در میزگرد تخصصی شهرآرا با کارشناسان تبلیغ تاکید شد ؛ توسعه سبک زندگی پرهیزکارانه پس از ماه رمضان

DSC01185چند هفته‌ای بیشتر از ماه خوبی‌ها نگذشته که رنگ‌وبوی همه‌چیز عوض شده است. دیگر نه خبری از برنامه‌هایی مثل «ماه عسل» است و نه صدای تلاوت قرآن از در و دیوار شهر می‌آید و نه از انصاف و مروت فروشندگان شهرمان خبری است. یک ماه همه آنچه از رسانه‌ها دیدیم، بمباران معنویت بود که ما را خواسته‌وناخواسته در جویبار دین شست و با خود برد و حالا فقط حسرتش مانده است و انتظار تا سالی دیگر. آیا اگر نمی‌شود این ماه را دوباره تکرار کرد، نمی‌توان دستاوردهای آن را هم حفظ کرد و نشر داد؟ آیا فضای شهر و دلمان همان مدینه فاضله‌ای نبود که همیشه جستجویش می‌کردیم؟آیا قصه، قصه همان سال‌ها نبود که: دل از ما طلب جام جهان‌نما می‌کرد/آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد.
با این نگاه و درکِ این ضرورت قرار است، سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی را با گروهی از صاحب‌نظران شهرمان برگزار کنیم که در نخستین نشست، ضرورت پرداختن به این مسئله و فضای فرهنگی شهرمان بررسی می  شود.استخراج بیش از ۱۰۰شیوه کار فرهنگی از قرآن
حجت‌ا‌لاسلام‌والمسلمین محمدعلی فیض‌آبادی، مبلغ و مدرس حوزه و دانشگاه و عضو  اتاق فکر تبلیغ قرآن را بهترین منبع و مرجع برای حفظ و نشر آثار و برکات ماه مبارک رمضان عنوان می‌کند و می‌گوید: در سوره مبارکه بقره چند ویژگی برای این ماه آمده که ضامن سبک درست زندگی در سایر ماه‌های سال است. فلسفه روزه گرفتن، رسیدن انسان به تقواست که قدرتی کنترلی در برابر گناه، پس از ماه مبارک رمضان است. نزول قرآن، دعا، سحرخیزی و فرصتی برای توبه، چهار عنصر و ویژگی برجسته این ماه است که اگر انسان بتواند آن‌ها را در خودش حفظ کند، برای تمام سال بیمه خواهد شد.
وی با بیان اینکه قرآن را باید به متن زندگی مردم آورد، ادامه می‌دهد: انس با قرآن از تلاوت آن آغاز و به تدبر و تفسیر و تاویل و درنهایت عمل ختم می‌شود. تاثیر فرکانس قرآن بر سلول‌های بدن در حدی است که در آزمایشی که دانشگاه «هاروارد» آمریکا درزمینه تاثیر نوای تلاوت قرآن بر روند درمان بیماران سرطانی انجام داد، به نتایج معجزه‌آسایی دست یافت. حال اگر قرآن به عنوان کتاب زندگی پذیرفته شود، تحول بنیادینی در روابط فردی و اجتماعی بشر ایجاد خواهد کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین فیض‌آبادی به الگوبرداری کورکورانه ما در بخش‌های مختلف حتی در امور فرهنگی و سبک زندگی از غرب اشاره می‌کند و می‌افزاید: به جای استفاده از سبک و روش‌های ناکارآمد علوم غربی در برنامه‌های فرهنگی کشور، می‌توان بیش از ۲۰۰روش مستند از سبک زندگی پیامبر(ص) و بیش از ۱۰۰روش کار فرهنگی از قرآن را استخراج و پیاده‌سازی کرد که راهگشای برنامه‌ها و امور فرهنگی جامعه باشد.
