پاسخ آیت الله سبحانی به شبهات وهابیت/ درخواست شفاعت از معصوم عین توحید است/جنگ طائفه‌ای خواب استکبار برای مسلمانان / واکنش به فتاوای تجویز مسلمان‌کشی

درس تفسیر قرآن کریم آیت الله سبحانی
 حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ به شبهه وهابی‌ها که مطرح می‌کنند زائران پیامبر اکرم‌(ص) که از او طلب شفاعت می‌کنند، با بت‌پرست‌ها فرقی ندارند، گفت: درخواست شفاعت از یک معصوم که گناه نمی‌کند و مقام عالی نزد خدا دارد، عین توحید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات «أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَاماً فَهُمْ لَهَا مَالِکُونَ»، «وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَکُوبُهُمْ وَمِنْهَا یَأْکُلُونَ» و «وَلَهُمْ فِیهَا مَنَافِعُ وَمَشَارِبُ أَفَلَا یَشْکُرُونَ» از سوره مبارکه یاسین پرداخت.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه سوره یاسین قلب قرآن کریم است، گفت: قرآن درباره خدا و صفات او (توحید)، آخرت (معاد) و پیامبر اکرم‌(ص) و معجزه او (نبوت) سخن می‌گوید و تمام آیات سوره یاسین بازگشت به این سه مورد است، لذا این سوره قلب قرآن است.

وی در تبیین آیه ۷۱ سوره مبارکه یاسین که خداوند می‌فرماید آیا ندیده‌اند که ما با دست‌های خودمان چهارپایان را آفریدیم، با طرح این سؤال که ما چه زمانی دیدیم که خدا چهارپایان را با دست‌های خودش خلق کرده باشد، این رویت را یک رویت حسی ندانست و افزود: این رویت ّعلمی، فکری و عقیدتی است، چراکه معتقدیم همه عالم مخلوق خداوند متعال است.

حضرت آیت‌الله سبحانی با طرح این سؤال که خداوند می‌فرماید با دست خودمان چهارپایان را آفریدیم، اما خدا دست ندارد، تصریح کرد: ما در این قضیه با سلفی‌ها و وهابی‌ها جدا می‌شویم، آنها ملتزم هستند که «ایدی» به معنای همان دست است و خدا دست دارد اما برای اینکه هو نشوند می‌گویند کیفیت معلوم نیست و تمام کتاب‌های عقیدتی خود را با «دست معلومٌ و کیفیتٌ مجهوله» پر کرده‌اند.

وی افزود: شیعه می‌گوید «ایدی» به معنای دست است اما این کنایه از عنایت دارد، شما اگر بخواهید یک بچه خوب را به مردم معرفی کنید می‌گویید من با دست خودم این بچه را تربیت کرده‌ام، انسان بچه را با دست خود که تربیت نمی‌کند بلکه با اخلاق و عمل تربیت می‌کند و اینجا می‌خواهد بگوید این بچه را با عنایت خودم پرورش دادم.

این مرجع تقلید تأکید کرد: فرق ما با وهابی‌ها آن است که آنها مجسمه هستند، اسم مجسمه را نمی‌آورند اما واقعا مجسمه هستند، چراکه می‌گویند خدا دست دارد اما کیفیت را نمی‌دانیم؛ دست اگر کیفیت داشته باشد حتی به غیر از این کیفیت، جسم می‌شود، ما منزه هستیم و خدا را از هر نوع جسم و جسمانیت تنزیه می‌کنیم.

وی به آیه ۷۲ سوره یاسین اشاره کرد و با بیان اینکه ما حتی نمی‌توانیم یک مگس و پشه را رام کنیم، اما خداوند این همه حیوانات بزرگ را مطیع بشر کرده است، گفت: گاهی در عربستان و جاهای دیگر دیده‌ام که یک نوجوان دوازده یا چهارده ساله بیست شتر را می‌برد، همه شترها تابع یک بچه هستند که زمام شتر در دست اوست.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خداوند متعال چهار منفعت سواری، غذا، پشم و شیر را از انعام ذکر کرده و مطرح می‌کند که ‌آیا جا ندارد در برابر این نعمت‌ها شکرگذار خدا باشید، اظهار کرد: بشر مادی در ایران یا غیر ایران، اروپا یا آمریکا که یک بار هم در شبانه‌روز پیشانی‌اش به زمین نمی‌خورد، غرق در نعمت است اما منعم را نمی‌شناسد.

 وی با اشاره به اینکه احتجاجات قرآن غالبا طبیعی و فطری است، گفت: مشرکان به جای اینکه منبع قدرت را پیدا کرده و او را عبادت کنند، به سراغ بت رفته‌اند، شاید این‌ها را کمک کند، در حقیقت معتقد بودند که در جنگ‌ها بت‌ها، آنها را کمک می‌کنند و لذا در جنگ احد آن بت بزرگ هبل را با خود به همراه آورده بودند.

