حجت الاسلام ماندگاری: علت بسیاری از طلاق ها بی حیایی است / زکات زیبایی، حیاء و عفت است نه خودنمایی

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه بسیاری از طلاق ها به دلیل بی حیایی و بی عفتی رخ می دهد، گفت: زکات و شکر نعمت زیبایی، خودنمایی و خودآرایی نیست بلکه رعایت عفت و حیاء است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری،عضو اتاق فکر تبلیغ ظهر امروز در برنامه تفسیر موضوعی قرآن در حرم رضوی به تبیین و تفسیر داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن پرداخت و ابراز کرد: مهمترین درسی که از این داستان می توان دریافت کرد، درس شکر زیبایی و جمال یعنی حیاء و عفت است.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: خداوند به حضرت یوسف(ع) نعمت های بسیاری از جمله نعمت جمال و زیبایی، صبر، تقوا، نبوت و جانشینی حضرت یعقوب(ع) و … را عنایت کرد که این نعمت ها جایگاه ویژه ای را برای او فراهم  کرد و در نتیجه حسادت برادرانش را بر انگیخت.

وی با بیان اینکه حسادت منشاء بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات است، اظهار کرد: در روایات تأکید شده است که تمام نعمت هایتان را برای کسانی که طاقت و تحمل شنیدن و دیدن آن ها را ندارند، باز گو نکنید زیرا این موضوع حسادت ایجاد می کند؛ به ویژه در مورد خانم ها که اغلب با هر کسی درد دل و اسرار زندگی شان را فاش می کنند، این موضوع می تواند چشم زخم و یا انرژی منفی از سوی دیگران را هم وارد زندگی آن ها کند.

کارشناس مذهبی به نقشه هایی که برادران یوسف(ع) برای او طراحی کردند اشاره و عنوان کرد: حسادت انسان را به جایی می رساند که برای خاموش کردن آتش آن حتی به برادر کشی روی می آورد؛ موضوعی که این روزها در تقسیم ارث پدری یا شراکت های بین دو برادر مشاهده می شود و خداوند قرن ها قبل از آن سخن به میان آورده است.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه شیطان به افرادی که در حال طراحی و نقشه کشیدن برای کارهای ناشایست هستند کمک می کند، گفت: شیطان به برادران یوسف حیله، دروغ گفتن و اشک تمساح ریختن را یاد داد به این صورت که آن ها به بهانۀ تفریح و بازی یوسف(ع) را از پدر جدا کردند، سپس پیراهن او را خونی کرده و با اشک و ناله به دروغ گفتند یوسف(ع) توسط گرگ کشته شده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ تأکید کرد: جوانان باید مواظب باشند تا به بهانه هایی چون تفریح، شادی، پیشرفت و … همچنین با باور کردن گریه های دروغین دیگران فریب نخورند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: هنگامی که اعضای کاروان، یوسف(ع) را از درون چاه بیرون آوردند، برادران یوسف(ع) که از دور شاهد ماجرا بودند یوسف(ع) را به عنوان غلام فروختند و اعضای کاروان نیز یوسف را در بازار برده فروش های مصر به فروش رساندند و خریدار او به دلیل زیبایی یوسف(ع) و اینکه عزیز مصر فرزندی نداشت، او را به عزیز مصر فروخت؛ به عبارتی چندین نفر از زیبایی یوسف(ع) کاسبی کردند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه افراد زیبا رو مراقب باشند تا انسان های سود جو از آن ها کاسبی نکنند، خاطرنشان کرد: امروز عده ای به دنبال فروشنده خانم و زیبا برای مغازه هایشان هستند تا از زیبایی و جذابیت آن ها برای جذب مشتری و کسب سود بیشتر استفاده کنند و در این میان برایشان مهم نیست که ناموس مردم را در معرض دید و چشم های مردان قرار می دهند بنابر این خانم ها باید مراقب باشند تا وسیله و ابزار سودجویی دیگران قرار نگیرند.