ماه مبارک رمضان را باید شبیه‌سازی کرد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی دهشت، استاد حوزه و دانشگاه و خطیب برجسته شهرمان نیز در همین‌باره می‌گوید: در اسلام پنج کارکرد فرهنگی، نظامی، سیاسی، قضایی و اجتماعی برای مساجد بیان شده است که این مراکز را به پایگاه‌های نشر معارف دینی تبدیل می‌کند. ماه مبارک رمضان هم به عنوان یک ظرف زمانی خاص در سال، فرصتی برای نشر معارف ناب دینی است که باید برای استفاده در سایر ماه‌های سال شبیه‌سازی شود و معارف آن در بستر ظرف مکانی مانند مسجد، گسترش یابد.
عضو  اتاق فکر تبلیغ با بیان اینکه انگیزه حضور در ماه مبارک رمضان، همان چیزی است که باید در جامعه تقویت شود، می‌افزاید: این ماه فرصتی خاص و دعوتی عمومی است که نمی‌توان انتظار داشت دوباره تکرار شود، بلکه باید آثار و برکات آن را حفظ کرد و استمرار بخشید. در حقیقت انسان ۱۱ماه فرصت فعالیت و یک ماه فرصت مشارکت فعال را دارد و این به معنای آن است که نباید نگاهی یک‌جانبه و تک‌بعدی به ماه مبارک رمضان داشت و فرصت عبادت را فقط مخصوص این یک ماه دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دهشت، رسانه‌ را بهترین مرکز راهبردی برای حفظ و نشر آثار و برکات این ماه عنوان می‌کند و می‌گوید: روزنامه‌ها، فرصتی عالی برای پرداختن به این مباحث هستند و روزنامه شهرآرا، به عنوان روزنامه‌ای شهری می‌تواند در این راه الگویی برای سایر رسانه‌ها باشد. آثار فردی و اجتماعی این ماه را می‌توان در قالب‌های مختلف برای مردم و نهادهای فرهنگی بازگو کرد و با پرداختن به این بازخوردها و تاثیرها و تاثرها در رسانه‌ها، ضمن زنده نگه داشتن حال‌وهوای رمضان، به ارائه طرح و برنامه‌های جامع برای ماه مبارک رمضان سال آینده نیز پرداخت.
انتقاد از نهادهای فرهنگی؛ فرصتی برای رشد و اصلاح زمینه‌های فرهنگی جامعه
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی مشیری، استاد حوزه و دانشگاه و دبیر اتاق فکر تبلیغ خراسان، نیز با اشاره به کاهش شدید جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان و دهه اول محرم و دهه آخر صفر می‌گوید: این ایام تنها فرصت زمانی است که به دلیل کار فرهنگی قوی رسانه‌ها و مطبوعات و فضای عمومی حاکم بر جامعه، به ایامی خاصی تبدیل می‌شود.
وی با انتقاد از کم‌کاری متولیان امور فرهنگی در جامعه ادامه می‌دهد: انتقاد از دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نباید به معنای نادیده گرفتن فعالیت‌های آن‌ها تلقی شود، بلکه این انتقادها، فرصتی برای رشد و اصلاح فرهنگی جامعه است؛ به‌طور مثال چرا تمام نهادها و دستگاه ها در ماه شعبان باید برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند، ولی با توجه به تجربه فرهنگی خوبی که در ماه رمضان به دست می آورند، برای سایر ماه‌های سال برنامه خاص و مدونی نداشته باشند؟
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشیری یادآور می‌شود: ماه مبارک رمضان فرصتی برای وادار کردن افراد به تفکر و تعقل است؛ فرصتی که در سایر ماه‌های سال، به دلیل بمباران شدید اطلاعاتی، از جامعه گرفته شده است. اگر بتوان این تفکر و تعقل را با شور رمضان گره زد، بدون شک جامعه پس از این ماه به شعوری دینی خواهد رسید که به طور حتم کارگشای امور فرهنگی کشور خواهد بود.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ می‌افزاید: استفاده از فرصت‌های تبلیغی متفرقه به عنوان یک مرجع برای ارتباط جامعه با روحانیان و آشنایی مردم با آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های جامعه، از فرصت‌های تبلیغی در این ماه است که باید به‌خوبی از آن استفاده کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشیری با بیان اینکه انگیزه ورود مسئولان به مباحث فرهنگی جدی نیست، یادآور می‌شود: پرستیژهای مدیریتی، نبود هم‌افزایی کافی در فعالیت‌ها، نبود همدلی لازم در امور فرهنگی و کمبود اعتبار در بخش‌های فرهنگی، نمونه‌های کوچکی از بی‌توجهی مسئولان به امور فرهنگی است.
