پاسخ آیت الله حایری به یک سئوال ؛ بهترین زمان برای تفکر چه موقعی است

 آیت الله حایری شیرازی از اساتید اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به سئوالی بهترین زمان برای تفکر را تشریح کرده است.
به گزارش خبر گزاری حوزه، متن سئوال و پاسخ این استاد حوزه به شرح ذیل است

بهترین زمان برای تفکر چه موقعی است؟

مهم ترین زمان ها برای فکر کردن بین الطلوعین  است؛نماز صبح را اول اذان بخوانید و تا موقع آفتاب نخوابید. خواب بین الطلوعین شیرین ترین خواب هاست.

مامون آدم بد و بدجنسی است، اما متفکر است .علی(ع) درباره بنی عباس فرموده است :«ثامِنُهم اَعْلَمهم ؛هشتمین آنها عالمترین آنهاست»؛ یعنی همین مأمون. به امام رضا(ع) نامه نوشته و استفتاء و سؤال کرده است که چرا نمازها برای پنج وقت داده شده است و چرا این پنج وقت؟ امام رضا(ع) جواب دادند: نماز صبح برای شروع کار روزانه است، نماز ظهر برای خاتمه کار نیمروز اول است، نماز عصر برای شروع کار نیمروز دوم و نماز مغرب برای خاتمه کار نیمروز دوم است  و نماز عشاء برای خاتمه کار شبانه روزی است. می فرماید: یکی شروع است و یکی خاتمه است تا کارها با یاد خدا شروع بشود و با یاد خدا ختم بشود.

اما چرا در این وقت ها؟ فرمود: اولِ وقت نماز صبح، طلوع فجر است؛ هر کسی می تواند نگاه کند و سپیده را ببیند. نماز ظهر هم به همین نحو. فرمود: علت آن این است که وقت ها کاملاً مشخص است. پس نماز صبح به عنوان شروع کار است، نه یک فریضه ای که بعد از آن بگیریم بخوابیم. کار را باید با آن شروع کرد. این شاقول شماست، می گذارید و پایش کار می کنید. کار به موازات این شاقول صورت می گیرد. در نماز ظهر هم کارکرد ها را شاقول گذاری می کنی تا ببینی کجایش ایراد دارد. ببینید آیا کار صبح تا ظهر شما با نماز هم خوانی دارد یا نه. پس نماز صبح برای این است که کارها به موازات نماز و هماهنگ با آن انجام گیرد و نماز ظهر برای تایید این هماهنگی است. باز دوباره یاد خداست و هماهنگی کارها با نماز. بنابراین بهترین وقت ها بین الطلوعین است، که روزی را در آن وقت قسمت می کنند.

حال که پیش آمد این مطلب را هم بگویم: در سال ما چهار فصل داریم: بهار ،تابستان ،پاییز و زمستان. بهترین فصل رویش و درخشش بهار است. انواع گل ها، انواع میوه ها در این فصل است. حتی میوه هایی هم که در تابستان رشد پیدا می کنند ولادتش در بهار است.این چهار فصل سال است. یک چهار فصلی هم برای عمر داریم؛ طفولیت، نوجوانی، جوانی و کهولت. کهولت زمستان عمر است و قبل از کهولت هم کمال است. یک چهار فصل هم داریم برای شبانه روز، از اول طلوع فجر تا قبل از ظهر بهار است، پیش از ظهر تا ساعاتی از بعد از ظهر تابستان است؛  از آن موقع تا مقداری از شب پاییز است و از آن طرف تا آخر شب زمستان است. همانطوری که بهار بهترین است،این اول روز هم بهترین است.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


1 + = 7