بی‌حیایی عامل فساد اخلاقی در جامعه می‌شود

mazaheri--lll56p_159430
 رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این‌که باید فرزندان خود را با حیا به جامعه تحویل دهیم و با اشاره به این‌که یکی از کارهای دشمن این است که حیا را از جوانان گرفته است، گفت: یکی از عوامل فساد اخلاقی همین بی‌حیایی است.

 حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان در بیست و هشمتین روز ماه مبارک رمضان پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم وی با اشاره به این‌که ما باید فرزندان خود را مؤدب به جامعه تحویل دهیم، گفت: اگر آنان بی‌ادب شدند، نه تنها خود، بلکه جامعه را آتش می‌زنند و اگر بخواهیم فرزندان ما مؤدب باشند ابتدا باید خودمان مؤدب باشیم.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر این‌که باید فرزندان خود را با حیا به جامعه تحویل دهیم، اظهار کرد: یکی از کارهای دشمن این است که حیا را از جوانان گرفته است و توانسته است فرهنگ خود را به وسیله بی‌حیایی ترویج دهد.

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه نور درباره اجازه گرفتن فرزندان ممیز در سه هنگام ادامه داد: در ادامه آیه بیان می‌کند که فرزندانی که به بلوغ رسیدند برای وارد شدن به پدر و مادر حتما اجازه بگیرند و این آیات به حیا برای بالغ و نابالغ تأکید می‌کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: ماهواره‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌ها روی فرزندان غیرممیز تأثیر دارد،‌ ماهواره نباید در خانه باشد، زیرا بچه و فرزند انسان را نابود می‌کند، اثر ماهواره روی مغز فرزند تأثیرگذار است.

وی با اشاره به این‌که سه پیامبر در درون کودک به نام فطرت، وجدان اخلاقی و عقل است، ابراز کرد: وقتی فرزند وارد اجتماع شد باید این سه پیامبر را با خود نگه‌ دارد و به اجتماع ببرد تا سعادت بیابد، کودک در همان ابتدا حیا که زیرمجموعه وجدان اخلاقی است، دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: قرآن به ما توصیه می‌کند که مراقب باشید، حیای فرزند ضربه نخورد و پدر و مادر باید در خانه باید با پوشش مناسب رعایت حیا را بکنند و وای به فرزندی که حیا نداشته باشد.

وی با بیان این‌که برخی از افراد جامعه حیا ندارند، اظهار کرد: معنای جلباب این است که حیای زن را حفظ می‌کند، هنگامی که زن در جامعه چادر نداشته باشد، حیا از او رخت برمی‌بندد، چادر است که با پوشش کافی سبب حفظ حیا می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری ادامه داد: وقتی زنی از نامحرم رونگیرد، کم کم حیا در او از بین می‌رود، زنان شخصیت دارند و اگر شخصیت زن از بین بروند افراد اراذل زنان را اذیت می‌کنند و علامت شخصیت خانم چادر است.

حیا را از کودکی به فرزندان بیاموزیم

وی گفت: قرآن در جای دیگر توصیه می‌کند که زن مواظب خودش باشد؛ زیرا اگر مواظب نباشد فردی که در قلب او مریضی است در او طمع می‌کند، حیا از کودکی به فرزند آموخته می‌شود و زنان باید با حیا شخصیت خود را حفظ کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: متأسفانه اکنون وضعیت در جامعه به جایی رسیده است که برخی از خانم‌ها اگر جلویشان گرفته نشود، روسری‌شان برداشته می‌شود و این امر به دلیل این است که حیا از جامعه رخت بر بسته است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که برخی از جوانان ما با این‌که عشق به اهل‌بیت(ع) دارند اما مزاحم زنان نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر به آن دلیل است که حیا به آن جوانان از کودکی آموخته نشده است و یکی از عوامل فساد اخلاقی همین بی‌حیایی است.

وی گفت: ما باید هم خود حیا داشته باشیم و هم فرزندان خود را مؤدب به حیا تربیت کنیم، دختر ما با حیا وارد جامعه شود، و باید توجه داشت کسی که حیا ندارد، دین ندارد، امیدواریم که خداوند به همه به ویژه جوانان و دختران حیا و ادب ببخشد.



(خبری بعدی) »



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = 10