سبک زندگی پرهیزگارانه؛ فلسفه زیربنایی ماه مبارک رمضان
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدا… اسدی، مبلغ و مدرس حوزه و دانشگاه نیز درباره تاثیر ماه مبارک رمضان بر شخصیت وجودی انسان می‌گوید: رفتار انسان‌ها، معلول شرایط زمانی و مکانی است. یعنی شرایط بیرونی باعث بروز رفتاری خاص در فرد می‌شود. ماه مبارک رمضان هم به لحاظ شرایط زمانی، فرصتی برای سیر صعودی و تکامل ارزشی انسان است که باید آن را به فرصتی برای انگیزه‌سازی بیشتر برای سایر ماه‌های سال تبدیل کرد.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ سبک زندگی پرهیزگارانه را فلسفه زیربنایی ماه مبارک رمضان می‌داند و می‌افزاید: وقتی می‌توان به این نوع از سبک زندگی دست یافت و آن را در طول سال ادامه داد که در ماه مبارک رمضان افراد به صورت آگاهانه، علمی، منطقی، فلسفی و از روی اعتقاد و ایمان به آن دست یافته باشند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدی ادامه می‌دهد: آثار رمضان در دو بعد فکری و رفتاری بروز می‌کند که همه افراد جامعه متاثر از آن هستند ولی شدت و ضعف آن در افراد مختلف، متفاوت است. بنابراین باید از این موضوع به عنوان یک روش پیشگیرانه عام در برابر خطرهای اجتماعی بهره برد.
عضو هیات امنای اتاق فکر تبلیغ با اشاره به اینکه انسان دارای فطرتی الهی است و رمضان فرصتی برای بازگشت به این اصالت است، خاطرنشان می‌کند: شیطان، هوای نفس، جامعه آلوده، اشتغال فراوان و در بعضی مواقع نیز اختیار انسان در ارتکاب به گناه و مداومت به آن نقش دارد و پس از ماه مبارک رمضان سبب خروج دوباره انسان از فطرت الهی می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدی تاکید می‌کند: اصلاح و بازسازی انگیزه‌های مذهبی در حرکت‌های فردی، تفکر و تعقل در هر حرکت فرهنگی، اهتمام کامل برای حفظ دستاوردهای معنوی رمضان، نگاه و آموزش مستمر بر نشر مفاهیم دینی، آماده‌سازی اماکن مذهبی برای مراسم معنوی، احساس وظیفه‌مندی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی با نگاه تکلیفی و توجه کافی همه نهادهای فرهنگی به نهاد خانواده، می‌تواند سبب تلاش بیشتر مسئولان و نهادهای فرهنگی در حفظ و نشر آثار و برکات ماه مبارک رمضان شود.






یک نظر برای در میزگرد تخصصی شهرآرا با کارشناسان تبلیغ تاکید شد ؛ توسعه سبک زندگی پرهیزکارانه پس از ماه رمضان

  1. عليرضا. گفت:

    چقدر خوب است بتوانیم مدیریت و برنامه‌ریزی خوبی در ایام اوقات فراغت داشته و به استقبال نسل جوان برویم که نسل جوان در خدمت تولیدات فرهنگی بیگانه قرار نگیرد و جذب تولیدات فرهنگی داخلی و بومی شود تا با توانمندی‌های این مرز و بوم آشنا شده و خودشان در آینده بتوانند نسل‌های بعدی را بسازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 + 8 =