رضایت خلق سبب جلب رضایت خالق و نزول برکات می شود

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه  و عضو اتاق فکر تبلیغ

حجت الاسلام علی اصغر تقوی مسئول موسسه فقهی حضرت جواد الائمه <ع> و عضو اتاق فکر تبلیغ

در شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان به بیان مطالبی پیرامون فضل خدا و عوامل مؤثر در زیاد شدن برکت پرداخت.

حجت الاسلام علی اصغر تقوی، مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ ، ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان به شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان پرداخت.اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَهِ المُضْطَرّین.
خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسط‌هاى بهشت اى اجابت کننده خواسته‌ها و دعاهاى بیچارگان.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ در بیان ارکان دعای امروز ابراز داشت: خدایا با فضلت با من رفتار کن نه با عدالتت، پوششی از برکات و نعمات بر من فرو فرست، توفیقم را در کارهایی که رضایتت را درپی دارد زیاد کن، جایگاهم را وسط بهشت قرار ده در حالی که شما شما اجابت کننده دعای کسانی هستی که در حال اضطرار هستند.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: آغازین مطلب و نکته اول دعا، افتتاح و گشوده شدن درهاست کدام درها؟ آنچه از فضل الهی سرچشمه می گیرد یعنی درهای فضل پروردگار، اما دو نکته قابل تأمل این که اولا چرا درها بکار برده شده و از واژه در استفاده نشده است و دوم این که فضل الهی کدام یک از برکات و نعمات الهی می شود.

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: با مراجعه به لغت و نگاه به قرآن در می یابیم که فضل معنی گسترده ای دارد و بیش از آنچه که به ذهن ما تبادر می کند برای آن تفسیر و تحلیل از زبان بزرگان و اولیاء الهی آمده است. نزدیک به صد مورد در قرآن به فضل و برکت و نعمت الهی اشاره شده است که هر کدام در جایگاه خاص خود و با تفسیر مخصوص به خود آمده است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: در دعای جوشن کبیر بند ۴۸ و ۹۸ می خوانیم « یَا مَنْ فَضْلُهُ عَمِیمٌ » خدا را به عنوان صاحب فضل گسترده، فراگیر و عام صدا می زنیم. اصحاب لغت فضل الهی را بر آنجا اطلاق می کنند که اهلیت برای عنایت نباشد اما عنایات کریمانه الهی شامل حال بنده می شود که در همه موارد ساری و جاری است.

عضو اتاق فکر تبلیغ ادامه داد: بنده هیچگاه و برای هیچ نعمتی از نعمات الهی در خود اهلیت نمی بیند. ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ» گاها این گونه است که به هر که بخواهد لطف می کند و او را مشمول فضل خویش قرار می دهد.

فضل و برکات الهی

استاد حوزه و دانشگاه خراسان عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: گاهی فضل الهی در نجات از شر شیطان است، گاه در توفیق در عبادت است و گاه در فراوانی نعمت و بعضا در جهت هدایت و دلیل بر صراط مستقیم است. گاه تفضل بر بنده صالح است مثل انبیاء و اولیاء و  طبق نظر بعضی از مفسرین توجه به بندگان سرکش و یاغی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: قرآن نجات انسان را از دسیسه های شیطان فضل و رحمت الهی می داند. سوره نساء آیه۸۳ «وَلَوْلاَ فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّیْطَانَ إِلاَّ قَلِیلًا» پاک شدن انسان از آلودگی را در فضل الهی می شمارد. و در موارد گوناگون و به شکل های مختلف از فضل خداوند ما را آگاه می کند و به بشریت هشدار می دهد که از فضل الهی غافل نباشید. آیه ۲۰سوره نور « وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِیمٌ». آیه ۲۱ سوره نور« وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا» و آیات دیگری از همین سوره و سورهای دیگر که شاهد بر گفتار ما است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: فضل الهی نسبت به بندگان قابل تحدید و شمارش نیست،« اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» فضل الهی است. « صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» و به راه اولیاء و ائمه(ع) گام نهادن فضل الهی است. خود وجود ائمه به عنوان هادیان جامعه تفضل پروردگار است. وجود انبیاء فضل خداست. آیه ۱۶۴ سوره آل عمران «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا».

