گزارشی از مقاومت شیعیان سوریه در برابر حصر و بمباران

surieh
  کسی که نقشه سوریه را مورد تامل قرار دهد، با شهرهایی برخورد می‌کند که نماد مقاومت و ایستادگی سوریه در برابر حملات مختلف هستند. شهرهای نبّل و الزهرا از این شهرها است. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، نبّل و الزهرا از شهرهای منطقه اعزاز وابسته به استان حلب است که در شمال غربی جمهوری عربی سوریه قرار دارد. این دو شهر در شمال استان حلب قرار دارند و در جاده ای که حلب را به منطقه اعزاز و عفرین وصل می‌کند در ۲۰ کیلومتری حلب قرار دارند. شهر نبّل یک ورودی مخصوص دارد که در سمت چپ جاده اصلی قرار داشته و در ورودی این شهر نیز یک پل با معماری زیبا قرار دارد.

تعداد ساکنان کنونی شهر نبّل ۳۵۰۰۰ نفر و تعداد ساکنان کنونی شهر الزهرا ۲۰۰۰۰ نفر است که تعداد زیادی از آنها جوان هستند.

* محاصره چند جانبه شیعیان در شمال غربی سوریه

با ورود اشرار مسلح به برخی محله های حلب، شمار زیادی از اهالی نبل و الزهرا که در حلب ساکن بودند، مورد حمله و تجاوز این افراد قرار گرفتند، برخی از آنها نیز در محل کار خود در حلب کشته شدند و از این رو بیشتر اهالی نبّل و الزهرا تصمیم گرفتند تا از حلب به شهر خود بازگردند. هنگامی که این افراد مسلح بر مناطق شمال حلب مسلط شدند، تلاش زیادی برای مسدود ساختن راه حلب به سوی شمال انجام دادند و در نتیجه اهالی نبّل که قصد سفر به حلب یا به عکس را داشتند با مشکل روبرو شده و تعداد زیادی از آنها هنگام عبور از این جاده ربوده شده و در برخی روستاهای مجاور مانند روستای عدنان و حیّان زندانی شدند. پس از آن، جاده حلب به نبّل به‌طور کامل مسدود شد و رفت و آمد میان حلب و نبّل غیر ممکن شد و حصر شهر نبّل در اواخر ماه مه (اوائل خرداد) رسما آغاز شد که تا امروز همچنان ادامه دارد. اوضاع شهر الزهرا نیز همین گونه است. البته این حصر دارای ابعاد مختلف است. پس از مسدود شدن جاده حلب به نبّل، گروهی از افراد مسلح در راه های دیگر شهر نبّل تجمع کرده و از رفت و آمد اهالی نبّل به حلب از راه های جایگزین نیز جلوگیری کردند؛ چرا که حلب تنها منبع تهیه آذوقه و دارو و سوخت و لوازم حیاتی به ویژه سبزیجات و میوه برای شهر نبّل به شمار می‌رفت، اما این اشرار مسلح حصر نبّل و الزهرا را تشدید کردند و همچنین راه مواصلاتی نبّل به عفرین را مسدود کردند و تعدادی از اهالی نبّل را که برای تهیه غذا برای خانواده خود به عفرین می‌رفتند، ربوده یا به قتل رساندند. این حصار رفته رفته شدیدتر شد و ساکنان شهرهای نبّل و الزهرا از کمبود مواد غذایی، دارو، سوخت و دیگر مواد ضروری زندگی رنج بردند و این در حالی بود که محاصره کنندگان این دو شهر که وابسته به القاعده و در منطقه شمال حلب پراکنده بودند، بر تشدید این محاصره اصرار داشتند. آنها در این محاصره با رفتاری ظالمانه از رفت و آمد دانشجویان، کارمندان و کارگران نبّل و الزهرا به دانشگاه ها و محل کار خود جلوگیری کردند و شهرهای نبّل و الزهرا مورد حملات مختلف این اشرار مهاجم قرار گرفت، گاهی از طریق بمباران به وسیله سلاح سنگین و گاهی توسط حمله مستقیم به اطراف این دوشهر این حملات انجام شده است. در مقابل، اهالی شهرهای نبّل و الزهرا جوانان خود را برای دفاع از شهر و ساکنان آن بسیج کردند و تا کنون شمار زیادی از این جوانان در این حملات به شهادت رسیده اند.