این مرجع تقلید در ادامه به این شبهه وهابی‌ها که معتقدند کسانی که پیامبر اکرم‌(ص) را زیارت می‌کنند به نیت اینکه پیامبر آنها را شفاعت کند، عینا مانند بت‌پرست‌ها هستند چراکه آنها هم می‌گفتند ما اگر بت‌ها را عبادت می‌کنیم هدف آن است که ما را به خدا نزدیک کنند، بنابراین زائر پیامبر اکرم‌(ص) با بت‌پرست‌ها کوچک‌ترین فرقی ندارند، پاسخ داد.

 وی در پاسخ به این اشتباه بزرگ وهابیت با بیان اینکه بین عقیده ما و عقیده بت‌پرست‌ها از زمین تا آسمان تفاوت است، گفت: ما پیامبر اکرم‌(ص) را هرگز عبادت نمی‌کنیم، در حالی که آنها بت را عبادت می‌کردند، درخواست شفاعت عبادت نیست، آنها عبادت می‌کردند و درخواست شفاعت می‌جستند، ما درخواست شفاعت می‌کنیم اما عبادت نمی‌کنیم.

 حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: تفاوت درخواست شفاعت بت‌پرستان با ما این است که آنها معتقد به ربوبیت بت‌ها بودند، اما ما اعتقاد به ربوبیت انبیا و اولیا نداریم بلکه آنها را عبادالله الصالحین می‌دانیم بنابراین درخواست شفاعت از یک نفر بستگی به کیفیت اعتقاد دارد.

وی با بیان اینکه اگر معتقد شویم که سرنوشت ما در دست معبود است، این اعتقاد میزان عبادت است، تصریح کرد: درخواست شفاعت از یک معصوم که گناه نمی‌کند و مقام عالی نزد خدا دارد، عین توحید است.

 

جنگ طائفه‌ای خواب جهان استکبار برای مسلمانان است/ واکنش به فتاوای تجویز مسلمان‌کشی

حضرت آیت‌الله سبحانی با ابراز تعجب از برخی علمای اهل سنت که برای جنگ در سوریه اعلام بسیج عمومی کرده‌اند، این اعلام کور را جنگ مسلمان با مسلمان خواند و گفت: یک بار هم ندیدیم که این علما نسبت به اسرائیل که دشمن روشن‌تری است، بسیج عمومی اعلام کنند.

حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در ادامه درس تفسیر قرآن کریم که در بیست و ششمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه ۶۹ از سوره مبارکه یاسین گفت: شعری که در دوران جاهلیت مرسوم بود از سه انگیزه جنسی، نظامی و ستایش شیوخ قبایل تجاوز نمی‌کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) از شعرهای سازنده و هدفمند استقبال می‌کرد و این مسأله کمتر گفته شده است، افزود: بر اثر تحقیقی که داشتم به این نتیجه رسیدم که رسول خدا‌(ص) شعر نمی‌سرود و هرگاه می‌خواست شعر دیگران را بخواند شکسته می‌کرد و می‌خواند تا قرآن را متهم به شعر نکنند.

 این مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه مبادا روزی بیایند اسلام مسلمانان را متهم به مخالفت با ادب و ادبیات کنند در حالی که ادب و ادبیات یکی از کمالات اجتماعی مسلمانان است، تصریح کرد: ما با شعری که با سه انگیزه شهوت، جنگ و خونریزی و تملق سروده شود مخالفیم اما اگر دارای مبادی،‌اخلاق و واقعیت باشد مخالف نیستیم.

 امی بودن پیامبر برای صیانت قرآن از تهمت

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند ابزاری مانند خواندن و نوشتن را در اختیار پیامبر اکرم‌(ص) نگذاشته است، گفت: خداوند واقعیات را به حضرت آدم‌(ع) آموخت اما پیامبر اکرم‌(ص) افضل از حضرت آدم‌(ع) است و قهرا آنچه را آدم می‌داند پیامبر اکرم‌(ص) هم می‌دانند.

 حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه پیامبر اکرم‌(ص) بدون اینکه به مدرسه‌ای برود، تمام حقایق عالم برایش افضل است، بنابراین اگر خواندن و نوشتن نداند عیب نیست، تصریح کرد: ابزار برای کسی است که بخواهد از این طریق به واقعیات برسد، اما اگر کسی بدون این ابزار به واقعیات برسد، نیازی به ابزار ندارد.