وی به ادامه داستان حضرت یوسف(ع) اشاره و تصریح کرد: زلیخا به این بهانه که فرزندی ندارد، حضرت یوسف(ع) را تربیت و بزرگ کرد اما در واقع به دنبال ارضای نیازهای شهوانی خودش بود زیرا عزیز مصر توجه کمی به نیازهای جنسی زلیخا داشت.

کارشناس مذهبی افزود: هر انسانی یک زمینه و نقطه ضعفی دارد که انسان اغلب از آن جا به تحریک انسان می پردازد؛ عده ای نقطه ضعفشان در شکم و عده ای در شهوت، مال، شهرت، پست و مقام و … است که در اینجا شیطان از زمینه شهوت رانی به تحریک و انحراف زلیخا پرداخت.

وی اظهار کرد: وظیفه اصلی زن و شوهر تأمین نیازهای جنسی، عاطفی و تدارکاتی یکدیگر است و این نیازها تا آخر عمر انسان همراه او هستند و باید تأمین شوند و اگر این نیازها به صورت حلال توسط همسران برطرف نشود، شیطان زمینه و دام های زیبا و رنگارنگ اما حرامی را برای افراد تهیه می کند که عواقب ناگواری خواهد داشت.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه زلیخا بستر و زمینه را فراهم کرد و با آرایش و ظاهری تحریک کننده خودش را در اختیار حضرت یوسف(ع) قرار داد، گفت: گاهی اوقات دختران و زنان با آماده سازی خودشان زمینه را برای لغزش مردها آماده می کنند؛ امروز جوانان ما با ده ها زلیخا در محل کار، دانشگاه و حتی در برخی از برنامه های صدا و سیما روبرو هستند که باید خودشان را کنترل کنند.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر رعایت حجاب و عفت و احساس مسؤولیت مردان در قبال ظاهر همسران و دخترانشان، تصریح کرد: زکات و شکر نعمت زیبایی در عفت و حیاء است نه اینکه انسان با خود نمایی و خود آرایی خودش را در معرض دید دیگران قرار دهد.

عضو اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه بسیاری از طلاق ها به دلیل بی حیایی است، ابراز کرد: بی حیایی و بی حجابی حق الناس را به دنبال دارد زیرا برخی از مردان با دیدن زنان زیبا و بی حجاب آن ها را با همسران خودشان مقایسه می کنند که اغلب نتیجه اش بهانه گیری مرد و نابودی زندگی آن ها است و مسؤولیت این موضوع نیز به عهدۀ زنان بی حجاب و بی حیاء است.

حجت الاسلام ماندگاری عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم به زنان به ویژه زنان زیبا می فرماید هیچ زیبایی ای ر از جمله صدا، اندام و چهره شان را در اختیار نامحرمان قرار ندهند.

وی با بیان اینکه هیچ کسی نباید همسرش را با دیگران مقایسه کند، گفت: متأسفانه گاهی اوقات در مجالس عروسی این بی حجابی و بی حیایی به اوج خود می رسد و حتی عکس عروس و داماد را در ابعاد مختلف چاپ و در اختیار مهمانان قرار می دهند.

حجت الاسلام ماندگاری با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) با رعایت چند نکته خودش را از میدان وسوسه شیطان حفظ کرد، اظهار کرد: حضرت یوسف(ع) باور داشت که خدا او را می بیند از این رو در هنگام پیشنهاد زلیخا با تمام وجودش به خدا پناه برد؛ شهوت و بی حیایی میدان خطرناکی است که بدون کمک خدا انسان شکست خواهد خورد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: حضرت یوسف(ع) همچنین به یاد قیامت بود؛ هرگاه انسان در کنار لذت شهوت رانی و چشم چرانی قیامت و عذاب های آن را به یاد آورد دچار انحراف نخواهد شد.

عضو اتاق فکر تبلیغ عنوان کرد: حضرت یوسف(ع) متوجه شد عرصه پیش رویش میدان مبارزه با شیطان است؛ اگر به سمت زلیخا برود از شیطان شکست خورده است و اگر مقاومت کند توانسته پشت شیطان را به خاک بمالد.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 9 = 14