مدیر حوزه های علمیه:آموزه‌های فقهی در ساخت مسکن رعایت شود

   ساخت و سازهای فعلی کشور در بخش مسکن اسلامی نیست/باید یک ایست محکم به این نوع ساخت و سازها داده شود/دولت و مسئولان کشور باید از کارآفرینان حمایت کنند.   با بیان این که در فقه شیعی و اسلامی، خصوصیات یک مسکن و خانه دینی مطرح شده است، گفت: انبوه سازان مسکن و ساختمان و نیز فعالان بخش مسکن، بهتر است که یک دوره در مباحث فقهی مربوط به بخش ساخت مسکن شرکت کرده و آموزه های دینی موجود در این خصوص را فرا گیرند.به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در دیدار دبیر کل جامعه اسلامی کار آفرینان ایران همراه با جمعی از کارآفرینان و انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور، اظهار داشت: تلاش برای خانه سازی مردم باارزش است، اما انبوه سازان مسکن و ساختمان باید توجهی ویژه  به رعایت ضوابط معماری اسلامی – ایرانی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: دولت و مسئولان کشوری باید از انبوه سازان مسکن و ساختمان، کار آفرینان و هر شخص یا گروهی که سهم مهمی در اشتغال کشور دارد حمایت لازم و جدی را داشته باشند، چرا که از دغدغه های مهم اسلام و پیشوایان دینی ما زندگی مردم است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کارهای مهم صورت گرفته در بخش مسکن و ساختمان در شهر قم، گفت: اخیرا مشاهده می کنیم که ساخت و سازهای بسیار زیادی در منطقه پردیسان و در فاصله قم و کهک صورت گرفته است، به گونه‌ای که انسان را به شگفتی وا می‌دارد، اما نکته ای که باعث نگرانی است، عدم توجه به معماری اسلامی – ایرانی در این ساخت‌ و سازها است.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: ساخت و سازهای فعلی که در کشور صورت می گیرد، مبتنی بر معماری اسلامی – ایرانی نیست، همان‌گونه که در کتب فقهی ما آمده، ساخت و ساز مسکن بر اساس موازین اسلامی، همراه با یک حجب و حیاء و یک حریم نگهداری از خانه و خانواده است که امروزه متأسفانه این حالت در فضای ساخت و ساز مسکن ما وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی جامعه ما از نظر رفتاری، مقلد دنیای غرب می شود، در ساخت و سازها، معماری و سبک زندگی هم از فرهنگ غربی تقلید می‌کند و برای مثال می توان به آشپزخانه های به اصطلاح اُپن open در خانه ها اشاره کرد که حریم زن خانه و خانه دار را دچار خدشه می کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: بالاخره باید یک ایست محکم به این گونه ساخت و سازها داده شود؛ مخصوصا در شهر قم که عُش آل محمد(ص) است؛ روزانه شاید نمایندگان از بیش ۱۰۰ کشور دنیا که طلاب علوم دینی هستند، در شهر قم تردد می کنند و با دیدن ساخت و سازهای شهر قم می خواهند اُلگویی را از این شهر به دنیا معرفی کنند، اما وقتی ساخت و سازهای ما بر اساس موازین اسلامی نباشد، آن ها نمی توانند ما را به عنوان اُلگو بشناسند.

آیت الله حسینی بوشهری اضافه کرد: این امر  دغدغه جدی متولیان دینی و دلسوزان اسلام است و به این جهت باید همایش هایی برگزار کرد و در آن همایش ها، علاوه بر نظرات متخصصان مسکن و ساختمان، نظرات کارشناسان دینی و فقهی در خصوص ساخت مسکن و ساختمان مطرح شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور، با بیان این که در فقه شیعی و اسلامی خصوصیات یک مسکن و خانه دینی مطرح شده است، گفت: انبوه سازان مسکن و ساختمان و فعالان بخش مسکن، باید یک دوره در مباحث فقهی مربوط به بخش ساخت مسکن شرکت کرده و آموزه های دینی موجود در این خصوص را فرا گیرند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تأکید کرد: دولت باید حمایت جدی از کارآفرینان داشته باشد، چون کارآفرینان و به ویژه انبوه سازان مسکن و ساختمان می توانند باری را از دوش دولت بردارند.






دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 + = 6