 وی گفت: قرآن می‌فرماید قبلا چیزی را نمی‌خواندی و با دستت نمی‌نوشتی، چراکه اگر این کار را می‌کردی باطل‌گرایان می‌گفتند این قرآن را قبلا در یک کلاسی و پیش یک راهبی خوانده و آورده است؛ خداوند برای صیانت قرآن از تهمت این نعمت ابزاری را به پیامبر نداده است، او قادر است پیامبر را منهای این نردبان به آن حقایق برساند.

 استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اکرم‌(ص) امی است به معنای درس نخوانده است نه بیسواد، اگر پیامبر این ابزار را ندارد برای صیانت قرآن از تهمت است و در ضمن این ابزار برای ما لازم است که مدت‌ها ریاضیات بخوانیم و مسأله را حل کنیم اما کسی که بدون مقدمات به نتیجه می‌رسد نیازی به مقدمات ندارد.

 وی با اشاره به آیه «لِیُنذِرَ مَن کَانَ حَیّاً وَیَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْکَافِرِینَ»، لینذر را علت «وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ» عنوان و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید کلمات وحی را به پیامبر آموختیم تا انسان‌های زنده را انذار و آنهایی را که در حقیقت در آستانه هدایت هستند هدایت کند، اما کسانی که عناد دارند «الذین فی قلوبهم مرض» هستند.

 اسرائیل دشمن شماره یک مسلمانان

 حضرت آیت‌الله‌ سبحانی در ادامه با ابراز تعجب از برخی علمای اهل سنت که برای جنگ در سوریه بسیج عمومی اعلام کرده‌اند، گفت: هرچند در میان علمای اهل سنت انسان‌های وارسته فراوانی هستند، اما برخی از این علما بسیج عمومی اعلام می‌کنند تا مسلمانان به سوریه بروند و در آنجا با سربازان سوری جنگ کنند، یعنی جنگ مسلمان با مسلمان.

 وی توطئه جنگ طائفه‌ای را خواب جهان استکبار برای مسلمانان و با هدف آرامش خود عنوان و خاطرنشان کرد: یک بار هم ندیدیم که اینها نسبت به اسرائیل که دشمن روشن‌تری است، بسیج عمومی اعلام کنند؛ چطور نسبت به سوریه بسیج عمومی اعلام می‌کنید اما نسبت به اسرائیل بسیج عمومی اعلام نمی‌کنید.

 این مرجع تقلید یادآور شد: اخیرا در اسرائیل جلسه‌ای منعقد شد و سران کفر به این نتیجه رسیدند که اگر رژیم غاصب اسرائیل بخواهد راحت زندگی کند یک راه بیشتر نیست، گروهی را با دادن پول وادار کنیم که گروهی دیگر را کافر اعلام کنند و از آنان بد بگویند تا آتش جنگ بین طوائف ایجاد شود و دیگران ساکت بمانند، آیا اینها انسان هستند؟

 تحریم دارو دشمنی غرب با انسانیت

 وی در ادامه تحریم دارویی ملت ایران از سوی آمریکا را محکوم کرد و گفت: فکر نمی‌کنم در تاریخ بشریت دولت‌های غریبه بتوانند حتی دارو را برای یک ملت محاصره کنند، این همان‌ها هستند که مدعی حقوق بشرند، حقوق بشر در این حد است که اگر یک جمعیتی حاضر به همکاری با شما نیست حتی باید مریضش در بیمارستان بمیرد، این مرض و دشمنی با انسانیت است.

 حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به آیه «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَهِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَه ً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَهِ»، تصریح کرد: غرب واقعا کالحجاره است، گاهی اوقات جنایت آنقدر قوی است که قلب قسی می‌شود و اگر صدها نفر را بکشد عین خیالش نیست.

 وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بمب بر سر هیروشیما در ژاپن می‌ریزند و بیش از ۱۵۰ هزار نفر نفر یکجا کشته می‌شوند و بعد می‌گویند دست شما درد نکند، گفت: دل‌هایشان آنقدر قسی است که حتی یک قطره اشک بر کشته‌ شده‌های هیروشیما نمی‌ریزند.

 






اخبار مرتبط

  • آیت الله مکارم شیرازی:باید بر مشترکات بین ادیان تکیه کرد
  • دشمن حرم مطهر رضوی را مورد هجمه قرار داده است
  • توصیه های مهم آیت الله وحید خراسانی به حجاج
  • رژیم صهیونیستی دولت‌هایی را که به سمت روابط عادی‌سازی با آن رفتند استثمار می‌کند
  • مسئولین برای رفع گرانی ها اراده قوی داشته باشند
  • مسلمان واقعی با مسیحی‌ واقعی اختلافی ندارد/ می‌توانیم با جهان کار کنیم
  • درد مردم را بیان می کنیم؛ اما صدای ما به جایی نمی رسد
  • توجه به ظرفیت‌های درونی اسلحه تحریم را از کار می‌اندازد
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


    + 2 = 5