آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت مبارزه با بدحجابی را از درون خود آغاز کند/ ضرورت تدوین برنامه جامع فرهنگی

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دولتمردان افزون بر حل مشکلات اقتصادی باید برای مسائل فرهنگی نیز برنامه ریزی کنند، گفت:‌ دولت باید مسائل فرهنگی و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند.به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، پنج شنبه شب در جمع زائران و مجاوران امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی، به تفسیر سوره مبارکه «والعصر» پرداخت و با بیان این که در این سوره برنامه جامع سعادت جمع شده است، گفت: به گفته یکی از دانشمندان اسلام تمام اهداف قرآن در این سوره آمده است.

وی با اشاره به آیه نخست سوره والعصر ابراز داشت: خداوند در این سوره به عصر قسم می خورد و بعد می فرماید تمام انسان ها در زیان و خسران هستند مگر گروهی که ایمان به خدا، روز جزا، صفات پروردگار و به پیامبر اسلام و ولی عصر(عج) داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان این که خداوند در این سوره ایمان و عمل صالح را راه نجات از خسران می داند، اظهار کرد: انسان باید در جنبه های فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به سوی عمل صالح برود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا ثواب سوره های قرآن تنها با خواندن آنها حاصل می شود، گفت: قرآن نسخه طبیب الهی است؛ خواندن و آگاهی از این نسخه خوب است اما درمان دردها با عمل کردن به آن حاصل می شود.

این مفسر برجسته قرآن با اشاره به روایتی مبنی بر این که بسیاری هستند که قرآن می خوانند اما قرآن آنها را لعن می کند، ابراز کرد: مثلا کسانی که آیات ربا را می خوانند اما خود ربا می گیرند و یا کسانی که آیات دروغ و تهمت را می خوانند اما به این اعمال آلوده هستند مورد لعن قرآن قرار می گیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: ثواب آیات قرآن برای کسانی است که قرآن را بخوانند، عمل کنند و در میان دیگران تبلیغ کنند.

وی در ادامه با اشاره به وجوه ذکر شده در تفسیر «والعصر» گفت: برخی از مفسران عصر را به معنای غروب خورشید و برخی به معنای تاریخ بشر در نظر گرفته اند.

این مرجع تقلید با بیان این که در صفحات تاریخ درس های عبرت آموز فراوان وجود دارد، اظهار داشت: امروز تخت جمشید خاموش و قصرهای کسانی که در گذشته قدرت بی حساب داشتند ویران شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که برخی از مفسران عصر را به قیام پیامبر اسلام تعبیر می کنند، گفت: پیامبر اسلام یک جمعیت عقب افتاده و جاهل را هدایت و آنها را تبدیل به پیشوای مردم جهان کرد؛ مسلمانان قله های علم را فتح و حکومت قدرتمند تشکیل دادند، از این رو خداوند سوگند به قیام پیامبر و آن تحولی که ایجاد کردند، می خورد.

مفسر برجسته قرآن افزود: برخی نیز مراد از والعصر را سوگند به عصر قیام امام زمان(عج) می دانند؛ دنیایی که پر از فساد، ظلم، تبعیض، مفاسد اخلاقی و جنابت شده در سایه حکومت مهدوی دنیایی مملو از عدل و داد و صلح و علم می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که پرونده اعمال انسان پس از مرگ بسته می شود، به برخی از اقدامات که پرونده انسان را پس از مرگ نیز باز می گذارد اشاره و گفت: افراد خیر و کسانی که آثار خیر از خود به جای گذاشته باشند تا زمانی که مردم از آثار آنها بهره ببرند در پرونده آنها حسنه نوشته می شود.

وی علما و دانشمندانی که از خود آثار علمی برجسته به یادگار گذاشته اند و یا شاگردانی تربیت کرده اند که به اسلام نفع می رسانند را از دیگر کسانی دانست که برای آنها پس از مرگ نیز حسنه نوشته می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که پرونده والدینی که فرزندان خوبی تربیت کرده اند نیز باز و برای آنها حسنه نوشته می شود، گفت: امروز تربیت کردن فرزند کار آسانی نیست، عوامل فساد، ماهواره ها و رسانه های فاسد همگی امواج شیطانی در میان جوانان پخش می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که شبکه های ماهواره ای دعوت به بی بند و باری و بد حجابی می کنند، اظهار کرد:‌ متأسفانه برخی فکر می کنند که بد حجابی تأثیر اجتماعی ندارد اما بسیاری از مفاسد به خاطر بد حجابی است که هر دو طرف را آلوده می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خواستار برنامه ریزی صحیح برای مبارزه با بی بند و باری و بد حجابی در جامعه شد و از کسانی که به این مسأله بی اعتنایی می کنند و جلوی افرادی که می خواهند با بی فرهنگی مبارزه کنند را می گیرند، انتقاد کرد.

مفسر برجسته قرآن با بیان این که قرآن تأکید فراوانی به رعایت حجاب کرده است، اظهار داشت: خداوند در قرآن رعایت حجاب و عفاف را سبب طهارت قلب و دوری از وسوسه های شیطان و هوای نفس می داند.

وی عدم رعایت موازین شرعی و بی توجهی به حجاب را سبب بروز مفاسد و جنایات در جامعه خواند و تأکید کرد:‌ باید از فرهنگ غربی دوری کرد و فکر نکنیم که هرچه از غرب آمد نشانه تمدن است.






نظرات بسته هستند