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: برای ما ایرانی ها عموما و برای مشهدی ها خصوصا هم جواری با حضرت رضا (ع) فضل الهی است. اینکه خداوند ما را در زمانی در این جهان حیات داده که جزء شیعیان علی بن ابی طاالب (ع) باشیم این فضل الهی است.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: آنچه قبل از ولادت به ما تفضل کرد آنچه در حیاط و در دوران زندگی تفضل می کند و آنچه بعد از مرگ و در قیامت لطف می کند همه شامل همین مطلب است. حضرت یوسف پس از تشریح گذشته خود و نیاکان خویش آنچه می گذرد و گذشته و آینده را از فضل الهی می داند و بر آن شاکر است.« ذَلِکَ مِن فَضْلِ اللّهِ عَلَیْنَا وَعَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یَشْکُرُونَ» و« إِنَّ اللّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لاَ یَشْکُرُونَ».

عضو اتاق فکر تبلیغ در ادامه گفت: البته  همین قرآن کریم تاکید دارد که فضل الهی شامل ایمان آورندگان و کسانی که کارهای شایسته می کنند خواهد شد.پس برای جلب رحمت واسعه خدا و فضل او سعی شود در این گروه جای بگیریم.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه و عضو اتاق فکر تبلیغ بیان داشت: برکات و نزول برکات را پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه یادآور می شود، ای بشر آگاه باشید که ماه رمضان ماه نزول برکات است « قد أقبل إلیکم شهر اللَّه بالبرکه و الرَّحمه و المغفره …» این قسمت دعا برگرفته از این مژده رسول خداست و از سویی تمسک به قران کریم که می فرماید « لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ » بر این اساس گشایش برکات و در های فضل الهی را در این ماه و در این روزها درخواست می کنیم.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: برکات گاهی در اشیاء است گاه در وجود و جسم است، گاهی در اعمال و گاهی در نگاه و تفکر و تعقل است حضرت عیسی در بدو تولد می فرمایند وجعلنی مبارکا.

عوامل زیادشدن برکت

حجت الاسلام تقوی عضو اتاق فکر تبلیغ در بیان عوامل  زیاد شدن برکات ابراز داشت: عواملی باعث حبط برکات می شود و اعمالی موجب زیادی برکات الهی می شوند. دعا تاثیر فوق العاده دارد، استغفار تاثیر فراوان در نزول برکات دارد. باران برکت است برای دعای باران ابتدا استغفار آمده است تا نتیجه حاصل شود.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: صدقه دادن و پرداخت وجوه شرعیه، تغذیه از مال حلال، رعایت حدود الهی در زیاد شدن برکت و گشوده شدن ابواب برکات تاثیر فراوان و فوق العاده ای دارد و بلکه اصل محسوب می شود.

وی در ادامه نیز افزود: شبهای قدر برکت است دعا در این شب ها برکت است تلاوت قرآن برکت است توبه برکت است عشق به اهل بیت برکت است. همه آنچه گفته شد هم خود برکت است و هم زمینه ساز با شدن دربهای بیشتر و برکات فروان تر در زمینه های دیگر است.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان ابراز داشت: در بخش دیگر دعا خواسته می شود که در جهت بدست آوردن رضایت خداوند اقدام کنیم توفیق اعمالی را پیدا کنیم که خدا از آن اعمال راضی است که این در روزهای گذشته بطور خلاصه بیان شد.

عضو اتاق فکر تبلیغ افزود: قرآن و آموزه های دینی رضای خدا را در رضای مخلوق معرفی می کنند و در روایات مأثوره از رسول گرامی اسلام رضای خدا در رضای فاطمه (س) معرفی می شود و قطعا اولاد طاهرینشان.

مدیر مرکز فقهی جوادالائمه وعضو اتاق فکر تبلیغ پیرامون بخش دیگر دعا بیان داشت: اینکه خواسته شده در وسط بهشت قرار بگیریم و منزلگاه ما وسط بهشت باشد بعید نیست بر گرفته از « وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا» باشد که امت پیامبر اکرم امت وسط هستند یعنی هم انبیاء گذشته و هم اولیاء بعد پیامبر مرجع و ملجاءشان است و خیر الامور اوسطها، بعید نیست وسط بهشت بهترین جایگاه یعنی محل استقرار اولیاء و ائمه هدی و معصومین (ع) باشد.به عبارتی درخواست منزل در وسط و در متن این نعمت بزرگ را داریم که معمولا بهترین جا می باشد.

عضو اتاق فکر تبلیغ در پایان فراز دعا بیان داشت: و آخرین سخن اینکه از واژه مضطر استفاده شده بنده به جز اضطرار در محضر الهی برای خودش جایگاهی قائل نیست همیشه در درگاه الهی مضطر است « أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ» وچه شیرین است که ان شاء الله ماه مبارک رمضان به این خواسته ها نائل شویم که عین سعادت و خوشبختی است و بهترین بهره وری از ماه مبارک رمضان می باشد






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 + = 14