لباسش را بدوزد در این صورت خیاط نمی‌تواند لباس را به دیگری تحویل دهد تا بدوزد، البته اگر خود مالک اجازه داده باشد، اشکال ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با بیان این‌که مالک باید در حق مستأجر انصاف را رعایت کند، بیان داشت: متأسفانه برخی از مالکان هر ساله مبلغ اجاره را افزایش داده و به درآمد مستأجر توجه نمی‌کنند، چه اشکالی دارد انسان نسبت به دیگران رئوف و بخشنده باشد، انفاق مال در راه خدا برای انسان باقی می‌ماند.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = 14