آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:توهین به مذاهب اسلامی حرام است

IMAGE634950696518281250
 مشترکات مذهبی به قدری فراوان است که در سایه آنها و رعایت اعتدال می توان به اتحاد رسید توهین به مذاهب اسلام حرام است.
 به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ظهر امروز در دومین روز از همایش اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علما که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد برگزار شد، با تأکید بر این که وحدت امت اسلامی در صورت رعایت اعتدال پا می گیرد، از افراط و تفریط در مسائل مذهبی انتقاد کرده و اظهارداشتند: این که برخی تنها بر روی افکار خود بایستند و به دیگران اهانت کنند خلاف دین و اسلام است.

ایشان، توهین به مذاهب اسلامی را مورد نکوهش قرار داده و افزودند: برخی در کشور مصر در مورد توهین به مذاهب اسلامی استفتاء کرده و بنده در جواب گفتم: توهین به دیگر مذاهب اسلامی گناه و حرام است.

این مرجع تقلید، با انتقاد از کسانی که برای حل مشکلات، خواستار کنار گذاشتن اعتقادات مذهبی و اتحاد مذاهب هستند، گفتند: مشترکات به قدری فراوان است که در سایه آنها و رعایت اعتدال می توان به اتحاد رسید.

معظم له در ادامه سخنان خود با یادآوری جایگاه و اهمیت اعتدال در آیات و روایات تصریح کردند: خداوند در آیه ۴۳ سوره بقره می فرماید؛ همان‌گونه که قبله شما خط اعتدال دارد امت شما هم امت وسط و معتدل است و در میان افراط ها و تفریط ها قرار گرفته است.

به گفته ی این مفسر قرآن کریم، چیزی که سبب بقای عالم آفرینش و وجود انسان می شود، اعتدال است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که علمای اخلاق نیز همیشه به اعتدال توصیه می کنند، ابراز داشتند: در همه فضایل اخلاقی باید حد اعتدال و میانه را در پیش گرفت؛ طرف افراط و تفریط «رذیله» و حد وسط «فضیلت» است.

علمای اسلام بر مشترکات تاکید کنند

ایشان بر ضرورت مقابله مسلمانان با دشمنان اسلام تأکید کرده و گفتند: علمای اسلام باید به گونه ای رفتار کنند که مسلمانان را با دشمنان اسلام که موجودیت اسلام را قبول ندارند آشنا کنند.

معظم له  با تأکید بر این که دشمنان نقاط اختلاف امت اسلامی را برجسته می کنند و با تحریک هر دو طرف به دنبال ایجاد دشمنی هستند، بیان داشتند: علمای اسلام با تکیه بر اعتدال، باید به دنبال خنثی کردن نقشه های دشمنان برآیند.

این مرجع تقلید کار دشمنان اسلام را آتش تفرقه و اختلاف انداختن در میان امت اسلامی ذکر کرده و اظهارداشتند: دشمنان امروز مسلمانان را در مصر و دیگر کشورهای اسلامی به جان هم انداخته اند و خود در کناری ایستاده و به آنها می خندند.

اقدامات وهابیت بدعت است

این مرجع تقلید، در بخش دیگری از سخنان خود، وهابیت را بلایی بزرگ در جهان اسلام دانسته و گفتند: جای تعجب است، وهابیتی که این همه خون افراد بی گناه را به زمین ریخته، خود را سلفی می نامد، «سلف صالح پیامبر(ص)» هیچ گاه علیه مسلمانان عملیات انتحاری نمی‌کنند و افراد بی‌گناه را در مساجد نمی کشند و با این امور مخالف هستند؛ قطعا اقدامات وهابیت بدعت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که وهابیت امروز به دو دسته تقسیم شده اند، تصریح کردند: گروهی تندرو و افراطی هستند که غیر از خود را کافر می دانند و قابل اصلاح نیستند اما باید کاری کرد تا گروهی از وهابیت که کمی معتدل هستند با صحبت و مذاکره هدایت شوند.

معظم له یکی از مشکلات و موانع وحدت را تهمت های ناروا به مذاهب اسلامی ذکر کرده و ابرازداشتند: متأسفانه وهابیت این گونه نشان می دهد که شیعه اعتقادی به خانه خدا ندارد و تنها به زیارت امام حسین(ع) می روند، بنده از صدا و سیما خواستم که مستندی بسازند و نشان دهند که ما بیشترین زائران خانه خدا را در میان مسلمانان داریم.

این مرجع تقلید با اشاره به تهمت های وارد شده به شیعیان، خاطرنشان کردند: ‌رییس علمای یکی از جمعیت های اسلامی به بنده گفت: شنیده ام شما قرآنی غیر از قرآن ما دارید که بنده در جواب وی گفتم خود شما یا نمایندگانتان را به ایران بفرستید و در هر مسجد یا خانه ای که خواستید بروید و قرآن های ما را مشاهده کنید.

مفسران شیعه هیچ گاه به توهین و تهمت دست نزده اند

حضرت آیت الله مکارم، با بیان این که مفسران شیعه در تفاسیر خود هیچ‌گاه به توهین و تهمت دست نزده اند، یاداورشدند:‌ بنده در تفسیر خود در کنار تفسیر آیات ولایت به هیچ فردی توهین نکرده و این ادبیات محترمانه و منطقی سبب شده که افراد فراوانی در خارج از کشور خواستار این تفسیر شوند.

ایشان، برگزاری چنین همایش هایی را سبب از بین رفتن اختلافات خواندند و تاکید کردند:‌ تهمت ها ما را از هم جدا می کند و با برگزاری چنین همایش هایی پرده های تیره و تار و تهمت های ناروا کنار می رود.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 8