معنویت خونمان کاهش پیدا نکند!

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

حجت الاسلام محمد هادی مشیری استاد حوزه و دانشگاه ، دبیر و عضو هیئت امناءاتاق فکر تبلیغ و مشاور خانواده

 

 

 

چند روزی از پایان ماه مبارک رمضان گذشته است. به خوبی می‌توان تفاوت فضا را در همین چند روز احساس کرد؛ حال و هوای شهر وقت اذان، رونق و برنامه‌های مساجد، رفت و آمدهای خانوادگی، انصاف فروشندگان، برنامه‌های تلویزیون، مطالب رسانه‌ها و مهم‌تر از همه حال و هوای خودمان. در این چند روز که هنوز دلتنگش هستیم، آرزو می‌کنیم، کاش تمام نمی‌شد آن روزگار رحم و مروت که در آن یاد همسایه می‌کردیم و فرصتی داشتیم تا با خودمان خلوت کنیم. صاحب کارمان مهربان‌تر شده بود و نگاه فروشندگان شهرمان منصفانه‌تر و سفره سخاوت خودمان گسترده‌تر. انگار معنویت خونمان در این یک ماه، یک جوراییافزایش یافته . حالا از آن بالا، زندگی بی‌رمضان، چه زشت به نظر می‌رسید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی مشیری، استاد حوزه و دانشگاه در این باره می‌گوید: اگر در ماه‌هایی مانند محرم و صفر و ماه مبارک رمضان مساجد پررونق هستند و فضای معنوی بر شهر و دلمان حاکم است، به خاطر شناخت فرصت‌های تبلیغی در این ماه‌هاست که با جلسات قرآن و دعا و مراسم روضه گره خورده است. از طرفی شناخت فرصت‌های تبلیغی، نیازمند فضاسازی مناسب است. به‌طور مثال وقتی ویژه برنامه‌ها و فضای کلی شهرمان را در دهه کرامت امسال با هشت سال قبل یا با سایر روزها مقایسه می‌کنیم یا حال و هوای خودمان را در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر با ماه های پس از آن می سنجیم، به خوبی متوجه این فرصت‌سازی می‌شویم.
وی ادامه می‌دهد: برای تسری این فرصت‌ها به سایر ماه‌ها در طول سال، ابتدا باید این فرصت را شناسایی کرد و ، سپس منطبق با سایر روزها برای آن‌ها برنامه داشت. یعنی اگر جلسات سخنرانی پس از نماز مغرب و عشا در زمستان پررنگ‌تر از فصل تابستان است یا گاهی برای شنیدن مطلبی پای یک منبر نیم‌ساعته و گاهی هم پنج دقیقه‌ای می نشینیم تفاوت‌ها را در نیازهای هر زمان باید جستجو کنیم.
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مشیری با اشاره به اثرگذاری عمیق پیام‌های بازرگانی در مخاطبان می‌گوید: گاهی برای یک تحول بنیادی، تلنگری کوچک کافی است، چراکه اسلام بر درگیر کردن فکر افراد با مبانی دینی تاکید دارد، نه آموزش یک طرفه و طولانی مدت. بنابراین باید بتوانیم این فرصت‌های تبلیغی را بشناسیم و با نیازهای سایر ماه‌ها منطبق کنیم.
وی می‌افزاید: تمام نهادهای فرهنگی و غیر فرهنگی، خانواده‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و ادارات و مراکز دولتی و خصوصی به صورت خودجوش، در این روزها با هر گرایشی که باشند، به یک سمت و سو حرکت می‌کنند و این یعنی غفلت همه ما از این فرصت‌ها در سایر ماه‌ها، قدر معنویت این روزها را باید بدانیم و از همین امروز برای خود و شهرمان برنامه داشته باشیم، قبل از آنکه معنویت خونمان خیلی کاهش بیاید.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 11