در آستانه عید سعید فطر؛ میزان فطریه از سوی مراجع تقلید اعلام شد

زکات فطره

در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و در آستانه عید سعید فطر، مراجع تقلید و علما نظر خود را در باره میزان فطریه اسال اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین نوری همدانی، حسین وحید خراسانی، شبیری زنجانی و عبدالله جوادی آملی در آستانه عید سعید فطر، نظر خود را درباره میزان فطریه امسال اعلام کردند.

براساس این گزارش، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در درس تفسیر موضوعی قرآن خود که در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) برگزار شد، میزان فطریه امسال را براساس قوت غالب گندم، هر نفری ۳ هزار تومان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف و واجبات در روز عید فطر پرداخت زکات فطره است گفت: اثر نخست پرداخت زکات فطره قبولی عبادات ماه رمضان و اثر دوم بیمه شدن انسان در برابر همه خطرات تا سال آینده است.
این مرجع تقلید درباره میزان پرداخت فطریه امسال گفت: پرداخت فطریه بر اساس گندم ۳ هزار تومان بوده و از آنجا که در تهران مقداری گندم گران‌تر است، مردم این شهر باید ۳۵۰۰ تومان پرداخت کنند؛ وی پرداخت فطریه بر اساس برنج را حدود ۱۵ هزار تومان اعلام کرد.
حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در درس تفسیر قرآن کریم خود که در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در مسجد مدرسه مبارکه حجتیه قم برگزار شد، با بیان اینکه ظاهرا جمعه عید سعید فطر است، پرداخت زکات فطره را نوعی شکرگذاری دانست و مقدار آن را براساس قوت غالب گندم، نفری ۳۶۰۰ تومان اعلام کرد.
وی با بیان اینکه کمک به فقیران و مستمندان شکرگذاری از خدای متعال است که به ما مهلت داده ماه رمضان را روزه بگیریم، توصیه کرد: اگر انسانی بخواهد ذمه‌اش بری شود، براساس قوت غالب گندم، هر نفر سه کیلو گندم مرغوب که ۳۶۰۰ تومان می‌شود، زکات فطره دهد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گندم کیلویی هزار تومان هم در بازار پیدا می‌شود که آن گندم بسیار متوسط است، اما چه بهتر خود را با گندم گرانقیمت بیمه کرده و برای هر نفر معادل ۳۶۰۰ تومان زکات فطره پرداخت کنیم.
نظر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره میزان فطریه‌ این است که مؤمنان مبلغ معادل سه کیلوگرم گندم را به عنوان قوت غالب بپردازند.
حضرات آیات نوری همدانی و وحید خراسانی از مراجع تقلید، میزان فطریه امسال را براساس قوت غالب گندم هر نفر ۳۵۰۰ تومان و براساس برنج هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله سیستانی نیز میزان فطریه امسال را براساس گندم هر نفر ۳۵۰۰ تومان و براساس برنج هر نفر ۱۳۵۰۰ تومان اعلام کرده است.
حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی میزان فطریه را براساس گندم هر نفر ۵۰۰۰ تومان و براساس برنج حداقل قیمت میزان سه کیلو و ۶۰۰ گرم برنج مصرفی دانسته است.
همچنین حضرت آیت‌الله جوادی آملی میزان فطریه امسال را براساس قوت غالب گندم هر نفر ۳۰۰۰ تومان اعلام کرده و براساس برنج توصیه کرده‌اند که بر اساس قیمت برنج مصرفی خود و یا مبلغ متعارف بازار به هر قیمتی که می‌توانند مبلغ سه کیلو برنج را پرداخت کنند.
آیت‌الله محمد امامی کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره زکات فطره و کفاره روزه امسال گفته است که اگر قوت غالب برنج باشد، در تهران این مبلغ برای هر نفر معادل ۱۵۰۰۰ تومان و اگر قوت غالب نان یا گندم باشد برای هر نفر ۳۵۰۰ تومان است.
 امام جمعه موقت تهران میزان کفاره روزه را برای کسی که مریض بوده و توان روزه گرفتن را نداشته و به هر حال عذرش موجه باشد، برای هر روز ۱۲۰۰ تومان و برای کسی که عمدا روزه خود را نگرفته باشد، روزی ۶۰۰۰۰ تومان اعلام کرده است.





دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = 6