* فقدان دارو و مواد غذایی در محاصره شدید

در مورد علت این محاصره باید گفت که اهالی این دو شهر دارای مذهب جعفری اثناعشری هستند و از طرفداران رهبران سوریه می‌باشند، به همین خاطر است که اشرار مسلح این دو شهر را محاصره کرده و هدف آنها از این کار تحریک طایفی می‌باشد.

یکی از اهالی منطقه می‌گوید: گروه های مسلح از ورود و خروج اهالی و ورود آرد، سبزیجات، میوه و مواد غذایی اصلی حتی شیرخشک، دارو و سوخت به این دو شهر جلوگیری می‌کنند و در همین زمان برق این دوشهر و تمام راه های اتصال مخابراتی آنها نیز قطع شده است.

این دو شهر همچنین از کمبود آب رنج می‌برند، به گونه ای که قیمت یک مخزن آب به ۲۵۰۰ لیره سوری می‌رسد. مدارس نیز کار خود را به ویژه پس از حمله افراد مسلح و بمباران مدارس توسط آنها متوقف کرده اند.

* علیرغم دشواری ها، استوار و پابرجا هستند

در این شرایط سخت و دشوار، اهالی این دو شهر کار خود را متوقف کرده اند، اما اراده آنها شکسته نشده و همچنان استوار و پابرجا در برابر تمام تجاوزها و دشمنی‌ها ایستاده‌اند و زیاده روی نیست اگر بگوییم نبّل و الزهرا شبیه گذشته استالین‌گراد شده است.

یک منبع نظامی می‌گوید پس از آنکه گروه های مسلح توانستند وارد فرودگاه نظامی “مناخ” شوند و با عقب نشینی باقیمانده محافظان فرودگاه به این دو شهر، اشرار مسلح محاصره این دو شهر را تشدید کرده و بر حجم بمباران خود افزودند که تاکنون منجر به کشته شدن کودکان و زنان زیادی شده است.

بمباران این دو شهر از روستاهای مایر، بیانون، الطاموره صورت می‌گیرد و اشرار مسلح از خمپاره ۱۲۰ میلی متری و موشک های گراد و همچنین موشک های دست ساز استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این بمباران کورکورانه و انبوه جنایتی بشری است که در حد نسل کشی و کشتار دسته جمعی قرار دارد.

یکی دیگر از مشکلات مردم این دو شهر ربوده شدن اهالی آنها است به گونه ای که شمار افراد ربوده شده تا کنون به ۱۵۰ نفر رسیده و این اشرار برای آزادی هر گروگان هفت میلیون لیره سوری می‌گیرند.

* آمار مشکلات بزرگ و اصلی دو شهر نبّل و الزهرا:

– تعداد شهدا به ۱۶۰ شهید از نبّل و ۱۴۰ شهید از الزهرا رسیده است.

– تعداد مجروحان نبّل به ۲۲۰ و الزهرا به ۱۲۰ مجروح رسیده است.

– شمار خانواده های مهاجر از خارج نبّل و الزهرا به این دو شهر ۷۵ خانواده از نبّل و ۴۰ خانواده از الزهرا میباشد.

– درصد شهدای این دو شهر ۶ از هزار و درصد مجروحان ۶٫۵ از هزار میباشد.

با آغاز محاصره و شروع اتفاقات سوریه کمیته های مردمی و نظامی مختلفی با هدف حمایت از این دو شهر تشکیل شده و با وجود تمام فشارها و مشکلات، مردم این دو شهر همچنان از روحیه بالایی برخوردارند و عزم جدی به پیروزی دارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 9