آیت‌الله مکارم شیرازی: ضرب و شتم ناهیان از منکر نتیجه دهن‌کجی برخی مسؤولان به حجاب است

نماز و تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از بی‌توجهی برخی مسؤولان به فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و گفت: در سال‌های اخیر با بی‌مهری برخی مسؤولان نسبت به این فریضه الهی، کار به جایی رسید که اوباش، آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد با اشاره به شب‌های قدر، گفت: در شب‌های احیا نه تنها باید از گناهان کبیره توبه کنیم، بلکه باید از گناهان کوچک که ممکن است تعداد آنها زیاد باشد نیز توبه کنیم.
وی در ادامه به بیان اهمیت و شرایط استجابت دعا پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شرایط استجابت دعا زنده شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، نباید بی‌تفاوت از کنار صحنه‌های منکرات رد شد چرا که دعا در این شرایط مستجاب نمی‌شود.
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه امر به معروف با محبت همراه است و خشونت در آن جایی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر از سوی برخی مسؤولان، فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مورد بی‌مهری قرار گرفت و گفتند ما از گشت ارشاد بدمان می‌آید.
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با انتقاد از ضرب و شتم ناهیان منکر، این مسأله را معلول دهن کجی برخی از مسؤولان به مسأله حجاب دانست و گفت: کار به جایی رسیده است که آمر به معروف و ناهی از منکر از سوی اوباش کتک می‌خورد.
وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی اقامه نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر مهم بوده و مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، سفارش کرد: باید همه به سهم خود در این زمینه تلاش کرده و فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را زنده کنند تا دعاهایمان مستجاب شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدای سخنان خود انجام برخی رفتارها از سوی مسؤولان را قابل پذیرش ندانست و با بیان اینکه وظایف و توقع از افراد با توجه به جایگاه‌هایی که دارند متفاوت است، گفت: برخی از اموری که در گذشته انجام می‌شده است، دیگر جایی در نظام جمهوری اسلامی ندارد.
وی با بیان اینکه در آیه ۳۴ سوره احزاب به همسران پیامبر سفارش شده است که هم آیات خداوند و هم حکمت را مورد توجه قرار دهند، افزود: در یک تفسیر منظور آیات الله خواندن متن قرآن و منظور از حکمت محتوای آیات آمده است و انتظاری که از همسران پیامبر می‌رود این است که به این دو مهم توجه داشته باشند.
این مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: تفسیر دیگر این است که آیات‌ الله اشاره به آیات قرآن داشته و حکمت اشاره به کلام خاتم الانبیا محمد(ص) دارد؛ خداوند باریک بین بوده و همه امور را ثبت و ضبط می‌کند، از این‌رو باید به حساب خود رسیدگی لازم را داشته باشیم که همه اعمال مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در روایات آمده است که از گناهان کوچک بترسید گفت: انسان از گناهان کبیره وحشت دارد ولی از گناهان کوچک کمتر احساس خطر می‌کند در حالی که اگر انسان از گناهان کوچک هراس نداشته باشد در ادامه راه برای انجام گناهان کبیره هموار می‌شود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 8